Am aflat detalii de la Cosmin Cârstea, managing director DP World Constanța, parte a DP World, o companie care operează 15% din traficul de containere din lume. DP World este unul dintre cei mai mari operatori portuari din lume. Compania are concesionate peste 78 de porturi din toată lumea, inclusiv la Constanța.

”Răspunsul nostru la COVID-19 se concentrează pe menținerea porturilor și terminalelor noastre funcționale, acordând prioritate siguranței. În întreaga lume, avem echipe dedicate pentru monitorizarea, implementarea și comunicarea măsurilor care vor asigura circulația bunurilor. Operațiunile DP World se desfășoară în prezent conform Planului Global de Prevenție și Reacție la Coronavirus, iar la nivelul fiecărei unități de business este implementat un plan de continuitate a afacerii (BCP) personalizat”, ne-a precizat Cosmin.

Plan de continuitate și servicii diversificate

Aceste lucruri le-a permis ca activitatea DP World Constanța să se desfășoare normal și să asigure, la fel ca și în alte țări în care compania este activă, serviciile din portofoliu. Și pe lângă transporturi, compania oferă și o gamă vastă de servicii care facilitează comerțul, precum depozitarea containerelor frigorifice și monitorizarea acestora, mesaje automate în format electronic (EDI), inspecția containerelor, curățarea, spălarea și repararea containerelor.

”Susținem aprovizionarea supermarketurilor cu alimente, a celor din linia întâi cu medicamente, dar și alte livrări vitale pentru populație”, adaugă managerul DP World Constanța.

Și chiar dacă activitatea nu a fost întreruptă, Cosmin spune că întreaga industrie în care activează a resimțit scăderea volumelor de mărfuri containerizate, în principal din cauza opririi temporare a producției în China din perioada pandemică de vârf.

”Efecte negative au avut și întârzierile întâmpinate în lanțul logistic în urma măsurilor de prevenție și protecție ce guvernează sectorul maritim pe diferite coridoare de transport”, afirmă reprezentantul DP World Constanța.

Drumul containerelor

Din experiența sa, singurul an în care traficul global de containere s-a redus atât de mult a fost 2009, în timpul crizei financiare, pentru a reveni un an mai târziu. Se va confrunta industria cu acest lucru și acum?

”Este imposibil de prognozat cursul pe care îl va avea pandemia de Covid-19 sau impactul complet al măsurilor luate de guverne pentru controlul acesteia”, este de părere Cosmin Cârstea.

”Focusul nostru de-a lungul mai multor ani a fost să asigurăm un bilanț cât mai solid pentru afacerea noastră. DP World se află într-o poziție financiară puternică pentru a evita această criză”, ține el să menționeze.

Planuri de dezvoltare

Compania pe care o conduce are planuri ambițioase de dezvoltare la nivel local. Iar acestea au început încă de anul trecut, după reînnoirea parteneriatului strategic pe care DP World îl are aici și prelungirea până în 2049 a termenului de operare a terminalului din portul Constanța.

Momentan focusul este pe a asigura continuitatea operațiunilor, însă odată ce activitățile economice vor reveni la un nivel normal, avem în plan investiții importante pentru sectorul nostru. Este normal ca nivelul investițiilor să reacționeze la incertitudinile din piață, însă odată ce acestea se vor risipi credem ca interesul investitorilor va reveni. Precauția investitorilor cred că se va traduce prin redirecționarea fondurilor către anumite sectoare care vor fi considerate mai reziliente, care efectiv vor reuși să gestioneze această criză”, afirmă managerul DP World Constanța.

Contractul de concesiune cu Administrația Națională a Porturilor Maritime Constanța a fost inițial semnat de către DP World Constanța în anul 2003, terminalul devenind operațional în aprilie 2004. Terminalul deservește atât piața locală și teritoriul învecinat cu ramificații către Europa Centrală, dar și piețele din Ucraina, Rusia, Bulgaria, Georgia și Moldova, prin conexiuni directe cu nave tip feeder, fiind un centru de tranzit pentru mărfurile din regiunea extinsă a Mării Negre.

DP World Constanța le oferă importatorilor și exportatorilor din Europa Centrală acces rapid și eficient din punct de vedere al costurilor către piața asiatică în contrast cu rutele tradiționale Nord Europene, prin evitarea nodurilor intermodale congestionate din vestul Europei. Compania dezvoltă în mod activ o rețea intermodală dinspre portul Constanța, venind în sprijinul expeditorilor și nevoii de fluidizare a fluxului de mărfuri.

Lucrători esențiali

Cum i-ar putea ajuta Guvernul până la stingerea pandemiei de coronavirus? Din punctul său de vedere, ar fi utilă recunoașterea rolului vital pe care îl joacă angajații din domeniu în această criză și să desemneze logistica și angajații din porturi ca lucrători esențiali, astfel încât ei să-și poată continua munca importantă prin care susțin comerțul și economia.

”În această perioadă, industria transporturilor beneficiază de o înlesnire a activităților, dat fiind rolul strategic pe care îl deținem în menținerea fluxurilor de mărfuri înspre/dinspre România în folosul nostru, al tuturor. Au fost foarte utile și măsurile luate la nivel internațional pentru a sprijini circulația bunurilor și pe care noi le-am susținut încă de la început. Spre exemplu, implementarea la nivelul UE a culoarelor verzi, puncte de frontiera din rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) prin care tranzitul de mărfuri se realizează mai rapid, fără opreliști”.

Însă, din punctul său de vedere, ar fi necesare și alte măsuri. ”Considerăm că în această perioadă este foarte important ca Guvernul României să introducă măsuri de ajutor specifice mediului de afaceri din Portul Constanța pentru a reduce impactul negativ generat de pandemie. În contextul coronavirus, ne dorim ca Portul Constanța să fie declarat zonă de interes strategic național, iar toți operatorii care sunt afectați semnificativ să beneficieze de ajutor de stat, așa cum se întâmplă în toate porturile europene mari (Hamburg, Rotterdam, Le Havre, Antwerp, etc.)”, declară Cosmin Cârstea.

Iar alte măsuri pe care compania pe care o conduce le-a propus guvernanților vizează impozitarea și creditarea, dar și găsirea unor soluții comune.

”DP World Constanța, având în vedere expertiza noastră, poate oferi autorităților atât servicii, cât și consultanță logistică în vederea înlesnirii fluxurilor de marfă către țară printr-un punct unic de contact – unul de tip one stop shop”, concluzionează managerul uneia dintre companiile care reprezintă o poartă de intrare în UE prin cel mai important port al uniunii la Marea Neagră.