În industria de gaming este ceva obișnuit să începi în departamentul de quality control pe o poziție de game tester, ca apoi să evoluezi în alte direcții. Chiar și Cristian Pană, actual managing director Ubisoft România și Serbia a început ca video game tester apoi s-a specializat în rolul de Project Closer.

„Foarte mulți oameni care lucrează în această industrie pornesc din departamentul de testare. Cred că este un punct foarte bun de intrare în industrie și dacă îți place ajungi să cunoști în detaliu cum se produce un joc și cât de multe roluri participă în crearea acestuia”, spune Andrei Verzea, QC Profession Director.

De ce Ubisoft SkillUp?

Plecând de la dorința angajaților de a avea oportunități de reskilling și deficitul talentelor în piață pe un rol cheie în industria dezvoltării jocurilor, Ubisoft a creat o soluție: programul de training SkillUp. „Ideea s-a născut exact din dorința de a da un cadru formal educațional acestei rampe de lansare din departamentul de testare”, mai spune Andrei Verzea.

În Ubisoft România există doi piloni principali implicați în crearea de jocuri video: departamentul de producție și departamentul de testare.

Departamentul de testare optimizează calitatea jocurilor astfel încât să ofere utilizatorilor o experiență bună de joc. Acesta reprezintă o bună parte din angajații din Ubisoft România. Este format predominant din tineri, la început de carieră, pasionați de jocurile video și dornici să își dezvolte cariera în această industrie.

În urma unui chestionar global intern al Ubisoft realizat în toamna anului 2021, a reieșit nevoia angajaților din departamentul de testare de a accesa diverse oportunități de dezvoltare în carieră. În același timp, în departamentul de Producție, exista o altă provocare: lipsa resurselor pe zona de technical-art. Mai ales în condițiile în care sistemul de educație din România nu cuprinde specializări care să pregătească specialiști în crearea de jocuri video.

Ce este un technical artist și de ce este nevoie de el în crearea unui joc?

„Rolul de technical artist este un rol complex, am putea zice că este cel mai complex din tot departamentul de artă din cadrul unui joc”, menționează Mihai Zorca, Senior Technical Director.

Rolul de technical artist este unul apărut relativ recent în industrie, ca urmare a expansiunii ei și a complexității modului în care jocurile video sunt dezvoltate.

Technical artist-ul reprezintă o punte între programare și artă. Este un mijloc de a transforma viziunea creativă a Directorului de artă sau a Directorului creativ în ceva care funcționează. Un technical artist ar trebui să fie creativ, dar să aibă și o fire logică. Poate de aceea, există provocări în recrutarea acestui profil. Iar la nivel global, recrutarea pentru un asemenea rol durează între 9 și 12 luni.

„În esență un technical artist este un problem solver. Și are nevoie de cunoștințe în zona de artă, pipeline 3D, cât și cunoștințe de engine, de ceea ce se întâmplă sub capotă, cum se zice,”, este de părere Mihai Zorca.

Astfel Ubisoft România și-a setat obiectivul de a crește propriii technical artisti. Așadar a apărut programul SkillUp, cu o primă ediție pe TechArt. Obiectivul proiectului a fost acela de a dezvolta intern un „pipeline” de technical-artisti juniori. Primul pas? Identificarea talentelor în departamentul de Testare și echiparea lor cu cunoștințele, abilitățile, programele de care vor avea nevoie ca viitori technical artisti. Angajații din producție au dezvoltat un curriculum 100% intern. Echipa de traineri a fost formată din 11 mentori, printre care technical-artisti, technical directors si animatori, ce fac parte din departamentul de Producție al Ubisoft România.

Structura și rezultatele Ubisoft SkillUp

Proiectul a fost anunțat intern și zeci de persoane și-au manifestat interesul de a aplica. „Cred că în momentul anunțului am avut peste 300 de participanți în audiență, iar acest entuziasm s-a menținut și în numărul de teste pe care ar trebui să le corectăm în momentul selecției”, mai spune Andrei Verzea.

Petruț-Alexandru Talabă și Oana Dumitru sunt doi dintre cei interesați care au aplicat la SkillUp și au trecut de procesul de selecție, și-au dovedit abilitățile și interesul absolvind programul. Petruț-Alexandru îmi explică faptul că tot timpul a fost atras de partea creativă și când a văzut această oportunitate nu a ezitat. Oana iubește 3D-ul încă din 2016, timp în care a căutat tutoriale, exerciții și a învățat în timpul liber. „Mă bucur tare mult că am aplicat pentru că fost fix ce-mi doream”, mărturisește ea.

Aceștia au avut timp la dispoziție o lună pentru a rezolva un test tehnic, ce a venit însoțit și de un kit cu resurse de învățare. Aproximativ 70% din aplicanți au trimis rezolvarea testelor. Pasul următor a fost corectarea testelor tehnice. Doar 40% dintre aplicanți au trecut mai departe. Ulterior, 11 persoane din departamentul de testare au intrat într-un program. Acesta a fost unul intensiv de învățare, de 8 ore pe zi, și s-a întins de-a lungul a șapte luni.

„Cele mai dificile momente au fost clar testele, erau destul de stresante și în special ultimul, când ne gândeam că e posibil să nu continuăm în această direcție și să nu intrăm pe ce ne doream să facem”, spune Petruț-Alexandru Talabă.

SkillUp a fost structurat pe trei trimestre, ce au cuprins între 3-4 module tehnice, iar după finalul fiecărui trimestru avea loc și o evaluare. Evaluările realizate între trimestre au reprezentat momente în care cursanții puteau fi eliminați din program.

„Unul din lucrurile care mi-au plăcut foarte mult a fost echipa, faptul că ne-am ajutat între noi foarte mult”, apreciază și Oana Dumitru.

La finalul celor 10 module și după cele 3 evaluări intermediare, 9 cursanți au absolvit programul SkillUp. Acum fac parte din departamentul de producție, pe rolul de Junior Technical Artist. „Simt că mi-am găsit locul, în sfârșit. Sunt niște oameni extraordinari, îmi place ceea ce fac, am mereu de învățat și nu te plictisești niciodată”, spune Oana Dumitru.

„Sunt entuziasmat pentru ce urmează, dar acum că am intrat, trebuie să menținem și standardele și să ne asigurăm că ținem pasul cu tot ce se întâmplă, pentru că totul evoluează foarte repede”, menționează și Petruț-Alexandru Talabă.

Deși inițial cei de la Ubisoft România estimaseră un procent de absolvire mai mic, la final procentul ratei de succes și de promovare a fost de 80%.

„La sfârșitul programului, toți mentorii au răspuns fără ezitare că absolvenții se pot integra în mediul nostru de producție și putem lucra împreună și ne dorim să lucrăm alături de ei”, spune Mihai Zorca. ”Rezultatele sunt peste așteptări și asta este meritul total al participanților și al mentorilor din acest program”, menționează și Andrei Verzea.