În luna decembrie, Consiliul Local al Municipiului București a dat o decizie prin care aplicațiile de ehailing, cum ar fi Clever Taxi sau Star Taxi, sunt scoase practic în afara legii, pentru că erau obligate să-și facă dispecerat de taxi. Astfel, Primăria spunea că un taximetrist poate lua comenzile doar prin dispeceratele autorizate sau pe frecvențe radio, adică prin stație.

Clever Taxi a dat în judecată Primăria Capitalei, pentru că, susțin reprezentanții companiei, decizia Consiliul Local suprascrie legislația națională. Am vorbit la emisiunea "Ziua Zero" cu Mihai Rotaru, CEO al Clever Taxi despre cum vede el această situație și faptul că Primăria București este unica din Europa care cere astfel de reglementări.

O decizie ilegală a Primăriei

"În decembrie s-a luat o decizie în Consiliul Local, noi considerăm că e ilegală pentru că are 5 vicii de procedură. Conform acelei decizii nu ar trebui să fim legali. Dar cum decizia suprascrie legea națională, noi suntem perfect legali conform legii naționale. Am dat în judecată Primăria, așteptăm un răspuns.", spune Mihai Rotaru.

"A însemnat o perioadă de confuzie pentru clienți și șoferi. Am lansat funcționalități noi în linie cu direcția Smart City. Urmează să dăm în judecată persoanele care au luat aceste măsuri, pe partea de contencios, nu este normal ca niște oameni să-și impună opiniile personale în defavoarea cetățenilor.", a mai spus CEO-ul Clever Taxi.

Conform lui Rotaru, legea națională spune că Clever Taxi nu se încadrează ca dispecerat. "De asemenea, legea definește ce înseamnă pentru un șofer de taxi să preia un client, să aibă accesul la client dincolo de dispecerat. Noi facilităm comunicația directă. Suntem o soluție echivalăm luatul din stradă într-un mod digital.", spune Rotaru.

Dispeceratul, dus la superlativ în România

"În România e dus la superaltiv conceptul de dispecerat. Nu e acea entitate care deține mașinile, ci basically, e a freaking call center. Este doar un call center, nu e nimic altceva. E foarte vizibil pe 7 piețe din Europa. Și am constatat că nicăieri dispeceratul nu este obligatoriu. În multe părți nu este reglementat. Activitatea de taxi înseamnă ce face șoferul.", crede Rotaru.

Aparent, Bucureștiul oferă o situație unică în Europa. "E o diferență între România și Europa. În România sunt câteva persoane care dețin autorizațiile, biletul de intrare pe piața de taxi. Mii și mii de autorizații la o singură entitate, lucru atipic. Normal, șoferul de taxi ar trebui să fie responsabilizat prin autorizație. Vedem în Cluj că acest lucru se întâmplă, iar serviciul e superior inclusiv celor de ridesharing.", afirmă CEO-ul Clever Taxi, companie cumpărată de germanii de la Daimler anul trecut, prin firma myTaxi, care are 12 țări unde acționează prin asemenea aplicații.

În București situația e diferită. Autorizațiile sunt deținute de câțiva tipi. E o oglindă a ceea ce se întâmplă în alte domenii.

Rotaru are o perspectivă foarte interesantă asupra folosirii de aplicații de tip ehailing, cum e Clever Taxi.

"Este datoria civică a unui om să folosească aplicații independente, în defavoarea unor entități care acționează într-un stil anticoncurențial, anticapitalism.", spune el.

Statisticile Clever Taxi

"Să ne autorizăm ca dispecerat ar însemna să facem o altă activitate decât ceea ce facem noi acum. Ar însemna să zicem că tehnologia e o chestie proastă. Hai să folosim frecvențe radio, pentru că așa scrie în lege. Nu știu cum cineva poate să iasă în fața camerelor, să fie serios, și să zică un astfel proiect de lege.", spune Rotaru.

"Suntem în 20 de orașe. E o situație unică în România și cu siguranță unică în Europa. În alte orașe am avut reacții inverse. Primăria ne-a chemat să colaborăm, am avut orașe unde nu existam, iar primarul ne-a cerut să implementăm sistemul, pentru că în multe orașe sunt probleme cu această industrie.", spune Rotaru.

În privința efectului Clever Taxi, Rotaru spune că astfel de aplicații cresc calitatea industriei. "Nota medie în platformă este de 4,7, iar în industria de ridesharing media e de 4,8 stele. Serviciile de taxi cresc în calitate și cred sincer că industria de ridesharing scade natural în calitate, pe măsură ce cresc volumele.".

Clever Pay și planurile companiei

Clever Taxi a introdus Clever Pay de curând, adică posibilitatea de a introduce destinația la comandă și să plătești cu cardul. Mai simplu spus, ca la Uber. "Ne dublăm de la săptămână la săptămână rata de plăți cu cardul. Am introdus cursa minimă la taxi pentru plata cu cardul, 8 lei, și există taxă de anulare. Miza este să creăm un ecosistem în care să fie șoferi ok și clienți ok. Societatea e oglindită de ambele părți. ", spune Rotaru.

De asemenea, Clever a introdus și opțiunea Corporate. "Un alt produs e Clever Corporate. Sunt niște produse pentru angajații care se deplasează zi de zi prin oraș și pot plăti în contul firmei direct. De asemenea, avem o soluție pentru clădirile fixe, pentru angajații care pleacă noaptea acasă. Avem o factură unică, la finalul lunii. Pentru contabilitate efortul este zero."