Acest articol face parte dintr-o serie de materiale prin care vrem să aflăm care sunt dorințele și previziunile mediului de afaceri pentru 2019.

---

Concilium este un business care oferă soluții pentru managementul și finanțarea companiilor cu probleme.

Năstase continuă prin a preciza că această consolidare pote fi făcută fie prin achiziții sau alianțe de tip joint venture, fie prin alte formule de cross – sell.

Acest lucru le-ar putea acorda șansa “dimensiunii” corecte pentru următoarea perioadă și provocările care se anunță pentru anul 2019.

În același timp, managerul Concilium spune că este necesar ca statul să depună eforturi mai consistente pentru a asigura stabilitate și predictibilitate pentru mediul de business.

”Schimbările importante de legislație anunțate într-un timp scurt generează disconfort pentru investitori. Totodată, studiile de impact cu privire la efectele generate de schimbările legislative ar trebui să fie mai bine fundamentate și comunicate mai eficient, astfel încât companiile să le poată înțelege efectele și să își poată calibra din timp business-urile, în consecință”, afirmă Vlad Năstase.

Totodată, din punctul său de vedere, mediul de afaceri se așteaptă în acest an, din partea statului, și la dezvoltarea măsurilor cât mai eficiente de retenție și atragere a forței de muncă, astfel încât avantajul competițional pe care îl poate avea România față de țările vecine să se consolideze.

Vorbind despre acest avantaj competițional pe care firmele din România l-ar putea avea în fața altor afaceri din toată lumea, Năstase este de părere că ar fi util ca antreprenorii români să înțeleagă și să aplice “specializarea”. Adică, să treacă de la un model de business generalist la unul corect definit, în care să fie cât mai buni. ”Altfel, în contextul actual, nu credem că vor reuși să fie competitivi, mai ales într-o piață mondială liberă, care își reașază constant dinamica de dezvoltare”, mai spune reprezentantul Concilium.

Necesitatea tehnologizării

Năstase dă exemplul necesității implementării unor măsuri de creștere a tehnologizării, astfel încât să țină pasul cu piața externă din punct de vedere al competitivității ofertei de produse și servicii. ”Investițiile în tehnologizare, cu efect în creșterea capacităților de producție și în îmbunătățirea calității produselor sunt genul de investiții care stârnesc cea mai rapidă și flexibilă reactivitate din partea băncilor”.

Și pentru că a adus vorba despre bănci, Vlad Năstase este convins că în acest an finanțările bancare pentru segmentul corporate vor fi semnificativ reduse în primul trimestru, în urma impactului OUG 114/2018, emisă în 29 decembrie. ”Băncile pregătesc un studiul de impact care să faciliteze emiterea unui pricing referitor la ofertele de creditare. Normele de aplicare sunt așteptate de piață în 45 de zile de la data emiterii ordonanței, deci doar în al doilea trimestru al anului ne așteptăm să vedem o “dezmorțire” a pietei de creditare corporate. De urmărit însă și la ce costuri se va întâmpla asta”.

Anul 2019 se anunță provocator atât pentru mediul de business, cât și pentru sistemul bancar, prin prisma măsurilor anunțate de Guvern și efectul creat în economie, în consecință există premisele unor noi situații de dificultate pentru o parte dintre companii: cele care au vândut produsele finite mai ieftin și au acceptat termene de plată mai mari de la clienți, în condițiile în care costurile cu materia primă au crescut. ”Asistăm deci la o presiune pe profitabilitatea companiilor și pe durata de încasare a creanțelor, ambii factori fiind urmăriți de bănci în analiza de credit. Totodată, accesul mai greu și probabil mai scump la finanțare va crea un efect suplimentar de presiune pe lichiditatea afacerilor și pe posibilitatea reală de a face față unor eventuale șocuri externe”, declară CEO-ul Concilum.

Ultimul tren înaintea recesiunii

O altă tendință pe care acesta o vede la nivel local în acest an este legată de situația macroeconomică a țării noastre. ”România raportează încă cifre macroeconomice pozitive – semn de atenționare pozitivă pentru jucătorii și investitorii externi care doresc o poziționare strategică în aceasta parte a Europei. Prin urmare, ne așteptăm să crească tranzacțiile de M&A în acest an, atât ca număr, cât și ca volum. E probabil ultimul tren din acest punct de vedere, din moment ce o parte a analiștilor anunță tensiuni ale pieței care pot fi semne premergătoare unei perioade de recesiune”, spune el.

Năstase precizează că o notă particulară a perioadei este aceea că firmele din Marea Britanie se uită la România ca la o piață pentru potențiale achiziții, ca modalitate de mitigare a efectelor unui BREXIT anunțat. ”Firme din Turcia pot considera România ca fiind un ”safe harbour” pentru banii lor, dat fiind contextul politic național, dar și o țară comunitară în care să poată produce pentru o piață de desfacere asigurată. Asta pentru că fie au deja companii vest-europene drept clienți și privesc extinderea în România ca un plan de contingență pentru relația deja existentă, fie pentru că anumite mărfuri <made in EU> au o piață mai ușor de accesat decât anumite categorii de produse <made in Turkey>”.

Managerul Concilium precizează și că, în contextul crizei de personal înregistrat la nivelul tuturor industriilor de referință, cu impact imediat în economie, companiile care au forță de muncă consistentă dețin cel mai valoros activ.

Modelul de evaluare al afacerilor din perspectiva de creditare va trebui însă adaptat noilor condiții de business – abordarea de finanțare pe balance sheet/ cash flow e de urmărit, în detrimentul modelului actual folosit de majoritatea băncilor – respectiv de finanțare pe asset-uri. În consecință, companiile care oferă soluții de finanțare inovatoare, cum e Concilium, au, în acest an, un potențial de business semnificativ, datorită expertizei de concepere a Business Plans/ Credit applications cu cash-flow adaptat inclusiv noilor exigențe bancare”, menționează Vlad Năstase.

Nu în cele din urmă, CEO-ul Concilium se așteaptă ca în acest an să crească iața serviciilor de intermediere financiară, și, în consecință, și business-ul Concilium din acest punct de vedere. ”Intermedierea financiară e încă scăzută în piața din România, deși există lichiditate crescută în regiune; din fericire, au apărut recent câteva fonduri de investiții conduse de români care pot înțelege și evalua mai bine eventualele oportunități oferite de piața locală (potențial de accesare a finanțărilor de la fonduri de investiții, family offices, investitori strategici) - finanțări care să constituie o alternativă reală pentru afacerile românesti care au nevoie de capital”, concluzionează Vlad Năstase.

Foto: https://www.businessmagazin.ro/

Citește și:

Ce-și doresc antreprenorii de la mediul de afaceri în 2019. Oana Pascu, fondator Complice.ro

Ce-și doresc antreprenorii de la mediul de afaceri în 2019. Ionuț Leahu, Clinicile Dr. Leahu

Ce-și doresc antreprenorii de la mediul de afaceri în 2019. Bogdan Aron, Chief Product Officer 2Performant

Ce-și doresc antreprenorii de la mediul de afaceri în 2019. Horațiu Didea, Managing Partner Workspace Studio