Uber România a introdus de curând opțiunea UberGreen, prin care poți să comanzi o mașină electrică. Mașinile, model Renault Zoe, sunt disponibile și în Uber X sau Uber Select, dar doar dacă ai noroc să fie prin apropierea ta și să le nimerești. Am decis ca înainte să scriu rezumatul lucrurilor bune și rele pe care le-am învățat făcând Uber, să povestesc cum a fost să conduc o mașină electrică două zile în București.
Renault Zoe e o mașină simpatică, puțin bizară la nivel de design, dar care poate fi descrisă drept "cute". Am condus varianta albă de bază, al cărui preț începe de la 31.250 de euro cu TVA inclus. Statul oferă un bonus de 10.000 de euro pentru a achiziționa aceste mașini, așa că poți să le cumperi pe la 21.000 de euro.
Experiența de condus
Am mai avut experiențe trecătoare cu mașini electrice, în vremea când am fost la un târg de mobilitate în China, dar nu am condus până acum în oraș un asemenea vehicul. De la o mașină pe benzină, de tip hatchback, la un Renault Zoe, distanța nu e atât de mare, deși e un ciclu de obișnuire.
În primul rând, mașina nu e ultraluxoasă. Eu i-am zis că e un fel de Sandero pe steroizi electrici. E o mașină fără pretenții la interior, cu un sistem multimedia touchscreen, cu două mufe USB și cam atât. Am înțeles de la pasagerii mei că în spate se stă foarte bine și e spațiu, pentru că i-am întrebat mereu dacă au loc pentru picioare. Din față, pentru că scaunul e poziționat destul de jos și nu poate fi ridicat din șezut, scaunele din spate par mai înalte și poziția nu e atât de adâncă în banchetă, ci destul de înaltă.
Primul moment când am accelerat cu Renault Zoe am fost surprins de acel "shuuuush" făcut de motorul electic. În plus, mașina este foarte energică la accelerație și, recunosc, m-a distrat să fiu primul la semafor și să plec instantaneu, mult mai rapid decât mașinile care merg pe combustibil tradițional.
Per total, Renault Zoe se conduce simpatic și îți oferă ceea ce eu, personal, caut la o mașină. Acel mic sentiment de fericire. Nu adus de foarte mulți cai putere, pentru că are vreo 92, ci de energia din oraș. Ceea ce am remarcat, comparativ cu o mașină obișnuită, e direcția destul de rigidă și care, deși te ajută, nu te lasă să fii chiar foarte relaxat. Personal nu mi-a plăcut nici culoarea gri din interior, care mi-a adus aminte de Hyundai Accent
Merită să conduci un Zoe? Și să faci Uber cu el?
M-am întrebat, din perspectiva de șofer Uber, dacă merită să investești într-un Zoe. Până la urmă e o mașină foarte scumpă față de altele din categoria ei - costă 21.000 de euro, și nu poți să o folosești în afara orașului prea mult, pentru că nu prea ai unde să o încarci.
Ei bine, am făcut un calcul aproximativ. Pentru că mașina nouă are și garanție, deci ești acoperit pe partea asta, iar consumabilele nu prea există la ea, precum există la una cu benzină sau motorină (sperând că garanția acoperă tot ce însemană motorul electric), nu prea cheltuiești cu ea.
Momentan, mașina poate fi încărcată în parcările unor centre comerciale precum Kaufland sau Mega Image. Eu am făcut-o la Mega Image din Băneasa, în parcarea subterană. Am stat o oră la cumpărături și aveam cam 50% din baterie, ceea ce înseamnă că s-a dus înapoi spre 90%. Avantajul încărcării electrice momentan în România e că e gratuit, deci nu vă costă nimic, doar timpul pe care îl petreceți. De exemplu, eu am un Mega Image cu încărcare aproape de casă. Aproape înseamnă un kilometru pe care puteam să-i fac pe jos, dar trebuie să las mașina la încărcat acolo.
Unde găsești stațiile de încărcare? Ai aplicații mobile precum PlugShare, unde vezi stațiile de încărcare pe hartă. Și autonomia e de aproximativ 250 de kilometri dacă folosești și modul de economisire. Acesta nu îți va permite să faci accelerații bruște, ci va limita mașina la o plecare mult mai lină și o descărcare de energie mai mică.
Am calculat că dacă vrei să faci Uber cu un Renault Zoe, folosind firma ta, nu a altuia, pentru care ar trebui să plătești comision, și lucrezi cam 5 zile pe săptămână, pentru aproximativ 8-9 ore, poți face aproximativ 250 - 300 de lei pe zi. Această sumă e obișnuită și la mașinile cu benzină și motorină, dar nu mai trebuie să alimentezi pe banii tăi. Evident, pe termen lung nu va fi o soluție, pentru că și încărcarea electrică va costa, dar va fi oricum destul de ieftină față de cea tradițională. Astfel, acum poți face 300 de lei curați pe zi cu un Renault Zoe. Adică aproximativ 1.500 de lei pe săptămână și 6.000 de lei pe lună. Asta ca activitate full time. Sau să-ți iei chiar o flotă de Zoe să faci Uber. Ceea ce înseamnă că ai aproximativ 1.500 de euro pe lună. Voi puteți face calculele mai complexe, dar cred că investiția poate fi scoasă în aproximativ doi ani fără probleme
Ce au zis oamenii?
Experiența mea de șofer partener Uber până la a conduce Zoe a fost una surprinzătoare, față de primele momente când m-am apucat. Credeam că oamenii vor fi mai sociabili și că se vorbește mai mult. Dar nici eu nu am insistat. Niciodată nu am pornit o conversație de unul singur, ci doar dacă pasagerul a vrut asta.
Cu Zoe lucrurile au fost mai smooth, pentru că oamenii sunt și mai curioși. Am primit mult mai multe întrebări legate de mașină și cum funcționează față de cursele obișnuite. La fel cum au fost și oameni care au tăcut.
Prima probemă a pasagerilor cu Zoe a fost că aproape tot timpul oamenii nu știau de unde se deschide ușa din spate. Pentru că are clanța în geam, ca la alte modele, nu poziționată pe ușă. Ba chiar, când am luat două persoane din Bucureștii Noi, una dintre pasagere credea că nu are uși în spate și era surprinsă că Uber permite așa ceva.
Iei 5 stele cu Zoe? În principiu nu prea ai cum să nu iei. Pentru că dacă le povestești de electric, de autonomie, oamenii de obicei sunt entuziasmați că nu se aude motorul, doar o adiere a mașinii în fața vântului, le place că are și viteză și e energică. Am discutat de la pornire la destinație cu doi dintre pasageri numai despre mașină, mai ales că unul dintre ei lucra la Skoda și investiga și concurența.
Per total, dacă ai norocul de a nimeri ca pasager Renault Zoe va fi o experiență foarte interesantă, mai ales dacă nu ai fost într-o mașină electrică până acum. Poți să comanzi în aplicație accesând meniul Uber Green (swipe în stânga în aplicație, atunci când apare Uber X sau Uber Select).
Proiectul nostru #OamenidinUBER se încheie aici. Vom mai povesti și despre alte experiențe. Vor fi unele bune, unele experiențe vor și rele, unii șoferi parteneri vor fi excepționali, alții vor merita o stea. Ca în viață. Serviciul crește, se transformă, pasagerii au pretenții, iar lucrurile se vor așeza.
De la începutul proiectului până astăzi am cunoscut și partea cealaltă a baricadei, cea de șofer. Am întâlnit șoferi raperi, care lucrau în showbiz, pasageri care ne-au schimbat serile și ne-au inspirat, dar și oameni mai răi, care ne-au stricat serile. Luna aceasta se discută și proiectul de reglementare și autorizare a Uber, care ar putea deveni anul acesta un serviciul complet reglementat în România. Ceea ce e bine, pentru că trebuie să existe concurență pe piață.
După 150 de curse Uber, experiența mea de șofer-partener se încheie. Ne vedem ca pasageri sau doar în trafic.