Povestea Tremend, ca business începe în urmă cu aproape 15 ani. Însă parteneriatul dintre cei doi fondatori ai companiei de software, Ioan Cocan și Marius Hanganu, s-a creat mai devreme. Cam pe vremea când s-au cunoscut la secția de Calculatoare a Facultății de Automatică și Calculatoare din Politehnică.
După terminarea facultății, fiecare a luat-o pe drumul său, lucrând pentru diferite firme. S-au reîntâlnit în 2004, când a apărut o oportunitate e a colabora câteva luni în Silicon Valley pentru un startup.
”Experiența de acolo a fost esențială, iar din network-ul format au venit și primii clienți”, ne povestesc Ioan și Marius.
Un startup înainte de vreme
În noiembrie 2005 înființau Tremend, primul sediu fiind într-un apartament cu trei camere. Au pornit la drum din dorința de a face programare, de a dezvolta soluții software de calitate și de a pune tehnologia în slujba firmelor.
”Când am pornit businessul, cererea de servicii de dezvoltare software era încă la început. Tehnologiile pe care le foloseam atunci diferă fundamental față de cele cu care lucrăm astăzi. În IT, inovația face parte din cotidian, de aceea la Tremend avem un ritm accelerat de adopție a tehnologiilor și tool-urilor emergente pe care le infuzăm în soluțiile pe care le dezvoltăm”, spun Ioan și Marius.
Cei doi antreprenori dau și un exemplu: au lucrat la soluții IoT înainte ca acest termen să devină un buzzword. În plus, programau pentru dispozitive mobile înainte să existe sistemele de operare iOS și Android.
Tehnologiile de la baza soluțiilor pentru clienți
”În prezent, ne concentrăm pe tehnologiile Cloud, Inteligența Artificială, Machine Learning, microservicii, Big Data sau Blockchain”, afirmă ei despre tehnologiile pe baza cărora creează acum soluțiile pentru clienți.
Astăzi, Tremend înseamnă peste 370 de specialiști, clienți în 20 de țări pe 4 continente, cu aceeași cultură axată pe învățare continuă, pe colaborare și pe agilitate, de la început.
”Am dovedit, în 14 ani de experiență pe piața IT, că putem face business tehnologic de performanță, iar astăzi avem în palmares peste 700 de proiecte de anvergură. Peste 60 de milioane de oameni folosesc soluțiile dezvoltate de Tremend”, spun cu mândrie Ioan și Marius.
Românii lucrează alături de companii din industrii variate, de la financiar la retail, telecom, semiconductors, automotive sau sănătate.
Un partener de tehnologie de încredere
Pentru reușită, strategia lor a fost de a consolida în faza clienților, pe care îi aveau deja, sau pe care îi vizau, indiferent că erau locali sau internaționali, imaginea unui partener de tehnologie de încredere.
Iar pentru acest lucru, colaborează la rândul lor cu alte firme de tehnologie.
De exemplu, chiar anul trecut au semnat parteneriate cu firme Microsoft, Salesforce, Mastercard și, din acest an, cu CertSIGN.
Astfel, în urma parteneriatului cu Microsoft au devenit furnizori de servicii Azure, certificați în digitalizarea și implementarea serviciilor de nișă (de exemplu, Machine Learning, IoT).
”Furnizăm aplicații Cloud end-to-end, ce răspund nevoilor de business ale companiilor și le ajută să devină mai agile și mai eficiente”, afirmă fondatorii Tremend, precizând faptul că parteneriatul le-a permis să fructifice oportunități atât în zona de business, cât și pentru dezvoltarea profesională.
”Astfel, alături de membrii echipelor de Account Management și Partner Management din cadrul Microsoft, am desfășurat multiple sesiuni de brainstorming ce au dus la modelarea de oportunități comune în domeniul lucrului la distanță și al revenirii la muncă pentru marii angajatori. Echipa noastră a putut lua, totodată, parte la training-uri online concentrate pe soluții Microsoft, puse la dispoziție atât de Microsoft cât și de la providerul nostru regional de servicii Microsoft”, declară Marius Hanganu și Ioan Cocan.
Parteneriatul cu Mastercard sprijină companiile din sistemul financiar-bancar în procesul de accelerare a implementării reglementărilor europene și globale. Totodată, facilitează introducerea noilor funcționalități din zona plăților digitale bazate pe tehnologiile actuale, cum sunt înrolarea cardurilor în eWallet-ul Apple Pay și implementarea mandatului Strong Customer Authentication (SCA), parte din Directiva Europeană revizuită privind Serviciile de Plată (revised Payment Services Directive - PSD2).
”Ca partener Salesforce oferim companiilor resursele necesare pentru a-și duce la un nivel superior strategia de customer experience, prin generarea de experiențe personalizate ce ajută la loializarea clienților și creșterea vânzărilor”, explică ei.
De asemenea, Tremend este una dintre firmele selectate de Uniunea Europeană pentru a deveni partener tehnic și lider de consorțiu pentru EPALE, Platforma electronică pentru educația adulților în Europa.
Potrivit lui Ioan și Marius, proiectul presupune dezvoltarea unei platforme noi, cu o abordare modernă asupra procesului de educație, care susține învățarea colaborativă, crearea de conținut și flexibilitatea. În prezent, EPALE a depășit 50.000 de utilizatori înregistrați, conține peste 9.000 de resurse, iar 35% din conținutul platformei este generat de utilizatori.
”Alături de CertSIGN, am încheiat cel mai recent parteneriat, pentru digitalizarea interacțiunii dintre clienți și companii prin integrarea, în platforma TORP pentru înrolare digitală, a fluxului de identificare și a semnăturii electronice calificate la distanță”, detaliază ei colaborările pe care le-au parafat doar în ultimul an.
Tehnologie în pandemie
Nu au stat degeaba nici de când a fost declanșată pandemia. De altfel, TORP este una dintre investițiile recente, platforma fiind dezvoltată inițial pentru digitalizarea serviciilor financiare.
Însă echipa din spate și-a dat seama că pot aduce această soluție în sprijinul oricărei companii care își dorește să ofere o experiență 100% digitală (de la financiar la telecom, sau educație și sănătate).
”Aceasta permite înrolarea și identificare la distanță a clienților și accesarea unui flux de creditare online, oferind totodată securitate la cel mai înalt nivel. Aplicația TORP a fost construită pe o structură modulară (building blocks), ce îi conferă o versatilitate sporită. Din acest motiv, soluția a reprezentat un punct de pornire pentru alte inițiative tehnologice ale Tremend, în zone precum telemedicină și proctoring”, adaugă Marius și Ioan.
Astfel, au dezvoltat și o soluție de telemedicină, pentru consultanții la distanță, o aplicație ce facilitează întoarcerea în siguranță a angajaților la muncă, precum și o altă soluție pentru înrolarea digitală a noilor angajați.
Digitalizare forțată, dar cu beneficii pe termen lung
Totul în ultimele 3 luni și având ca punct de plecare contextul actual.
În ultimele luni s-a pus foarte mult accent pe zona de transformare digitală și o multitudine de companii care nu aveau o prezență virtuală s-au îndreptat spre soluții menite să le ușureze și faciliteze accesul la clienți în mediul online. Să fie numai o tendință de moment?
”Credem că business-urile vor fi cu atât mai competitive cu cât vor deveni mai flexibile și vor investi în digitalizarea proceselor și a interacțiunii cu clienții lor”, sunt de părere fondatorii Tremend.
Aceștia sunt de părere că în urma acestui ”test de rezistență”, așa cum numesc capacitatea de adaptare și flexibilitatea crescută de care au dat dovadă companiile care nu aveau o prezență digitală puternică, acestea au văzut beneficiile transformării digitale. Cum ar fi cum ar fi creșterea productivității și în același timp scăderea costurilor.
”Digitalizarea a devenit un trend în care se vor înscrie tot mai multe companii care vor să atragă noi clienți, să se dezvolte și să prospere într-o piață tot mai competitivă”, declară Ioan și Marius, precizând faptul că sunt elemente, cum ar fi telemedicina și lucrul de la distanță, care nu vor mai fi privite doar ca niște beneficii.
Iar cine nu a îmbrățișat digitalul până acum, a fost forțat de împrejurări și de evoluția lucrurilor.
”Spre exemplu, avem un client care înainte de pandemie oferea servicii de predare-învățare, student - tutore. Ca urmare a situației impuse de Covid-19, a trebuit să se reorganizeze și să își adapteze rapid businessul la mediul online. Inclusiv cursurile și materialele folosite sunt acum în curs de digitalizare”.
În opinia celor doi antreprenori, reticența cu care o companie poate privi procesul de digitalizare pleacă din obișnuință și poate fi rezolvată doar la pachet cu o schimbare de mentalitate.
Avantaje și tendințe în digital
”Avantajele digitalizării sunt incontestabile, pentru că duce la inovație, ceea ce asigură o continuitate a afacerii pe termen lung, îmbunătățește experiența utilizatorilor, elimină birocrația din cadrul unei companii și reduce unele procese și operațiuni, optimizând costurile. Așadar, este nevoie doar de ghidare pentru alegerea soluției adecvate și a partenerului tehnic potrivit”, afirmă ei.
Observând piața, precum și cerințele pe care le-au avut din partea clienților, fondatorii Tremend vorbesc despre o serie de tendințe născute acum, cu aplicabilitate și pe viitor.
Vânzările online au beneficiat de o creștere accelerată în această perioadă și vor rămâne la un nivel ridicat.
”Numărul platformelor de eCommerce a crescut semnificativ, cu atât mai mult cu cât utilizatorii au descoperit comoditatea plasării de comenzi de acasă. Deși unii dintre consumatori se vor întoarce către cumpărăturile din magazinele fizice, un procent destul de ridicat va păstra și obiceiul comenzilor la distanță, ca urmare a diversificării numărului de platforme dedicate, a extinderii portofoliului de produse, a experiențelor pozitive și a economiilor în termeni de timp și cost”, comentează Marius și Ioan.
Sectorul financiar și băncile sunt early adopters ai transformării digitale. Companiile din această zonă își pot automatiza procesele interne - fie că este vorba de înrolarea clienților sau de acordarea de servicii digitale.
”Ca urmare a crizei financiare prognozate, se va pune un accent tot mai puternic pe reducerea costurilor. Digitalizarea companiilor financiare va fi pe trend crescător, ceea ce implică investiții în securitatea cibernetică, iar aplicațiile mobile care facilitează relația dintre instituția financiară și client și care permit înregistrarea la distanță a acestora din urmă (digital onboarding) vor fi răspunsul”, adaugă ei.
Totodată, telemedicina, Internet of Medical Things, Artificial Intelligence sunt instrumente pe care le vom întâlni tot mai des aplicate în domeniul medical.
”Vedem o continuă creștere a numărului clinicilor care integrează programările și consultațiile online, ceea ce arată că sunt dispuse la screeningul de la distanță”, menționează fondatorii companiei românești de software.
Iar în opinia lor, tot la distanță vor avea loc și interviurile de recrutare, pentru că pot fi susținute de oriunde din lume și au la bază o infrastructură accesibilă.
”Nu în ultimul rând, vom vedea mai multe soluții care folosesc senzorii și alte dispozitive care reduc contactul fizic (ca de exemplu self-checkout în retail), dar și o orientare către dezvoltarea de orașe inteligente și o schimbare a atitudinii față de mediu”, mai spun Ioan Și Marius.
Folosește tehnologia pentru a merge mai departe
Deși aveau experiența multor ani de business, pandemia de coronavirus i-a luat și pe fondatorii Tremend. Însă, folosindu-se te tehnologie au reușit să meargă mai departe și să-și construiască strategia de business în concordanță cu noile oportunități de pe piață.
”Pentru 2020, focusul nostru era pe creșterea și dezvoltarea portofoliului în industria auto, dar și pe extinderea pe piața din Germania. Ne-am calibrat însă rapid și ne-am adaptat cererilor pieței”, afirmă ei.
Totodată, un alt plan pe care voiau să-l pună în practică în acest an viza extinderea spațiului de birouri din București, odată cu creșterea în ritm accelerat a echipei.
”După anunțarea stării de urgență pe fondul pandemiei, am trecut cu toții la lucrul de acasă. Din fericire, pentru noi telemunca face parte din cultura organizațională și de business, astfel că tranziția nu ne-a afectat în nici un fel activitatea în termeni de securitate, comunicare, organizare, calitate și performanță”, completează fondatorii Tremend.
Încă sunt joburi în IT
Asta nu înseamnă că vor renunța la angajări. De altfel, chiar și acum au deschise posturi pentru ingineri de software, business analysts și project manageri. Dar vor calibra planurile în funcție de evoluția lucrurilor.
”În continuare suntem optimiști, vedem interes din partea pieței în zona de IT, companiile acum au în focus digitalizarea pentru automatizarea proceselor interne sau în relația cu clienții. Pandemia a grăbit puțin lucrurile și a obligat companiile să-și regândească politicile, mai ales în contextul în care cu toții am fost o perioadă izolați în casă, iar digitalizarea a fost răspunsul firesc. Ca atare, noi în continuare căutăm să ne creștem echipa”, țin să spună Ioan și Marius.
Își doresc ca noii colegi să să aibă o atitudine orientată către găsirea de soluții, să aibă abilitatea de a gândi creativ, pentru a putea rezolva problemele clienților. ”Pasiunea pentru tehnologie, inovație și spiritul agil sunt alte lucruri pe care le căutăm în viitorii colegi”, completează antreprenorii, spunând că au parteneriate cu universitățile de București și cu Universitatea Transilvania din Brașov pentru a-și aduce propria contribuție la procesul de educare al noilor generații de specialiști IT.
Totodată, învățarea continuă este unul dintre elementele care fac parte din cultura companiei. Nu doar că oferă suport celor care doresc să pătrundă în lumea digitală, dar la rândul lor trebuie să fie la curent cu tot ce este nou în domeniu pentru a oferi cele mai bune soluții.
”Lucrăm cu tehnologii de ultimă generație, organizăm cursuri IT, Hackathons și Tech-Talks. Avem un Departament de Inovație și un laborator experimental pe tehnologii emergente precum Artificial Intelligence, IoT, Big Data, Machine Learning, investim în cele mai inovatoare tehnologii și dezvoltăm prototipuri de soluții de telemedicină sau eLearning”, declară fondatorii Tremend.
Cum se schimbă un business de software când crește?
La începuturile Tremend, în primii 5-6 ani de existență, fondatorii erau implicați activ în toate procesele companiei - de la scrierea de cod și oferirea de consultanță clienților, până la recrutare și vânzări.
”Pe termen lung, însă, o astfel de strategie nu avea cum să permită scalarea business-ului. Discuțiile cu alți programatori și consultanți cu experiență le-au întărit ideea de a lucra și "la afacere", nu doar "în afacere"”, își amintesc Ioan și Marius.
Astfel, dezvoltarea departamentelor de HR, vânzări și marketing, consolidarea echipelor tehnice, inovarea proceselor interne și definirea de persoane cheie care să coordoneze fiecare divizie au fost pași firești în procesul de creștere a companiei.
Iar rezultatele nu au întârziat să apară. Astfel, în perioada 2013-2016, compania a înregistrat o creștere a cifrei de afacere de 399% și s-a numărat printre firmele din România cu mai alertă creștere incluse în topul Deloitte Technology Fast 50 CE 2016.
”De atunci și până în prezent, ne-am alăturat celor mai dinamici furnizori de tehnologie din regiune în topuri prestigioase, precum INC 5000 sau Financial Times 1000”, spun cei doi antreprenori.
Din punct de vedere al business-ului, Tremend a încheiat anul 2019 cu o cifră de afaceri de 15,1 milioane de euro, cu circa 55% mai mare decât cea din 2018.
Ce urmează pentru Tremend de acum înainte?
”Din punct de vedere strategic, obiectivul nostru este de dezvoltare și extindere la nivel global. Am făcut pași importanți în această direcție, însă totodată, pentru a trece la nivelul următor, am înțeles rolul vital al consultanței în creșterea sustenabilă a unei organizații. De aceea, anul acesta am devenit partener în programul internațional Blue Ribbon desfășurat de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Suntem a doua companie din România selectată să facem parte din această rețea restrânsă”, declară Ioan Cocan și Marius Hanganu.
Totodată, continuă să urmărească direcțiile de evoluție ale pieței, unde necesitatea accelerării procesului de transformare digitală este în creștere.
”Prioritatea este să construim în zona de servicii financiare și să ne extindem, cu precădere, pe piața din SUA dar și din Europa de Vest. Continuăm totodată să investim în dezvoltarea propriilor produse, cum este de exemplu TORP, platforma de înrolare digitală a clienților”, adaugă ei, precizând faptul că sunt deschiși către orice alte oportunități de dezvoltare, ”acolo unde găsim potențial pe care să putem construi”.