Dar câți români și-au format obiceiul de a scoate telefonul mobil pentru a plăti la POS?

În lipsa unor date complete din partea jucătorilor care oferă serviciul de mobile payments, am realizat o estimare pe baza puținelor informații oficiale furnizate de bănci, dar mai ales pe baza estimărilor obținute de la mai multe surse din piață.

În prezent, doar două bănci și un FinTech oferă serviciul de plată cu telefonul mobil – ING Bank (ING Pay), Banca Transilvania (BT Pay) și Orange Money (Orange Pay). Totuși, doar ING a anunțat recent o cifră oficială a numărului de clienți care folosesc serviciul de plată cu telefonul mobil, aceasta fiind de 70.000 de useri după primul trimestru al anului.

„De când a fost lansat în iulie anul trecut, deja 70.000 de utilizatori au făcut aproximativ 3 milioane de tranzacții, acoperind aproape 4% din totalul tranzacțiilor la POS făcute de cardurile ING. ING Pay a dovedit că românii sunt nu doar deschiși către opțiunea de plată cu telefonul, dar și foarte pregătiți să o adopte”, a anunțat recent ING într-un mesaj către presă.

Pe de altă parte, Banca Transilvania, prima instituție de credit care a lansat plățile mobile în piața locală, nu furnizează informații despre numărul de clienți, ci doar despre numărul de instalări ale aplicației BT Pay. La finalul anului trecut, aplicația fusese descărcată de peste 180.000 ori, ceea ce nu înseamnă neapărat 180.000 de clienți.

Totuși, surse din piață estimează că Banca Transilvania ar avea cel puțin 100.000 de clienți care au folosit serviciul de plată cu telefonul mobil.

Luând în calcul și suprapunerea bazei de clienți între cele 2 banci, sunt șanse mici ca mai mult de 150.000 de români (useri unici) să facă plăți cu telefonul mobil în mod constant folosind serviciile ING Pay sau BT Pay.

Cât despre Orange Money, FinTech-ul aflat sub umbrela gigantului telecom a ajuns la 130.000 de utilizatori, dar prea puțini dintre aceștia au ajuns să își comande carduri pe care să le înroleze în sistemul de plată cu telefonul mobil.

Până la sfârșitul anului, mult mai mulți români vor folosi telefonul mobil pentru a plăti

Intrarea Apple Pay în România, după cum au anunțat chiar cei trei jucători care oferă deja plăți mobile și care au semnat parteneriate cu Apple, va crește puternic numărul românilor care vor folosi telefonul mobil, în speță posesorii de iPhone, pentru a face plăți la POS.

Serviciul Apple Pay va fi disponibil în România probabil nu mai devreme de august și ar putea să aducă în piață și alte banci, care între timp își vor obține certificarea de tokenizare și vor dori să ofere clientilor posibilitatea de plată cu Apple Pay.

„În măsura în care Apple Pay va intra în piață și alte bănci vor fi interesate de plățile mobile”, a declarat Cătalin Crețu, general manager pentru România, Croația, Slovenia și Malta în cadrul Visa.

Tot Crețu a remarcat și apetitul crescut pentru plata cu telefonul mobil, în contextul în care Visa observa în sistem creșteri de 10% pe lună a plăților mobile, schema de plăți având în portofoliu toate cele 3 instituții care oferă în prezent serviciul.

Astfel, unu din două carduri Visa emise în România poate fi înrolat într-un portofel digital pentru a face plăți mobile – ING Pay, BT Pay sau Orange Pay.