Platformele de crowdfunding au devenit o modalitate populară de a obține finanțare pentru un proiect nou sau pentru un startup. De altfel, și la nivel mai înalt este recunoscută oportunitatea pe care o aduce astfel de platforme, motiv pentru care Uniunea Europeană are un plan pentru „chetele” online și vrea ca aceste să opereze pe tot întregul Uniunii. Cu toate acestea, nu toate platformele sunt la fel, iar fiecare dintre ele este specializată pentru un anumit scop, în funcție de nevoile inițiatorilor campaniilor. Iată care sunt cele mai populare 10 platforme de crowdfunding dintre care poți alege pentru proiectul tău.

Kickstarter

Kickstarter este una dintre cele mai cunoscute platforme de crowdfunding din lume. Aceasta este specializată, mai ales, pe finanțarea de invenții și proiecte creative. Inițiatorii de campanii stabilesc un deadline și obiectivul minim pentru finanțare. Dacă acest obiectiv nu este atins, fondurile colectatate nu ajung la inițiator. Altfel, platformei îi revine 5% din suma adunată. Vezi aici cum să depășești obiectivul financiar de câteva ori, urmând succesul startup-ului românesc Kozmophone care vrea să reinventeze clasicul gramofon.

Indiegogo

Deși este mai mică decât Kickstarter, Indiegogo are anumite avantaje pe care cealaltă nu le asigură. De exemplu, Indiegogo are o politică mai permisivă în ceea ce privește colectarea de fonduri și îți permite să ridici banii, chiar dacă nu ți-ai atins obiectivul stabilit la începutul campaniei. De asemenea, Indiegogo are un marketplace care îți oferă posibilitatea să cumperi produsele finanțate, astfel încât proiectele de succes au încă o potențială sursă de venit.

Patreon

Patreon este o altă platformă de crowdfunding recunoscută, care se diferențiază prin modelul de abonare pe care l-a adoptat. În loc să fie campanii propriu-zise, această platformă oferă sprijin financiar continuu pentru inițiative creative și artiști. Este ca și cum susținătorii tăi ți-ar plăti salariul în fiecare lună și depinde doar de tine cât de multă lume convingi de performanțele tale. De asemenea, există posibilitatea de a oferi conținut exclusiv patronilor care sunt abonați la contul tău de Patreon direct pe site.

GoFundMe

Platforma GoFundMe este populară printre persoanele care au nevoie de bani cât mai curând posibil. Este probabil să fi văzut oameni care făceau crowdfunding pentru proiecte pe termen scurt și urgențe medicale, acestea fiind cele mai frecvent întâlnite pe această platformă. Toate taxele se deduc din fiecare donație în timp real, astfel încât organizatorii și beneficiarii campaniei nu trebuie să plătească nimic.

Crowdrise

Deși nu este la fel de populară ca platformele menționate mai sus, Crowdrise a atras atenția asupra sa prin faptul că se concentrează pe campanii de crowdfunding pentru altfel de proiecte decât cele care urmăresc profit. De exemplu, pot fi finanțate burse școlare, nunți și chiar petreceri de zi de naștere. Tocmai datorită acestor obiective orientate mai mult pe societate, platforma a fost achiziționată de GoFundMe, cea mai mare platformă socială de crowfunding, în 2017.

PledgeMusic

Dacă ești un cântăreț sau cauți o modalitate prin care să-ți acoperi cheltuielile aferente acestei activități, cum ar fi lansarea de melodii, albume și concerte, atunci PledgeMusic poate fi o alegere potrivită. De asemenea, permite beneficiarilor să-i recompenseze pe cei care donează, oferindu-le acces la melodii sau alte cadouri similare.

Razoo

La fel ca platforma Crowdrise, Razoo se conentrează mai mult pe campaniile care susțin o cauză socială, astfel că nu este tocmai platforma potrivită dacă ai nevoie de finanțare pentru o afacere sau un proiect care urmărește profit. În schimb, Razoo este o bună platformă de crowdfunding dacă vrei să aduni bani pentru caritate.

RocketHub

Se adresează, în special, segmentului de venture capital, astfel că business-urile și alte organizații de venture pot folosi RocketHub pentru a strânge finanțare pentru startup-urile lor.

Crowdfunder

Crowdfunder îți permite să vinzi capital propriu (equity) și obligațiuni (debt) în afacerea ta pentru a atrage investitori de tip busines angel și venture capital, care să investească în proiectele tale. Este asemănător cu un program clasic de capital de risc, dar cu infrastructura online necesară pentru a crește gradul de conștientizare dincolo de resursele pe care le au afacerile mici.