„Business în 5 Minute” este un proiect start-up.ro, susținut de către ING Bank România, în care provocăm antreprenorii să ne răspundă la 10 întrebări în doar 5 minute. Descoperim astfel modul în care s-au născut business-urile, cele mai mari provocări, importanța partenerilor precum ING Bank în dezvoltarea afacerii, dar îi punem și în fața unor situații ipotetice care le testează rapiditatea de gândire și de reacție, atât de esențiale în antreprenoriat.
Cătălina Sion a pornit Edo Sushi alături de partenerul său de viață după o vizită în Olanda, atunci când au cinat la un restaurant de sushi de tipul „all you can eat”. Spune că au fost fascinați de concept, mai ales că avea și o perspectivă de reducere a risipei alimentare. Așa că au vrut să aducă acest lucru și în România, într-o perioadă în care sushi-ul era considerat încă o mâncare de lux.
„În România sushi-ul era văzut astfel, dar noi am încercat să-l facem cât mai accesibil, pe măsura posibilităților. Avem clienți fideli care ne vizitează și astăzi de 2-3 ori pe săptămână și care sunt, ca și noi, iubitori de sushi”, explică fondatoarea Edo Sushi.
Începuturile Edo Sushi
În Olanda, fondatorii Edo Sushi, au văzut cum clienții restaurantului aveau la dispoziție 5 runde de comandă, iar fiecare persoană putea comanda maximum 5 produse. „Regula de bază era că nu putea trece la următoarea rundă dacă nu consumă toate produsele din comanda anterioară. Ce nu se consuma era automat taxa la preț a la carte”, menționează Cătălina Sion.
„Ni s-a părut genial. Am pornit Edo Sushi astfel în 2014 ca o afacere de familie. Deși nu am reușit să aplicăm modelul de business olandez, ne-am axat pe unul transformat, cu 3 grupe de produse și 3 categorii de preț, iar clienții puteau face diverse combinații între acestea”, menționează aceasta.
Deși sushi-ul era privit în acel moment ca un produs de lux, și-au dat seama că poate fi accesibil dacă e aplicat conceptul potrivit. Și au avut succes din primele momente, cu promovare făcută doar pe Facebook. Calitatea produselor le-a adus renume și recomandări, dar aveau și evenimente care au dus la creștere organică, așa cum se întâmpla în zilele de marți, când exista o seară „all you can eat”.
Așa a început aventura Edo. Prima lor experiență antreprenorială în domeniul HoReCa, după mulți ani de experiență de corporație sau în importul de produse pentru lanțuri de supermarketuri.
„Aveam până-n 30 de ani și cred că tinerețea și lipsa de experiență aduc acest curaj de a încerca lucruri noi. Cu experiența de acum, nu aș mai avea același elan”, spune Cătălina Sion.
Antreprenoriat local și imagine pe termen lung
Sushi-ul a căpătat o popularitate foarte mare în toată Europa, nefiind astăzi un produs care să fie doar specific unei anumite zone. Iar Cătălina chiar menționează că o pasiune pe care o are este să încerce sushi de peste tot unde se duce.
„Japonezii preferă, într-adevăr, preparatele foarte simple, cu tot felul de ingrediente pe care noi nu le-am putea folosi, cum ar fi nigiri cu carne crudă de pui), iar Europa și America folosesc varianta fusion a sushi-ului, venind cu gusturi și modalități de prezentare senzaționale”, spune Cătălina Sion.
De altfel, gustul potrivit se obține folosind cât mai multe ingrediente de proveniență asiatică, dar îmbinate cu peștele fresh de calitate superioară, lucru ce aduce și multe provocări în contextul actual.
„Rețetele sunt mereu ajustate pe baza feedback-ului. Iar toți bucătarii noștri au specializări în bucătăria japoneză, iar unii dețin și premii internaționale. Personalul nou este mereu specializat și pregătit minimum 6 luni înainte de a fi implicați în prepararea meniului nostru”, spune cofondatoarea Edo.
Edo Sushi are astfel calificarea „Japanese Food and Ingredient Supporter Stores Overseas”, ceea ce atestă că produsele lor sunt făcute conform procedurilor japoneze. Și dincolo de cele 6 luni de pregătire, mereu există testul omletei pentru orice bucătărie japoneză.
„Iscusința bucătarului se vede după calitatea omletei japoneze - tamago - pentru că nu este simplu de preparat. Iar comunitatea japoneză apreciază cel mai mult tamago de la noi, ceea ce e un motiv de mândrie”, spune Cătălina Sion.
Iar sushi-ul seamănă și cu antreprenoriatul. Chiar dacă pare o bucătărie simplă, e un proces îndelungat și migălos.
„Necesită multă atenție și o anumită experiență în a combina ingredientele. Dacă îți dorești asta, vei avea un sushi gustos și o afacere de succes”, crede Cătălina.
Schimbările pieței din România
Dacă acum 8 ani sushi era privit ca un produs de lux, lucrurile s-au schimbat. Iar Edo Sushi a încercat să nu facă niciodată rabat de la calitate. „Încercăm să ne menținem clienții și echipa mulțumită, iar acest lucru e o provocare în această perioadă. Dar jumătate din echipa noastră e cu noi încă de la începuturile Edo Sushi. Lucrăm cu furnizori locali, dar anterior am lucrat și cu furnizori japonezi cu centre logistice în Olanda”, explică Sion.
Piața e complicată și astăzi. Când vorbea despre începuturile antreprenoriale, spune că a fost greu să înțeleagă hățișul birocratic, dar nici azi, la 8 ani distanță, nu e mai simplu. „Numărul de hârtii s-a dublat și în fiecare an apar noi documente și avize anunțate de la o lună la alta”, menționează fondatoarea Edo Sushi.
Dar digitalizarea a fost un element esențial în dezvoltarea lor. „La scurt timp de la deschiderea restaurantulu,i am avut gata și site-ul pentru vânzările online, precum și POS-uri mobile. Am fost prezenți și am făcut parteneriate cu toate platformele de livrări din momentul apariției lor. Digitalizarea ne-a ajutat, mai ales în pandemie, deoarece aveam deja un procent solid de vânzări în mediul online”, spune Cătălina Sion.
În 2014, 90% din clienți preferau să comande telefonic, dar astăzi acest procent e doar 2-3%. În pandemie vânzările online au ajuns la 70%, dar astăzi media este pe la 30-35%. În plus, 90% din vânzările online sunt făcute direct pe site-ul lor, disponibil aici.
Pentru plățile cu cardul pe site, Edo Sushi folosește soluția ING WebPay, iar Cătălina menționează că apreciază aplicația mobilă ING Business, pentru că o poate folosi simplu, oricând și oriunde, dar și faptul că decontarea plăților se face imediat, ceea ce nu se întâmplă la alte bănci.
„În contextul local de afaceri, foarte dinamic și destul de imprevizibil, antreprenorii au nevoie, așa cum spunea și clientul nostru Edo Sushi, de predictibilitate, precum și de soluții digitale care să le simplifice activitatea de zi cu zi. La ING, noi punem accent pe ambele direcții și avem un vast ecosistem pentru soluții de plată cu cardul”, spune și Felicia Făgăraș, Coordonator regional IMM la ING Bank.
„Pe lângă tradiționalele terminale POS, pentru plăți și încasări oricând și oriunde, oferim POS-uri mobile, dar și aplicația ING SoftPOS – care permite clienților să accepte plăți direct cu telefonul mobil. În plus, numărul comenzilor online crește considerabil de la an la an, iar plățile online au devenit o necesitate. ING WebPay este soluția noastră de e-commerce, dezvoltată intern, și are numeroase avantaje: costul redus, autonomie ridicată și disponibilitate la orice oră, fiind potrivită pentru orice antreprenor care vrea să își dezvolte afacerea”, mai spune reprezentanta ING.
Când vine vorba de viitor, Cătălina Sion consideră că piața se confruntă cu numeroase provocări. După pandemie, astăzi avem o contracție economică ce influențează piața.
„Suntem încă destul de rezervați privind deschiderea de noi locații. Dar avem în plan extinderea serviciilor în domeniul catering-ului și al organizării de evenimente corporate și sociale cu sushi și live cooking, precum și workshop-uri”, încheie Cătălina Sion.