”Am pornit acest proiect după ce, cu ajutorul unei nutriții adecvate, un membru al familiei noastre și-a rezolvat o boală autoimună pentru care mai mulți medici din România și din străinătate nu au avut o soluție pe termen lung”, povestește Bogdan.
Și-au pus cap la cap toate cunoștințele de de business, software și acumulate în domeniul farmaceutic și au început să lucreze, acum trei ani, la GenetX.
”Inițial am gândit-o ca fiind un business ce oferă pieței din România un produs nou, inovator, un test nutrigenetic super premium, complex și complet, “GenetX”, cu ajutorul căruia persoanele ce se testau primeau informații exacte despre modul în care pot preveni apariția multor boli, printr-o nutriție corespunzătoare profilului lor genetic”, detaliază Bogdan ivanov.
Între timp, după doi ani de dezvoltare, au înțeles că, pentru a face un produs care să fie util și folosit la scară largă, au nevoie să asculte și de ceea ce-și doresc clienții. Așa că au adăugat încă un element. În acest an au participat în grupa de startups a acceleratorului BCR-InnovX și acum se pregătesc să lanseze pe piață NutriCare.Life.
Viitorul = precizie
Pe scurt, NutriCare.Life le permite oamenilor să primească mai multe date despre sănătatea lor prin facilitatarea unei abordări personalizate pentru a crește imunitatea și sănătatea individuală cu ajutorul uneltelor tehnologice.
”Suntem siguri că viitorul aparține medicinei de precizie și că nutriția de precizie, testarea genetică, vor fi la fel de uzuale precum este acum verificarea grupei de sânge. Nu poți face o transfuzie de sânge la întâmplare, depinde de grupa de sânge. La fel și cu alimentația, nu poți mânca orice sau lua orice supliment, dacă vrei să fii sănătos”, explică Bogdan decizia de a face un business pe această nișă.
Iar în pariul lor au atras alături medici cu peste 20 de ani de experiență în domeniul nutriției. După cum ne poveștește Bogdan, unul din ei a lucrat la Abbott Nutrition Internațional, altul la Nutrition Research Institute (UNC Chapel Hill), North Carolina, SUA. Au în echipă și ingineri de software care anterior au dezvoltat platforme web și mobile, precum și profesori în consiliul științific pentru a valida ceea ce fac cu NutriCare.Life.
Anul trecut, după 2 ani de activitate în dezvoltarea a ceea ce era inițial GenetX, ținând cont de feedbackul clienților, au ajuns la concluzia ca trebuie să adauge încă un serviciu, și anume o metodă prin care utilizatorii să poată aplica în viața lor de zi cu zi informațiile știintifice primite.
”Astfel am dezvoltat proiectul NutriCare.Life, o platformă digitală pentru implementarea nutriției de precizie, care va fi lansată în ultimul trimestru din acest an”, spune Bogdan Ivanov, precizând faptul că decizia de a adăuga acest serviciu a fost una vitală în evoluția startup-ului.
Ce face NutriCare.Life
Odată cu acesta, s-au transformat din simpli furnizori de informații știintifice în furnizori de soluții de management nutrițional.
”Utilizând cele mai recente cercetări în microbiologie, genetică și nutriție putem oferi solutii personalizate ca sa încurajăm obiceiuri alimentare mai sănătoase. Astfel furnizăm un serviciu complet persoanelor cu probleme metabolice (diabet, obezitate, malnutriție) și celor care doresc să prevină îmbolnăvirea”, completează cofondatorul NutriCare.Life.
Cum funcționează NutriCare.Life? Algoritmul, despre care fondatorii spun că este în curs de patentare, folosește datele auto-raportate despre obiceiul alimentar actual pentru a oferi recomandări ultra-personalizate privind aportul ideal de alimente, vitamine și minerale.
”Pentru a crește acuratețea evaluării deficientelor nutriționale, utilizatorii pot cumpăra teste genetice (ADN, flora intestinala), teste de sânge și urină. Clienții noștri primesc o listă cuprinzătoare de alimente care se potrivesc cel mai bine cu cerințele lor nutritive și suplimente nutritive personalizate la domiciliu. Mâncând corect, luând suplimentele adecvate vor trăi mai mult și mai sănătos”, adaugă Bogdan.
Competiția te ajută să crești
Au competiție pe alte piețe, însă Bogdan și Simona nu se sperie de concurență și chiar se simt impulsionați, dorindu-și să demonstreze că produsul lor este mai bun și aduce elemente în plus.
”Noi ne diferențiem față de competitorii noștri prin introducerea markerilor digitali, care folosiți împreună cu cei biologici ne permit evaluarea deficiențelor nutriționale a 30 de vitamine și minerale. De asemenea, ne diferențiem și prin modul diferit de colectare a datelor despre obiceiul alimentar. În cazul nostru, userii NutriCare.Life completează un chestionar validat științific în studii de mare amploare la nivel European, o singură dată. În cazul concurenței, utilizatorii sunt nevoiți să completeze într-o aplicație care înregistrează alimentele consumate, zilnic, timp de câteva luni, ceea ce au consumat”, declară Bogdan, precizând faptul că ei activează în piața de teste “At-home” (genetice, sânge, urină).
În plus, din ultimul trimestru al acestui an vor fi activi și pe segmentul de consultanță nutritională prin intermediul aplicației NutriCare.Life, precum și pe cel de suplimente nutriționale personalizate. Au deja un parteneriat cu Roehr Pharmaceuticals pentru livrarea acestora către clienți, pe baza recomandărilor făcute în urma testelor.
”În cazul testelor genetice piață este acoperită de teste din segmentul economic și “main stream”. Din fericire, noi ne încadrăm la segmentul super-premium inclusiv la nivel global, cu avantajele și dezavantajele aferente acestei poziționări”, spune Bogdan Ivanov.
Își amintește de un moment de acum un an, pe care îl trece la capitolul nereușite, când au încercat să intre în Polonia cu testele genetice folosind resurse limitate de marketing și fără a folosi influenceri locali. ”Cred că este relevant pentru cei care vor să-și extindă afacerile peste hotare”, spune el.
”Am organizat cursuri live și webinarii online în engleză cu tema “Nutriția de Precizie”. Din păcate rezultatele au fost nesatisfăcătoare”.
La nivel global, acolo unde își doresc să ajungă cu acest business, se vor bate cu alți competitori redutabili care au identificat această oportunitate un pic mai devreme decât au făcut-o ei.
”Au fost startup-uri în care jucători mari din piață au investit sume mari, de exemplu Persona, un furnizor de suplimente personalizate pe baza unui chestionar online a fost cumpărat de Nestle, sau Rootine, un furnizor de suplimente personalizate pe bază de teste genetice și de sânge, în care a investit o rețea de laboratoare medicale Novogenia”, afirmă Bogdan.
Ajutor în acceleratorul BCR-InnovX
De aceea au căutat să învețe cum să-și dezvolte un business global și cum să găsească partenerii potriviți și s-au înscris în cadrul programului BCR-InnovX.
”A fost cel mai solicitant, intens și valoros proces de învățare, acumulare de know-how pe care l-am avut până acum”, ține să precizeze Bogdan, adăugând faptul că nu erau străini de participarea în astfel de programe de accelerare.
Important din punct de vedere al dezvoltării ulterioare a afacerilor care trec prin program este, așa cum remarcă și Bogdan, faptul că ”există obiective concrete pe care trebuie să le atingem împreună și uneori am simțit o presiune constructivă de la managementul InnovX pentru a le atinge”.
Acum, după finalizarea acceleratorului BCR, i-au rămas bine întipărite în minte “Blue Ocean Strategy”, adică ce strategie să aplici că să nu te complaci/activezi într-o piață concurențială “Red Ocean”, cu costuri mari și marje mici și să descoperi piețe “Blue Ocean” în care costurile sunt relativ mici cu marje mari și concurență irelevantă.
Dar și “Beach Head” market. ”Uff cât am mai alergat după plajă asta! Acum după ce am învățat cum să o definesc îmi este mult mai clar unde să cheltui puținii bani pe care îi am pentru marketing”, spune el râzând.
”Fără această presiune probabil că nu le-aș fi atins așa cum mi-aș fi dorit”, precizează Bogdan.
La fel ca și restul echipelor care au făcut parte din cohorta de startups din acest an a programului BCR-InnovX, au avut parte de mentori pentru toate zonele importante din punct de vedere al dezvotării unui business.
”Ce m-a surprins plăcut a fost că fiecare mentor a contribuit cu ceva nou la planul de dezvoltare, în ciuda faptului că eu considerăm că după mai mult de 20 de ani de multinaționale, inclusiv în poziții de C-level nu mai am nimic de învățat. Greșit! Mediul este în continuă schimbare și întotdeauna vei avea ceva nou de învățat. Am rămas cu o parte dintre ei în legătură directă pentru a putea beneficia în continuare de suportul lor”, spune fondatorul Nutri.Care.Life.
Și cum plănuiesc să se extindă global, Bogdan este sigur că vor avea nevoie de expertiza directorului de marketing de la Glovo, că vor dori să furnizeze clienților lor posibilitatea de a-și gestiona datele personale, ”în consecință ne trebuie experiență Modex în implementarea de tehnologii blockchain”, că vor vrea să integreze în algoritmul lor cât mai multe teste genetice, teste de sânge și urină, ”așa că o să culegem date din diferite rapoarte cu supportul roboților de la UI Path și tot cred că o să avem nevoie de toți mentorii de la InnovX”.
”Având în vedere vastul portofoliul de clienți BCR cu siguranță vom găși retaileri alimentari care au nevoie să furnizeze o experiență de cumpărare personalizată. Utilizând aplicația retailerului în care este integrată platforma NutriCare.Life, cu care clientul ar putea să cumpere alimente care sunt cele mai potrivite pentru el, pentru o viață mai lungă și sănătoasă”, precizează el.
Nu exclude nici faptul că folosind informațiile din soluția lor, asigurările de viață furnizate de BCR ar putea fi vândute la prețuri diferite în funcție de starea de sănătate, așa cum în alte țări asigurările de viață sunt mai scumpe pentru cei care fumează față de cei care nu fumează.
Dezvoltare accelerată cu partenerii potriviți
”De aceea sunt foarte bucuros să am un asemenea partener care să mă ajute să dezvolt afacerea și că inclusiv după terminarea acceleratorului BCR-InnovX vom beneficia de consultanță pentru a putea aplică la granturi europene”, precizează Bogdan.
Deja au experiența granturilor europene. Pentru a dezvolta startup-ul, Bogdan și Simona Ivanov au primit 80.000 de euro de la European Innovation & Technology in Health Agency, 25.000 de euro de la WeAccelerate și 20.000 de euro de la Impact Hub.
”Îmi aduc aminte de câteva zile de excepție cum ar fi când am fost selectați să participăm la programul de internaționalizare susținut de European Innovation and Technology Health Agency, program prin care am primit 65.000 euro sau când am primit premiul II la o competiție organizată în Germania de 5-HT Digital Hub Health, ocazie cu care am validat conceptul platformei digitale NutriCare.Life”, declară Bogdan.
Alte planuri pe care și le-au făcut pentru acest an, având în vedere și experiența pe care au acumulat-o în cadrul acceleratorului BCR- InnovX includ lansarea aplicației NutriCare.Life ”cu cât mai puține bug-uri”.
”Vrem să integrăm și să lansăm până la finele anului testele de evaluare a deficiențelor de nutrienți din sânge și urină. În loc de deplasare până la laborator și prelevarea a câtorva eprubete de sânge, clienții noștri, în confortul casei lor vor preleva 2-3 picături de sânge pe care le vor trimite la laborator. Pe termen lung vrem să ne cunoască și competitorii noștri de la nivel european”, concluzionează Bogdan Ivanov.