Despre soluția propusă de echipa care a pornit din Cluj am scris încă din 2017. În acel moment, românii câștigaseră competiţia internaţională de programare Milestone Community Kickstarter 2017, fiind recompensată cu un premiu în suma de 10.000 de dolari în cash, plus valoarea de 40.000 de dolari în servicii de marketing și software development.

La mijlocul lunii aprilie, echipa Parking Spotter a câștigat marele premiu, în valoare de 10.000 de euro, în cadrul competiției Changeneers, care recompensează soluțiile care aduc un impact real în societate.

Am stat de vorbă cu doi dintre reprezentenții echipei - Ovidiu Ciurte, cofondator și product owner în cadrul Parking Spotter, și Bogdan Burtea, lead AI developer, - la scurt timp după câștigarea acestui premiu despre planurile de dezvoltare ale platformei, extinderea internațională a soluției oferite de Parking Spotter, introducerea modulului de plăți, dar și despre finanțările de care startup-ul mai are nevoie pentru a-și scala soluția. Trebuie să vă spunem că până în acest moment, investițiile s-au ridicat la circa 200.000 de euro.

Între timp, până la publicarea acestui interviu video, soluția Parking Spotter a fost implementată și este disponibilă clienților Carrefour Brașov.

Parking Spotter este o platformă software ce analizează datele furnizate de camerele pentru supraveghere video amplasate în parcări pentru a transmite informații despre starea locurilor de parcare atât șoferilor, cât și administratorilor unor astfel de locații.

Astfel, atunci când un șofer intră într-o parcare în care este instalată soluția Parking Spotter, va primi prin intermediul aplicației mobile informații legate de locurile de parcare libere aflate în proximitatea utilizatorului.

Puteți citi transcript-ul interviului realizat cu echipa Parking Spotter mai jos sau puteți urmări video-ul din material.

Povestiți-ne pe scurt despre soluția oferită de Parking Spotter.

Ovidiu Ciurte:

Practic, Parking Spotter ajută șoferii să câștige timp prețios pentru lucrurile care le plac. Cred că nimănui nu-i place să stea în trafic cu zecile de minute ca să caute un loc de parcare. Pe de altă parte ajută proprietarii de parcări să obțină mai multe informații din parcările lor, ca de exemplu business intelligence informations despre gradul de ocupare, timpul mediu de parcare sau o hartă interactivă despre cum s-a ocupat parcarea în diferite intervale de timp, și, de ce nu, îi ajutăm să-și promoveze parcările prin aplicația Parking Spotter și să-și suplimenteze veniturile prin închirierea locurilor în perioade în care parcarea nu este folosită pentru scopul inițial.

Cum funcționează, mai exact, tehnologia din spatele aplicației?

Bogdan Burtea:

Cel mai simplu, luăm o imagine de pe camerele de securitate, camere care nu sunt proprietare, camerele deja existente, și le folosim și în ideea de a găsi locurile libere de parcare.

Pentru acest lucru folosim un algoritm de inteligență artificială care detectează locurile libere sau ocupate și le afișează mai departe în platforma cloud destinată managerilor parcării și în aplicația de mobil pentru șofer.

Când a avut loc lansarea platformei?

Ovidiu:

În 2016 am început să lucrăm la platformă, dar o lansare efectivă a fost anul trecut, în primăvară, când am și câștigat primul nostru client. Practic atunci putem spune că am avut o versiune 1 finalizată.

Dar da, din 2016 am început să lucrăm la platformă, am aplicat și la diverse competiții naționale și internaționale încă din stadiul de concept, de la momentul inițial. Am fost foarte fericiți că am fost selectați încă de la început într-o competiție globală organizată de o companie din grupul Canon (Milestone Systems a fost achiziționat de Canon în 2014 - n.red.).

Suntem integrați în mai multe platforme de video management system care sunt răspândite la nivel global, iar Milestone Systems este una dintre ele

Am fost selectați în primii 5 finaliști care să-și prezinte soluția în Texas la un mare eveniment al lor. Acolo, un juriu de vreo 500 de persoane a votat soluția noastră ca fiind Milestone Kickstarter of the Year. Practic, putem spune că acela a fost momentul zero pentru noi. A fost o validare din piață. specialiști din zona de security, din zona de smart city, au venit și au spus ok, practic soluția asta poate să aducă un plus valoare sistemelor deja existente în piață.

Sunteți integrați în anumite soluții de smart cities? Cum ajungeți la clienți?

Ovidiu:

Aceasta este una dintre direcțiile spre care ne îndreptăm prin parteneriatele tehnologice pe care le avem cu marii producători din industrie. Suntem integrați în mai multe platforme de video management system care sunt răspândite la nivel global, iar Milestone Systems este una dintre ele. Apoi mai sunt parteneriate cu diverși producători de echipamente care doresc să aibă integrată soluția noastră on board în echipamentele lor. Practic, astfel reușim, pe lângă faptul că lucrăm cu echipamente de top, și să beneficiem și de o expunere foarte mare la nivel global pe piețele pe care le adresează vendorii respectivi.

Cum ați integrat cerințele regulamentului GDPR în soluția voastră?

Bogdan:

Am tot primit întrebarea asta și nu există nicio problemă legată de GDPR pentru că procesarea imaginilor este realizată local, pe serverele lor. Noi doar facem o procesare suplimentară a imaginii și trimitem în platforme doar o informație de genul ”locul x sare statusul liber sau ocupat”.

Cum ați finanțat până acum Parking Spotter, în afara premiilor de la competiții?

Ovidiu:

Inițial au fost și câteva premii pe care le-am obținut la competiții și am avut norocul să vină alături de noi încă doi investitori care au reușit să ne ajute să ajungem în stadiul în care suntem. Practic, unul dintre investitori este fondatorul și ownerul companiei la care lucrăm, like a daily job, și încă un al doilea investitor care a venit într-o fază inițială este Marius Căpraru, de la o companie din zona de IT. Ei au văzut în soluția noastră un potențial încă de la început.

Practic, de anul trecut am început să generăm venituri prin câțiva clienți corporate foarte mari pe care am reușit să-i convingem cu soluția noastră.

Care a fost investiția necesară până în acest moment pentru dezvoltarea Parking Spotter?

Ovidiu:

Investiția s-a ridicat undeva la 200.000 de euro până în momentul de față, investiție care a fost direcționată atât către zona de dezvoltare, cât să către zona de promovare pe care am făcut-o până în momentul de față pe la diverse competiții sau târguri pe la care am fost.

Ce considerați voi ca fiind următorul nivel pentru dezvoltarea platformei?

Ovidiu:

Suntem într-un moment în care am început să genereze venituri. Practic, de anul trecut am început să generăm venituri prin câțiva clienți corporate foarte mari pe care am reușit să-i convingem cu soluția noastră.

Dar da, considerăm că dacă vrem să scalăm într-un timp mai scurt, ar prinde bine și o investiție care să ne ajute pe zona asta de business development. Mai ales că, pe o zonă globală e destul de complicat să faci business development din România și atunci cred că da, ar prinde bine și o investiție care ne să ne ajute și pe zona asta de vânzare la nivel macro.

Unde este implementată acum soluția?

Ovidiu:

Lucrăm și cu primării. Practic, în piața țintă a Parking Spotter se găsește orice beneficiar care are în administrare o parcare mare. Acum că vorbim despre municipalități sau despre centre comerciale, stadioane, sunt în piața țintă pentru noi.

Până în momentul de față am găsit o deschidere mai mare în zona de corporate. Dar avem destul de multe discuții și cu zona publică. Sunt mai multe proiecte pilot implementate, proiecte demonstrative prin care să se vadă cum funcționează soluția noastră, dar încă în zona comercială nu am ajuns încă cu vreo primărie din zonă.

În România pregătim o lansare la Carrefour la Brașov. Aplicația este funcțională în momentul de față acolo. Acolo avem aproximativ 900 de locuri în gestiune cu aplicația Parking Spotter.

Totodată, colegii mei lucrează pe o soluție implementată pentru cei de la Bosch, în cadrul sediului din București.

În piața țintă a Parking Spotter se găsește orice beneficiar care are în administrare o parcare mare

În Nordul Italiei am fost înainte de Paște alături de colegul meu, Bogdan, și am finalizat un proiect de smart city în Bolzano. În Sydney mai avem un proiect aflat într-un stadiu destul de avansat, și în State mai avem proiecte, în Detroit.

În principal și datorită parteneriatului pe care îl avem cu cei de la Milestone, ei au o prezență globală, sunt prezenți în vreo 70 de țări și au câteva mii de parteneri în acestea. Faptul că suntem prezenți în marketplace-ul lor ne ajută să avem o expunere globală, practic, din prima. După cum spuneam, avem cereri din Australia până în Detroit de la diverși parteneri ai Milestone Systems.

Cum vi se pare interesul clienților români pentru platformă comparativ cu cel al clienților din afară?

Ovidiu:

Cred că partea de smart city este un subiect efervescent peste tot. Într-adevăr, sunt anumite țări care investesc mai mult în direcția aceasta, dar cred că dorința este peste tot. Nevoia de a găsi un loc de parcare în marile aglomerări urbane este una reală, pe care o întâlnim în Cluj, București, New York, Sydney. În orice oraș mare în care există trafic există această nevoie și chiar există studii care susțin că undeva la 30% din traficul din marile orașe este generat de cei care își caută un loc de parcare.

Atunci, este nevoie peste tot. Soluția noastră vine să ajute la rezolvarea acestei nevoie și venim să rezolvăm nevoia folosind din niște infrastructuri existente la nivelul marilor orașe. O rețea de supraveghere video există, din rațiuni de securitate, cam peste tot, în orice parcare mare din lume.

Și atunci, dacă reușim să aducem plus-valoare unor sisteme deja existente, eu cred că suntem pe drumul cel bun.

În orice oraș mare în care există trafic există această nevoie și chiar există studii care susțin că undeva la 30% din traficul din marile orașe este generat de cei care își caută un loc de parcare.

Veți aduce noi funcționalități în platformă? Pregătiți noutăți pe zona de software development a Parking Spotter?

Bogdan:

Da, avem deja pregătită versiunea a doua la care lucrăm intens. Pe lângă funcțiile de bază, cum ar fi să găsești un loc de parcare, aș vrea să mai menționez și posibilitatea de a semnala în aplicație un eventual incident, ca de exemplu, să ajungi în parcare și să-ți găsești mașina zgâriată, lucru care se întâmplă destul de frecvent. Atunci, feedback-ul este mult mai ușor și mai rapid decât dacă te-ai duce la magazin să încerci să găsești pe cineva care să se te ajute, să te trimită din om în om.

În parcările cu timp limitat, un proiect pe care îl avem în Anglia, proprietarul parcării și-ar dori ca după 30 de minute să vadă cine mai este încă în parcare, persoane care au plătit sau poate nu, tichetul de parcare.

În Sydney, de exemplu, proiectul are în vedere semnalarea șoferilor care parchează pe marginea drumului în anumite intervale și blochează intersecția chiar în momente de trafic mai mare.

Pot plăti utilizatorii prin aplicație pentru locurile de parcare pe care le ocupă?

Ovidiu:

În acest moment nu, dar modulul de plată este unul dintre cele pe care le avem în lucru. Mai mult, la zona de payment e un pic mai complicat, mai ales când vorbești despre o piață globală, există particularități pe fiecare piață în parte, dar pregătim și modulul de paymenet pentru că am primit foarte multe cereri în acest sens și suntem convinși că ar închide un cerc, de la identificare, ghidare a utilizatorului până acolo și la plata parcării printr-o soluție care să fie în ton u vremurile pe care le trăim, adică din aplicația de pe telefon.

Dar, la momentul în care va fi gata, adică peste vreo câteva luni, vom anunța și vom face o lansare și acestui modul de plăți, pentru că ne-am propus să fie ceva revoluționar și acolo.

Este dezvoltat intern sau lucrați cu parteneri care lucrează deja pe zona aceasta de plăți mobile?

Ovidiu:

Încă analizăm acest lucru în momentul de față. Sunt mai multe variante pe care le urmărim.

Încercăm să găsim o modalitate care să fie cât mai răspândită, sau cât mai ușor de implementat pe diverse piețe pe care suntem prezenți sau de unde avem cereri.

Ce noutăți mai pregătiți pentru acest an?

Ovidiu:

Suntem în lucru cu noua versiune și încercăm să vedem și feedback-ul din partea clienților noștri ca să vedem ce nevoi suplimentare reale există în rândul lor. Cele mai frecvente cerințe vor fi implementatate în versiunile următoare pentru a veni în întâmpinarea viitorilor clienți deja cu funcționalități care au venit, cumva, din rândul entităților ca și ei.

Noi am plecat cu soluția Parking Spotter să ajutăm în primul rând șoferii aflați în căutarea unui spațiu de parcare, dar am observat în timp că există și alte nevoi din partea posesorilor de parcări și atunci, cele mai frecvente solicitări au fost implementate în soluție.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.