Google este cel mai recent gigant din industrie care a fost sancționat de Uniunea Europeană, fiind amendat cu 1,49 miliarde de euro pentru practici abuzive în materie de publicitate online, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene. Valoarea amenzii reprezintă 1,29 % din cifra de afaceri realizată de Google în 2018.
În comunicat se arată că „Google a abuzat de poziția sa dominantă pe piață impunând o serie de clauze restrictive în contractele cu site-urile internet ale terților, ceea ce i-a împiedicat pe rivalii Google să afișeze pe site-urile respective anunțuri publicitare proprii asociate cu rezultatele căutărilor”.
Margrethe Vestager, comisarul responsabil cu politica în domeniul concurenței, a declarat că „acest comportament abuziv a durat peste 10 ani și a împiedicat alte societăți să concureze pe baza meritelor și să inoveze”.
Amenda vizează contractele care licențiază utilizarea barei de căutare Google pe site-uri web ale publicațiilor de știri, bloguri, servicii de călătorie și alte companii. Autoritățile europene de reglementare au afirmat că operatorii site-urilor terțe care utilizează bara de căutare Google au fost obligați să afișeze un număr disproporționat de reclame cu texte de la serviciile de publicitate proprii ale Google față de companiile concurente de publicitate digitală. Prin această practică, Google ar fi subcotat competitorii, ca Microsoft și Yahoo.
Nu este prima dată când Google este investigată de către UE. În luna iulie, Google intrase în vizor privind contractele de publicitate online pe care le avea cu producătorii de smartphone-uri și operatorii telecom, după ce ar fi încălcat politicile Comisiei Europene în materie de concurență și legislația europeană antitrust.
În 2017, Uniunea Europeană a amendat Google cu suma uriașă de 2,42 miliarde de euro pentru că a favorizat, în mod ilegal, serviciul propriu de comparare a cumpărăturilor.
Suma totală a amenzilor aplicate companiei Google se ridică la 8,2 miliarde de euro. Cu toate acestea, UE nu a primit încă nimic din acești bani, întrucât Google a contestat deciziile anterioare, lucru care este posibil să îl facă și acum.
În comunicatul UE puteți citi pe larg despre strategia Google privind intermedierea publicității asociate cu căutările online, încălcarea normelor antitrust ale UE și consecințele deciziei.