Paid Analytix e unul dintre startup-urile care au făcut parte din cohorta Grinders a acceleratorului InnovX-BCR. Cu ajutorul inteligenței artificială ajută companiile să identifice erorile în procesarea plăților și să înțeleagă cauzele ascunse. Noi am discutat cu Radu Fertonea, CEO și cofondator al Paid Analytix. Compania a fost cofondată alături de Octavian Alecu.
Cum a pornit Paid Analytix și ce problemă rezolvă
Radu Fertonea a lucrat anterior în companii mari și a identificat o problemă atunci când gestina echipe operaționale în zona de facturi și plăți către clienți globali.
„Din cauza faptului că acești clienți erau mari, cu procese de plată complexe, indiferent de tipologia clientului întâmpinam probleme în a evita erori operaționale ca plățile duble, erorile la nivel de valută și la nivel de sumă. O parte din probleme nu erau descoperite de noi, ci semnalate de furnizori și clienți”, povestește Fertonea.
După ce au identificat problema, Fertonea și echipa lui au studiat cum ar putea să o rezolve, ce companii oferă soluții.
„Am tras concluzia că problema nu este suficient rezolvată și că există o oportunitate de a crea o soluție care să atace dificultatea. Sunt multe companii care încă pierd bani”, explică Radu Fertonea.
Paid Analytix s-a născut în acest context, ca un proiect de intraprenoriat. Așa au creat o soluție care folosește inteligența artificială pentru a identifica erorile de plată.
Desprinderea de intraprenoriat și creșterea Paid Analytix
Paid Analytix a folosit inteligența artificială pentru că erorile, deși importante dacă le cumulezi, se ascund printre zeci de mii de tranzacții corecte. Practic, orice metodă de a le scoate la suprafață e ca și cum ai căuta acul în carul cu fân. Și de multe ori le descoperi când erorile s-au întâmplat și ridică probleme, atât când vine vorba de bani, dar și din punct de vedere logistic.
În 2019 Paid Analytix s-a desprins de compania-mamă și a devenit un startup de sine stătător. Și-au dorit de la început să creeze un produs care să atingă valoarea adăugată pe care o aduce clienților. Practic, clienții plătesc pentru produs doar dacă descoperă erori reale confirmate de client. Dacă Paid Analytix nu identifică problemă, atunci clientul nu plătește.
Treptat au încercat să valideze produsul lor cu clienți reali. Au ales clienți mari, diferiți, din industrii diverse și cu procese distincte, tocmai pentru a vedea dacă produsul lor funcționează indiferent de cine e compania. Și a funcționat. Dar acest lucru a dus la zile bune, dar și la zile grele.
De la mulțumirea clientului la dezamăgirea ratării contractului
Radu Fertonea spune că au avut cea mai bună, dar și cea mai dificilă zi atunci când au făcut un proiect pilot cu un client mare din zona de producție. Au vrut să vadă dacă acesta pierde bani. A fost un proiect de succes. Iar despre asta e vorba când vorbim de startup-uri de tehnologie: rezultatele tangibile le demonstrează valoarea.
„Am ajutat clientul să identifice peste 200.000 de euro pe care i-a recuperat și am avut un feedback foarte bun. A fost cea mai bună zi. După acest proiect pilot voiam să transformăm clientul într-unul recurent, fapt care ne-ar fi dublat cifra de afaceri peste noapte”, își amintește Fertonea.
Dar așa a venit și cea mai grea zi. După câteva luni, același client a revenit. De la compania-mamă li s-au impus alte priorități așa că nu au mai continuat cu Paid Analytix. Cum se simte eșecul în antreprenoriat?
„Am simțit o durere fizică pe care știu că mulți alți antreprenori o simt în diferite momente. Dar ne-am ridicat și am continuat”, explică Fertonea.
Veniturile preconizate de Paid Analytix pentru 2021 sunt de aproximativ 100.000 de euro, în creștere față de 2020 cu 30%. „Ne adresăm mai mult companiilor corporate unde avem 6 clienți activi din diferite industrii, de la banking la producție”, spune Fertonea. De altfel, toată echipa se concentrează pe creșterea numărului de clienți, iar în perioadă următoare urmăresc și obținerea unei finanțări.
Cu toate acestea, trăim într-o lume complicată. Chiar dacă nu mai e ca acum un an în starea de urgență, putem spune că acum unele companii au revenit la obiceiurile anterioare.
„În unele aspecte companiile au investit în digitalizare mai mult forțate decât benevol. Multe proiecte au fost puse în așteptare în cazul nostru și așteptăm să le reluăm. Nu am pivotat, dar am modificat modelul comercial, pentru a veni cu unul bazat strict pe beneficiul adus pentru a ajuta clienții într-o perioadă când nu au multe lichidități”, explică Fertonea.
Paid Analytix din România acționează pe o piață unde majoritatea competitorilor sunt din Statele Unite și Marea Britanie. Din acest motiv, Paid Analytix vrea să se concentreze mai întâi pe Europa de Vest și Europa de Est, unde acești competitori nu au reușit să intre și există oportunități mari.
Experiența din acceleratorul InnovX-BCR
Paid Analytix a fost în cohorta Grinders de la InnovX-BCR și s-a clasat pe locul 4 în preferințele juriului. În cadrul acceleratorului compania a reușit să facă un parteneriat cu Microsoft, dar colaborează și cu UiPath și Modex. De asemenea, au reușit să ajungă la trei clienți și trei investitori.
Pentru Radu Fertonea, experiența InnovX-BCR a fost una „excepțională”, după cum mărturisește.
„Un program de accelerare care a fost extraordinar de bine organizat, cu oameni faini, energici și profesioniști. Aș încuraja startup-urile la început de drum să participe, chiar dacă efortul este important, dar merită”, spune Fertonea.
Chiar așa este, un accelerator înseamnă o implicare foarte mare a unui startup, dar rezultatele pot fi pe măsură, pentru că startup-urile pot înțelege mai bine direcția, o pot schimba și pot primi sfaturi de la mentori.
„O lecție importantă pe care am învățat-o în acest accelerator a venit de la doi mentori diferiți. Unul ne-a sfătuit să fim mult mai specifici când definim clientul ideal și unul care ne-a ajutat cum să facem asta calculat la această piață”, explică Radu Fertonea. Uneori, e bine să ai parte de minți limpezi care să te ajute.
Pentru Radu cea mai mare provocare din acceleratorul InnovX-BCR a fost construcția planului de afaceri, deoarece a necesitat foarte mult efort.
„Pe de altă parte acum e mai ușor când un investitor ne cere planul. Iar pitch-ul a fost extraordinar, foarte bine organizat și cred că ne-a ieșit bine”, spune Radu Fertonea. Paid Analytix e acum o echipă de alumni din accelerator, dar vrea să rămână în ecosistem și să găsească oportunități de colaborare cu mentorii, cu firmele partenere, dar poate și cu startup-uri noi care se vor înscrie în viitoarele cohorte.
Și de fiecare dată când vorbim cu participanți la acceleratorul InnovX-BCR, încercăm să aflăm ce echipe i-au impresionat pe ei. Pentru că uneori feedback-ul colegilor „de suferință” și de oportunitate e cel mai bun.
Pentru Radu Fertonea au existat două startup-uri care i-au plăcut în mod special. „Cei de la Soundwaves rezolvă o problemă importantă pentru artiști și cred că au un produs cu potențial mare. Alt startup ar fi Investory, cu produsul lor de educație financiară pentru copii”, explică Fertonea. Cu aceste startup-uri vă veți întâlni în detaliu în articole viitoare.