Joblandia este un proiect HR Club, asociația profesioniștilor în resurse umane, care facilitează accesul tinerilor la vizite în companii, mentorat, oportunități de angajare, învățare și acces direct la medii de muncă.

Noi am stat de vorbă cu Cătălina Gărdescu, project manager la Joblandia, ca să aflăm cum a luat naștere acest proiect și cum își propune să transforme perspetivele tinerilor care se pregătesc să intre pe piața muncii.

2 din 10 tineri - nici la școală, nici la job

”Adolescenții nu iau tot timpul decizii informate despre viitorul lor. De exemplu, conform INS (date din 2022), 22,4% dintre tinerii de 16-24 ani nu frecventează nicio școală si nu au niciun loc de muncă, iar cel mult 50% dintre studenții care încep o facultate o și finalizează. Mai mult, 75% dintre liceeni nu au vizitat niciodată o companie pentru a se informa în vederea unei decizii de carieră (Pulse Survey HR Club 2022).”

Aceasta e realitatea sub care a luat naștere Joblandia, în baza unei nevoi foarte clare. Aceea de a aduce la aceeași masă elevii și companiile, în calitate de viitori angajatori. Ca în orice relație care vrea să funcționeze, partenerii trebuie să se cunoască, calități și defecte puse pe masa transparenței ca o colaborare să înflorească.

De aceea, un proiect precum Joblandia prezintă nevoile companiilor și pe ale tinerilor, ajutând ambele părți în viitoarea relație, ca elevii să găseasă o carieră pe placul lor iar companiile să-și găsească noii colegi.

”Orice liceu interesat se poate înscrie până la finalul lunii mai pe platforma joblandia.ro. Pentru a se înscrie, Profesorii intră pe lista de companii de pe platforma Joblandia. Apoi, împreună cu elevii, profesorii aleg compania la care doresc să meargă în vizită, în funcție de orașul în care se află școala. Ultimul pas e programarea vizitei în sine.”

Momentan, pe platformă sunt înscrise 20 de companii din 19 orașe din țară. Lista lor completă poate fi consultată aici. Printre companiile înscrise deja pe platforma Joblandia se numără: BCR, Autonom, Bosch, Genpact, KPMG România, L’Oreal România, Mol, PRO TV, OMV.

Elevii de azi, angajații de mâine

Ca experți în resurse umane, echipa Joblandia se uită la beneficiile pe termen lung. ”Elevii de astăzi sunt angajații de mâine. Generația Z în relație cu munca e un subiect intens dezbătut. Știm că tinerii au alte așteptări decât aveam sau avem noi de la un loc de muncă. Ei sunt mai direcți, știu să ceară mai multe și caută valori, dincolo de stabilitate. Prin programul nostru, angajatorii pot intra în contact direct cu nevoile lor, cu așteptările lor de la un viitor loc de muncă. E important pentru companii să fie la curent cu ce își doresc următoarele generații.”

Pe lângă explorarea pieței muncii, elevii pot afla direct de la sursă ce fac angajații într-o zi la un loc de muncă, fie că vorbim de muncă de birou, fabrică, televiziune. Prin vizitele la spațiul de desfășurare al job-ului respectiv, elevii pot întreba direct ce-i așteaptă dacă aleg acel drum și apoi să facă alegeri informate.

”Tinerii sunt dezorientați cu privire la cariera lor. Doar jumătate dintre studenții care încep o facultate, o și termină. Asta se întâmplă, pe de-o parte din cauza faptului că elevii se duc la facultate pentru că trebuie și nu pentru că sunt motivați de oportunitățile de după terminarea studiilor. Este presiunea mare pe ei să ia niște decizii mari, fără să fie informați cu privire la mersul cauzal al lucrurilor, „da, merg la facultatea x, ca sa pot fi a,b,c și să pot crește în domeniul x, y, z”, ne explică Cătălina.

Mai mult, ea subliniază gravitatea felului în care se iau deciziile printr-un exemplu din platformă: ”Unul dintre elevii care ne-au completat chestionarul de nevoi a spus ceva care mi-a rămas în minte: mi-a luat mai puțin timp să-mi aleg facultatea, decât bluza pe care am îmbrăcat-o azi dimineață”.

Felii de realitate despre viitorul muncii

Prin felul în care e gândit proiectul, Joblandia vrea să ofere felii de realitate din ce înseamnă un job. Fără glam de Instagram, fără filtre, astfel încât tinerii să aibă o dimensiune cât mai realistă asupra a ceea ce îi așteaptă odată ce semnează contractul de angajare.

”Când îți lipsește imaginea de ansamblu a ce înseamnă o carieră, ce aptitudini îți trebuie, ce înseamnă funcțiile astea pe care le tot aud, e dificil să îți proiectezi o carieră”, ne spune Cătălina.

Generația actuală știe foarte bine ce vrea, iar asta e o realitate la care piața muncii trebuie să învețe să se adapteze.

”Înainte de Gen Z, avem milenialii, tinerii care au valori similare, care își doresc echilibru, timp liber și respectarea sănătății mintale. Ei sunt un mix interesant între Gen Z și valori luate de la părinții lor și pregătesc terenul pentru schimbările care o să fie și mai accentuate odată cu momentul în care Generația Z o să ocupe piața muncii.”

Contextele recente date de pandemie și munca remote, alături de mentalitatea noii generații, au adus și noi iluminări în rândul angajatorilor, și anume că un angajat fericit înseamnă retenție mai bună, motivație mai mare, deci rezultate mai bune. Dar ca să ajungi aici, ca viitor angajator, trebuie să știi cu cine stai de vorbă.

Pentru viitor, platforma are în lucru și Experiența Joblandia (etapa în care proiectul își propune să ajute studenții să-și găsească locuri de muncă sau stagii de practică pe perioada verii), dar și Biblioteca Virtuală Joblandia (un spațiu cu resurse, anunțuri de angajare și oportunități de practică pentru tineri).


Proiectul „Antreprenori” este sustinul de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.