Mabo Coffee Roasters este unul dintre business-urile de cafea născute chiar în primele luni ale lui 2020 și unul dintre cele care au prosperat în pandemie.

Bogdan Georgescu, vicecampion mondial la prăjit cafea în 2019, a reușit să-și pună la punct ultimele detalii ale business-ului său în luna ianuarie 2020. Auzea deja niște zvonuri îndepărtate despre coronavirus, dar a decis să deschidă prăjitoria și mica cafenea sub brandul Mabo în ciuda vremurilor care se anunțau.

Afaceri de 1 milion de euro din cafea de specialitate

O decizie care, până la urmă, a fost de bun augur, dacă ne gândim la faptul că în 2020, chiar și cu toate restricțiile care nu le-au permis consumatorilor să petreacă foarte mult timp la cafea sau să vină constant, a reușit să aibă un business de un sfert de milion de euro, 2021 i-a adus o dublare a afacerilor, iar pentru anul în curs estimează că va ajunge la 1 milion de euro.

”Așa cum îi spune denumirea, Roasters este o prăjitorie de cafea și ne axăm doar pe zona aceasta de speciality coffee, adică punctaj SCA (Speciality Coffee Association) de peste 80 de puncte. În traducere liberă, cafea foarte bună”, spune Bogdan, precizând faptul că s-au străduit să aibă tot timpul produse și servicii de calitate și de super calitate.

”Tot timpul cafeaua noastră este una foarte proaspătă, verde, peste 85 de puncte în terminologia SCA, încercăm să facem cafea bună pentru orice fel de mod de preparate: nu separăm pentru filtru, pentru espressor profilurile de prăjire pentru că este foarte important pentru oaspeții noștri să nu se chinuie în stocurile lor de cafea”, completează Bogdan.

Ascultă clientul

De altfel, în opinia lui, onestitatea unui antreprenor și faptul că vine pe piață cu produse sau servicii de calitate sunt elementele care ajută la crearea unei comunități în jurul unui business.

În plus, un alt element care ajută la crearea unei comunități în jurul unui business este faptul că antreprenorul, sau managerul, ascultă și doleanțele clienților săi.

”Noi vedem foarte multe cerințe din partea clientului. ””Vrem pungi mai mari”, ”vrem pungi mai mici”, ”vrem cafea folosită pentru mai multe profiluri de extracție”, ”noi folosim doar ibric”. E foarte simplu, câteodată, se te poziționezi așa, cu o barieră în fața clientului și să spui ”eu fac foarte bine, nu vreau să învăț nimic”, sau să fii deschis ”dacă mi-au zis 3 un lucru, poate ar fi bine să implementez”. De exemplu, am aplicat destul de multe lucruri pentru site pentru că ne sunau mulți și ne spuneau fel de fel de lucruri de ajutor pentru ei. Am luat ce s-a putut și am implementat și sunt enorm de multe lucruri pe care le-am învățat de la clienți și mă bucur că avem o comunitate atât de frumoasă în care oamenii nu s-au ferit să ne zică, pentru că noi am ascultat mereu toate lucrurile acestea”, detaliază Bogdan Georgescu și ne spune că unul dintre cele mai interesante lucruri pe care le-a aflat de la oamenii din comunitatea Mabo a fost că ”nu există cea mai bună cafea”.

Bogdan ne povestește că a pornit Mabo având în minte un concept ideal de a pregăti cafeaua pentru consumatori. Și-a dat seama pe parcurs că ar fi fost o utopie și, cel mai probabil, nu ar fi reușit să strângă în jurul său o comunitate, sau în niciun caz una atât de mare și loială.

”În momentul în care am pornit prăjitoria și cafeneaua, eram la nivelul ăsta de purism, adică nu punem zahăr, cafeaua se bea numai la filtru, fără lapte. Am constatat că este o utopie li o bulă foarte mică în care trăim pentru că această cafea pe care noi o prezentăm ca fiind cea mai bună, trebuie să le placă oaspeților. Dacă oaspeților nu le place, degeaba o prezentăm noi ca fiind cea mai bună. Și, mai mult decât atât, am constatat că oaspeții noștri au două valențe: le place, nu le place. Nu există ceva între. Așa că am încercat să luăm ce ne place, și să continuăm, și ce nu ne place, și să modificăm”, explică Bogdan.

Cafea prăjită în România pentru clienți și din străinătate

Pentru că afacerea sa s-a dezvoltat atât de mult, iar comunitatea care i-a fost alături în acești doi ani continuă să fie tot mai numeroasă, Bogdan va deschide în curând o cafenea nouă, într-un spațiu generos, în zona Primăriei sectorului 1 din Capitală.

Business-ul Mabo are, în acest moment, 3 direcții de dezvoltare. Una dintre ele este cea a cafenelelor. Momentan există coffee shop-ul în care este integrată prăjitoria și unde clienții pot lua cafea to go sau pot cumpăra cafeaua pentru a o prepara acasă.

Un alt palier de business este cel al prăjitoriei și al vânzărilor de cafea către parteneri din țară și din străinătate.

”Pe acest segment ne intensificăm prezența în afara țării, avem foarte multe comenzi din zona Golfului. Acum suntem la circa 30% din vânzări în afara țării”, precizează Bogdan.

A treia direcție de revenue este site-ul, de unde clienții individuali pot comanda pachetele de cafea, cu partea de creștere cea mai mare. ”Avem clienți recurenți acolo”, spune fondatorul Mabo.

Magazinul online Mabo Coffee dispune de o multitudine de cafele de specialitate care sunt proaspăt prăjite și provin din diferite zone și ferme de cultură din Columbia, Etiopia, Brazilia, Kenya, Rwanda sau Peru. Fiecare cafea este însoțită de detalii relevante despre notele de gust, ferma de proveniență, fermentație și scor de degustare.

După cum menționam, Bogdan Georgescu a avut curaj și a lansat un business chiar dacă totul ar fi putut fi împotriva lui. De aceea sfatul său pentru un viitor antreprenor merge în aceeași direcție: ”nu-ți fie teamă”.

”E ca un bandaj, îl scoți direct. Așa și cu afacerea. Dacă tot aștepți, în 7 ani de zile vor veni alții care vor face ideea ta, pentru că ideile circulă prin aer, nu sunt niște chestii ascunse în niște borcănașe și nu le găsește nimeni. Bine ar fi să te apuci, bine ar fi să-ți iei inima în dinți și să continui în direcția în care tu consideri că e bine, dacă merge. Să nu le fie frică să înceapă, asta e cel mai important”, concluzionează Bogdan Georgescu.

Interviu realizat la Amar Coffee

---

”Afacerile Orașului” este un proiect realizat cu susținerea CEC Bank. CEC Bank este unul dintre susținătorii ecosistemului antreprenorial din România, prin pachetele oferite afacerilor tinere. Prin pachetul Start-Up Localnicii, CEC Bank oferă un pachet de servicii complete pentru startup-uri, cu zero costuri în primul an.