Ca să ai succes la investitori, trebuie să poți face diferența între ceea ce crezi tu că își doresc și ceea ce vor ei cu adevărat să afle. Există unele calități care nu pot fi negociate, precum o piață mare și în creștere, o echipă bună, o înțelegere a strategiei din jurul produsului și scalabilitatea.
Experiența antreprenorială nu este obligatorie, dar reprezintă un avantaj
Așa cum mulți dintre angajatori nu mai pun la fel de mult accent pe diplome de studii în domeniu, nici investitorii VC nu mai sunt la fel de interesați de experiența în industrie a antreprenorului. Există o mulțime de exemple de antreprenori care au renunțat la facultate pentru afaceri, printre cei mai cunoscuți fiind Mark Zuckerberg, Steve Jobs, Bill Gates sau Oprah Winfrey. Investitorii VC vor să vadă că știi foarte bine care sunt oportunitățile de piață, iar pentru asta nu este nevoie să ai experiență în industrie, ci doar o bună cunoaștere a domeniului, în urma unei analize complexe.
Lipsa competiției nu garantează finanțarea
Pe de o parte, o competiție redusă ori lipsa acesteia poate garanta succesul, întrucât sunt șanse mai mari ca publicul țintă să aleagă produsul vostru. Pe de altă parte, atunci când nu există competitori puternici, de multe ori asta înseamnă că au întâmpinat rezistență din partea potențialilor clienți, iar într-un final au eșuat. În același timp, o piață extrem de competitivă este un semn pentru cererea sporită. Prin urmare, nu te lăsa intimidat de jucătorii mari și stabili din piață. Prezența lor validează existența unei probleme care trebuie rezolvată.
Creșterea lentă, dar sigură este mai sănătoasă
Pentru unii unicorni, startup-uri evaluate la un miliard de dolari, cum este Uber, cheia succesului a fost scalarea accelerată. Pentru alții, drumul spre succes a fost unul lung - Daniel Dines, CEO UiPath, spunea că au eșuat vreme de 8 ani. Acum, startup-ul este evaluat la 3 miliarde dolari, cu creștere uriașă a veniturilor ce depășește 5500% în doar doi ani.
Investitorii VC recunosc valoarea unei creșteri lente, dar stabile. În opinia lor, apetitul exagerat pentru creștere ajunge să te epuizeze la un moment dat. Eficiența capitalului și creșterea constantă sunt aspecte atractive pentru orice investitor. În plus, această abordare le permite startup-urilor să aibă o creștere organică fără să caute investiții majore, care, de obicei, înseamnă să cedeze acțiuni din companie.
Nu concurezi doar cu startup-urile din industria ta
Am menționat anterior despre competiția din piață în industria ta, dar aceasta nu este singura care stă între tine și finanțare. Atunci când ajungi în fața unor investitori VC, intri în competiție cu startup-uri din mai multe industrii. Iar acestea pot să vină cu oportunități de piață mai mari, echipe mai bine pregătite, tracțiune mai mare și utilizare mai eficientă a capitalului. Fondurile VC văd mii de startup-uri de-a lungul anului, ceea ce înseamnă că ștacheta a fost ridicată foarte sus.