LuthierZ este o afacere care transformă obiectele muzicale în mobilă ce poate fi pusă oriunde, fie că vorbim de o casă sau într-un restaurant care dorește un design diferit.

Cristi menționează că a fost mereu înclinat către antreprenoriat. Vine dintr-o familie unde mama sa este antreprenoare, iar tatăl său inginer sudor. Așa că a luat de la amândoi câte ceva pentru a pune în business.

„Încă din liceu am simțit nevoia de independență, ca mulți alții de altfel, și am încercat să mă descurc prin abilitățile mele. Primii mei bani au apărut după ce am învățat să repar diferite device-uri, incluzând căști performante și telefoane, urmând să le vând pentru un profit, evident cu mențiunea că erau restaurate”, povestește Cristi.

A avut mereu pasiunea de a construi, de a înțelege cum funcționează lucrurile din jurul său și a fost atras de activitățile mai tehnice. Cum spunea, tatăl său este inginer sudor și l-a inspirat și pentru că e foarte descurcăreț. „Crescând l-am văzut proiectând și creând de la zero diferite lucruri, atât din metal, cât și din lemn”, spune Cristi.

„Odată ce am crescut și am putut să lucrez cu unelte serioase, am început sa fac diverse proiecte din lemn, printre care și prima chitară raft. Am fost atras de lemn pentru că mi se pare mult mai natural și este mult mai simplu sa începi”, mărturisește tânărul antreprenor.

Dar povestea acestui business a pornit cu prima lui chitară, primită în clasa a VIII-a. Deși e recunoscător că i-a deschis pasiunea pentru muzică, nu era bună pentru mai mult decât un „Wonderwall” pe plajă la Vama Veche. Din dorința de a renunța la obiectele nefolositoare, a vrut să scape de ea.

„Dar avea valoare sentimentală și am căutat metode prin care să o transform. Am dat peste un concept de chitară raft în Statele Unite, doar un proiect mic, nu un business. Am adaptat așa totul la preferințele mele din acel moment”, explică antreprenorul începutul acestui business.

„Asta ne aduce la începutul facultății, moment în care “LuthierZ” s-a născut deoarece unul din lucrurile pe care le aveam de făcut pentru facultate era să ating o suma de bani printr-o activitate antreprenorială, așa că am decis sa duc micul meu proiect personal la următorul nivel, o afacere propriu-zisă”, explică studentul la The Entrepreneurship Academy. Pentru a se perfecționa a lucrat și cu alte obiecte, cum ar fi mesele și scaunele, dar a trecut și prin workshop-uri sau ateliere deschise unde a învățat de la meseriași cum să lucreze cu lemnul pentru ca acesta să dureze o viață.

De la o chitară la o afacere

Totul a pornit cu o chitară ce nu-i mai folosea, dar acum s-a transformat în afacere. Chiar dacă e singur, vrea să aducă alături de el oameni frumoși și pasionați cu care să ducă drumul LuthierZ mai departe. În momentul de față LuthierZ a creat proiecte din ukulele, chitare și contrabasuri.

„Cel mai simplu produs este un raft făcut din ukulele, un instrument relativ mic, pe care-l pot produce în aproximativ o zi dacă am toate materialele necesare. Următoarea categorie ca dificultate sunt piesele făcute din chitare, care pot lucra între 2-7 zile, iar ultima categorie e cea mai de lux, instrumentele mari, cum ar fi violoncele sau contrabasuri, care pot fi create în 14 - 30 de zile lucrătoare”, spune Cristi Căzănaru.

De altfel, în funcție de efort și de obiect se schimbă și costul. Pentru un raft luminat dintr-un ukulele costul este de 200 de euro. O chitară luminată costă 500 de euro, iar un cabinet de vinuri dintr-un contrabas, un obiect superb, dar foarte luxos, costă 2.500 de euro.

Antreprenorul este singurul care se ocupă de producție și face totul de mână, poate cu puțin ajutor din când în când de la tatăl său. Și nici nu-și dorește să devină altfel, să externalizeze procesul, pentru că e o afacere foarte personală și, spune el, produsele LuthierZ vin cu o poveste.

În momentul de față LuthierZ a creat peste 10 proiecte, trimise atât în România, cât și în afară și dispune de peste 20 de design-uri pentru proiecte custom pe care poate să le pună în aplicare pentru clienții potriviți.

„Vreau să creștem prin HoReCa, dar și proiectele custom, pentru că acolo își poate arăta LuthierZ adevăratul potențial. Creșterea unui asemenea business poate fi lentă la început, dar eu vreau să văd cât de departe pot să-l duc”, explică antreprenorul.

De altfel, spune Căzănaru, clienții LuthierZ sunt oameni pasionați de artă, design sau care caută ceva ce nu găsești în orice casă. „HoReCa e un segment important pentru noi, pentru că obiectele pot fi un diferențiator al designului”, spune Cristi Căzănaru.

Ce înseamnă repurposing și de ce e esența business-ului LuthierZ

LuthierZ se bazează pe un concept numit repurposing. Acesta înseamnă practic transformarea unor obiecte care în loc să fie aruncate devin altceva.

„Scopul meu este ca produsele pe care le fac să fie atractive, practice și să spună o poveste. Chiar dacă lucrez pe instrumentul clientului sau nu, toate acestea au o viață care s-a terminat și cărora le este dată o nouă șansă și un alt scop”, explică fondatorul LuthierZ această poziție în care este și în care afacerea sa este să redea viața obiectelor.

Cum face rost de ele? Unele sunt complet distruse și inutilizabile, deși rareori se întâmplă asta. Cel mai des LuthierZ ia obiecte care nu mai sunt dorite din varii motive. Rareori au cumpărat obiecte special pentru un proiect.

„Dacă nu am exista noi aceste instrumente ar fi distruse, arse sau uitate. Scopul meu nu e să distrugem ceva sau să uităm că acestea au fost instrumente înainte, ci să le dăm o nouă folosință, care să îmbine diferite aspecte artistice”, spune Căzănaru.

Pentru a ajunge în acest moment, Cristian a investit în deschiderea business-ului dar și în primele proiecte. „Când am făcut un dulap de vinuri dintr-un contrabas, a fost nevoie de o investiție mult mai mare pentru că a trebuit să îmi construiesc un atelier personal. Acesta se află în județul Dâmbovița, aproape de natură, unde pot lucra cu grijă la fiecare proiect. Chiar dacă sunt din București, am făcut acest pas ca să pot asigura cele mai înalte standarde de calitate, cu mult mai presus de nivelul DIY (n.r. - Do It Yourself)”, explică fondatorul afacerii.

Dacă primele proiecte au fost unele care au setat tonul, Cristi vrea să crească. Promovarea online înseamnă awareness, dar de cele mai multe ori ajunge la noi clienți prin recomandări sau chiar direct, dacă vorbim de afaceri din zona de HoReCa.

Ca planuri de viitor, Cristi vrea să ducă acest concept de repurposing la un nivel mult mai mare și să includă o varietate de obiecte cu potențial decorativ, dar și funcțional. „Principalul meu scop este să cresc vânzările și echipa, ca mai apoi să fac acest stil cunoscut în Europa și, de ce nu, mai departe”, spune el.

Și dacă ar fi să facă un proiect de suflet, chiar dacă nu e vorba de lemn, i-ar plăcea să transforme un saxofon în fântână de ciocolată.

„E complex, dar LuthierZ nu-și setează limite nenecesare. Dacă ceva poate fi gândit, poate fi făcut”, încheie antreprenorul.


Proiectul ”Afaceri mici, idei îndrăznețe” este și o oportunitate de învățare facilitată de Banca Transilvania, așa că finalul discuției cu Cristian Căzănaru (LuthierZ) trebuie să fie o acțiune de ”învață de la afacerile mici”.

Sfatul tânărului antreprenor, din experiența sa antreprenorială, dar și de lucru cu lemnul ar fi:

„Poți să găsești metode prin care să păcălești lemnul pe termen scurt să facă ce vrei tu, dar dacă nu e făcută treaba cum trebuie din prima, în timp va crăpa. La fel și în antreprenoriat. Treaba superficială poate să meargă câteva luni sau ani, dar pe termen lung se va strica”, menționează Căzănaru.