Zitec este ultima firmă din IT-ul românesc care a primit o investiție, de 1,7 milioane de euro, de la eMAG. Am vorbit la emisiunea Ziua Zero cu Alexandru Lăpușan, CEO-ul și fondatorul companiei, despre planurile Zitec.

alexandru lapusan zitec ziua zero wall street emisiune

Investiția de 1,7 milioane de euro în Zitec a venit în urma unei colaborări de lungă durată cu eMAG. "Am avut o creștere organică din resurse proprii. Am colaborat cu firmele din grupul eMAG în ultimii cinci ani. Am facilitat lansarea eMAG în Bulgaria, am lucrat cu Depanero, am lucrat cu Flanco, cu NOD, inclusiv diverse componente pentru eMAG. Ne cunoșteam destul de bine. Nu prea vezi investiții în zona de servicii, pentru că investitorii vor un return spectaculos, ceea ce e dificil de obținut în servicii, mai ales în România", a spus Alexandru Lăpușan.

De-a lungul timpului, Zitec a primit și alte oferte de la investitori, inclusiv pentru exituri. "Noi am fost contactați de mai mulți investitori în anii trecuți, am ajuns și în etapa de due dilligence. Am făcut-o dintr-un mix de curiozitate, pentru a ne vedea valoarea noastră în piață și pentru a vedea ce opțiuni avem. Am fost în discuții și pentru achiziții, dar și pentru investiții. Dar nu ne-a plăcut, pentru că ne puneau niște garduri foarte mari, care ar fi dus la compromisuri de calitate. Și nici nu eram pregătiți pentru a vinde firma sau a ceda controlul", a spus Lăpușan.

Am fost în discuții și pentru achiziții, dar și pentru investiții. Dar nu ne-a plăcut, pentru că ne puneau niște garduri foarte mari

Obiectivele investiției

"Vom avea acces la cunoștințele pe care le au în grupul lor de firme - fie că vorbim de experiență de business sau de automatizări, avem multe de învățat. Zitec e pornită de la zero și e pornită de o echipă care nu a avut experiență în corporații. Noi am învățat singuri. Multe dintre ele ne-au reușit, dar suntem în permanentă căutare de noi lucruri pe care să le învățăm și să le aplicăm. Vom avea o relație un pic mai transparentă și deschisă în ceea ce privește următoarele proiecte. Și, de ce nu, acces la firmele din grupul Naspers, unde poate reușim să ne valorificăm talentele", a explicat Lăpușan.

Vom avea o relație un pic mai transparentă și deschisă în ceea ce privește următoarele proiecte. Și, de ce nu, acces la firmele din grupul Naspers, unde poate reușim să ne valorificăm talentele

În privința eMAG, motivațiile sunt diferite. "eMAG are nevoie de un partener în zona de servicii IT, chiar dacă au sute de oameni interni în zona asta. Noi avem o relație naturală pe diverse industrii cu startup-uri, ne-a făcut să fim piesa potrivită pentru o strategie de dezvoltare locală. E o investiție strategică, dar există și o componentă financiară. Motivația principală e strategică", a spus fondatorul Zitec.

Extindere internațională pentru Zitec

Cu ajutorul investiției, Zitec vrea să se extindă cu echipe de business development în străinătate, în Statele Unite, Marea Britanie și Olanda. "Vom folosi această investiție pentru a pune în fapt planurile care au trenat în ultimii doi ani - o linie mai puternică de business development în străinătate. Ne-am informat, am încercat variante, dar vom putea să punem în aplicare mai serios. Nu poți avea strategie de vânzări în străinătate cu business development din România. Am văzut asta la alții și e o etapă dureroasă pe care am învățat să o evităm. Ai nevoie de o infuzie de capital. Nu e așa ieftin să ai 1-2 oameni în New York, Londra sau Amsterdam. Singuri am fi acoperit un singur centru și cu emoții foarte mari. Vom vedea dacă vom ataca cele trei piețe deodată. Foarte puțin vom ataca trei piețe într-un an", a spus Lăpușan.

Vom folosi această investiție pentru a pune în fapt planurile care au trenat în ultimii doi ani - o linie mai puternică de business development în străinătate. Ne-am informat, am încercat variante, dar vom putea să punem în aplicare mai serios

Echipă dedicată pe fonduri europene

Un alt obiectiv este deschiderea către accesarea de fonduri europene. "Vrem să formăm o echipă specializată în accesarea de fonduri europene, pentru a atrage multe asemenea proiecte. Am început anul trecut. Avem aplicări pe programe operaționale, pe programul Eurostars, dar și pe Agenția Spațială Europeană. Am reușit anul trecut să semnăm cu Agenția Spațială Europeană un asemenea proiect. E un sport diferit și nu se face sporadic. Trebuie făcut metodic și pentru asta ai nevoie de o echipă specializată și concentrată pe acest lucru. Echipa aceasta va demara din luna martie. Avem un plan ambițios de a aplica la proiecte potrivite pentru noi, cu valoare clară, pe bune. De ce nu, pe viitor, când vom vedea un mediu ceva mai curat, în zona proiectelor locale, de ce nu și acolo. Din păcate, nu suntem într-o zonă în care să intri cu fruntea sus și să te lauzi cu asta", a spus Lăpușan.

Urmăriți emisiunea integrală în clipul de mai jos. Zilele următoare vom reveni cu articole despre cum a fost anul 2016 pentru Zitec, nișele tehnologice de dezvoltare, dar și investițiile pe care le face compania în startup-uri din străinătate.