Situația cauzată de coronavirus a schimbat modul în care ne facem cumpărăturile. Pe măsură ce retailerii offline și-au închis temporar activitatea pentru a reduce deplasările oamenilor, comerțul online înseamnă în momentul de față modalitatea prin care poți achiziționa produsele de care ai nevoie.
Pentru a veni în sprijinul magazinelor online din România, dar și a retailerilor care nu au făcut încă acest pas, VTEX, start-up.ro și wall-street.ro lansează proiectul Commerce School of the Future prin care aducem sfaturi, exemple și modalități prin care poți acționa rapid pentru a te adapta timpurilor.

În al doilea episod al discuțiilor online din seria Commerce School of the Future, am discutat aplicat cu Bogdan Colceriu, CEO al Frisbo, companie care oferă fulfillment, adică depozitează și administrează marfa vânzătorilor, fără ca aceștia să aibă nevoie de un depozit propriu, cu Marian Alecsiu, CEO al F64, cel mai important magazin de accesorii foto-video, și Cristi Movilă, Country Manager VTEX, companie ce oferă soluții de comerț electronic pentru firme medii și mari care vor să facă pasul spre online.

În webinarul Commerce School of the Future de pe 9 aprilie am abordat subiecte precum logistica, marketing-ul, relația cu clienții și tendințele din piață, dar am vorbit și despre soluții concrete. Puteți urmări video-ul integral mai sus (și la finalul articolului), dar în următoarea serie de articole vom face un rezumat al celor mai importante aspecte discutate.

Multe business-uri care activează în offline, pe bulevarde sau în mall-uri, s-au găsit în situația să se uite spre online. Dar lucrurile arată diferit față de logistica tradițională.

Din acest motiv, în timpul webinarului Commerce School of the Future, episodul al doilea, am vorbit Bogdan Colceriu de la Frisbo, specialiști în fulfillment (adică logistică externalizată) despre ce e diferit în logistica online.

Aveți întrebări pentru business-ul vostru? Scrieți-ne direct aici, pe sli.do, pentru a răspunde punctual la ele sau pentru a vă pune în contact cu specialiștii prezenți la webinariile Commerce School of the Future.

Bogdan Colceriu, Frisbo, despre cum arată logistica unui business online

Toată lumea e nevoită să scaleze în momentul de față. Nimeni nu mai e exact cum era. Ori crește peste așteptări, ori scade peste așteptări.

Scalarea e cumva nu e ușor de făcut. Logistica spre o rețea de magazine e foarte diferită față de logistică colet cu colet către casa oamenilor. Să livrezi 10 tiruri într-o zi e un lucru și să livrezi 500 de comenzi pe curier pe către 500 de adrese e cu totul alt lucru.

E un proces specific de creare de documente, facturi și AWB-uri, identificarea produselor, facerea coletelor. Pentru asta s-a și inventat fulfillment-ul la vremea lui, când l-a inventat Amazon. Trebuie să fii superoptimizat ca să faci chestia asta competitiv. Spațiul de depozitare e un cost fix, oamenii angajați sunt un cost fix și singurul mod în care-l poți transforma într-un cost per order e dacă te duci într-un centru de fulfillment.

Toți trebuie să ne evaluăm platforma online pe care o deținem. Dacă tipicul vânzărilor era în offline, de cele mai multe ori au ceva monstruleț, legacy, rămas din antichitate în online, un magazin care nu duce genul ăsta de proces. Trebuie să evalueze dacă au capacitatea, dacă au sisteme specifice acestui tip de logistică: Warehouse Management System, care îți permite să identifici marfa la raft, să o iei, să o împachetezi, să o listezi când faci coletul.

Ce vedem că se întâmplă e că avem selleri care vin spre noi cu un request de tipul ăsta: nu mai facem față la comenzile online, am oprit magazinul online ca să venim din urmă cu ambalatul și trebuie să venim în fulfillment săptămâna viitoare dacă se poate. În medie, tot procesul de mutare la noi în hală era cam de 3 luni.

Motivul e că magazinul se uita când se mute marfa, când e sezonul potrivit. Situațiile sunt la limită disperate. Dacă tu trimiți de obicei colete mari, pentru că trimiți către propriile magazine, ai un tip de contract cu curierul, dar dacă tu treci pe colete de un kilogram ai un alt tip de contract. Toate lucrurile acestea te iau pe nepregătite.

Cei care sunt în situația aceasta trebuie să înceapă să studieze asta. Trebuie să învețe cum faci fulfillment online, ce înseamnă soluție de ecommerce performantă, ce înseamnă să marketezi în online.

Una era că aveai traficul pe bulevard și în online nu există un bulevard. În online trebuie să găsești fiecare client și să-l aduci pe site. Există costuri specifice, costuri de achiziție a clientului, costuri de retenție. Termeni familiari pentru noi, cei din online, dar care pentru această nouă categorie de selleri sunt încă străini.

Al doilea lucru e că trebuie să ne uităm așa cum sellerii sunt forțați să se mute în online, și clienții care nu erau acolo sunt în online. Apare o mare categorie de consumatori care nu cumpărau de pe internet. Ei până azi nu erau.

Raportul de final de an pe ecomerce va arăta foarte diferit vizavi de câți oameni cumpără online. Un alt număr care se va schimba e cât ocupă ecommerce-ul din total comerț. Cifra aia de până la 5% se va schimba.

Va scădea puterea de cumpărare a populației, va scădea consumul, dar ecommerce-ul are o șansă pentru că va mușca mai mult din comerțul tradițional. Se nasc verticale noi, care până ieri nu erau tipice de online și care vin să ocupe vidul. Sunt un fel de anii ’90 ai online-ului.

Am acoperit în principiu zona asta de startup, pentru că le era mai ieftin în fulfillment decât ar face-o în regim propriu. În partea cealaltă la sellerii foarte mari unde aveau un setup propriu. Pentru mine lupta de a muta un comerciant online era o luptă dificilă. Dar astăzi sunt retaileri care foloseau rețele fizice care nu aveau un setup cum are F64, de exemplu, care avea și fizic și online. Pentru ei categoric o opțiune de fulfilment e mai bună decât să înceapă să construiască ce alții au optimizat în ani de zile.

Marele nostru argument era că noi având că lucrăm cu hale în România, Ungaria, Polonia, Slovacia poți vinde în regiune. Mesajul a dispărut complet când a venit criza și acum spunem că ne mutăm din offline în online. Dar trecând săptămânile, observăm că reîncepe interesul pentru vândut în regiune, lumea are un pic de curaj.