Cei care țin site-urile în picioare – Presslabs, de la 0 la jumătate de milion de euro pe an

Poți numi o companie veche de cinci ani startup? Presslabs din Timișoara se consideră o asemenea companie, mai ales datorită mentalițății și dorinței de creștere. Bănățenii au ajuns la o cifră de afaceri de aproape jumătate de milion de euro prin oferirea de servicii de găzduire pentru site-uri care folosesc platforma WordPress. Aceasta este povestea lui Mile Roșu, unul dintre fondatori.

Presslabs 3

Uneori, startup-urile interesante din România sunt cele care nu sunt atât de sexy pentru presă sau pentru publicul larg. Presslabs intră în categoria asta. Compania face găzduire și suport pentru bloguri de WordPress. Dar timișorenii au ajuns în cinci ani la jumătate de milion de euro venituri și au grijă de câteva site-uri foarte importante. De exemplu, de fiecare dată când pasionații de tehnologie intră pe CultofMac, un site influent pentru pasionații de produse Apple, Presslabs are grijă ca platforma să fie tot timpul la nivel înalt. Mile Roșu e un programator care a început compania acum cinci ani, alături de Călin Don și Pedro Dobrescu. La început lucrau aproape toată ziua, au făcut sacrificii de timp, dar astăzi au învățat să se organizeze mai bine, iar esențiale au fost procedurile și cultura organizațională.

Începuturile Presslabs

„Am fost programator la două case de software din Timișoara. În 2007 am renunțat la jobul meu și am început cu niște amici un studio de web design. Apoi am luat-o pe calea startup-ului“, spune Mile Roșu. Atunci când vorbești cu un programator discuția e, de obicei, schematică. Traseul lor pare unul natural – pentru că au făcut ceva, au avut un anume rezultat. Așa e și cu Mile. A făcut ceea ce știa și rezultatele au venit. De când a descoperit primul calculator, în 1995, s-a îndrăgostit de tehnologie și a continuat la un liceu de informatică din Timișoara, iar apoi la facultate a făcut tot Automatică.

În 2011 au început să lucreze la ceea ce se nume pe atunci Spikepress, un serviciu de hosting (găzduire) pentru site-uri de WordPress. Începutul a fost bun. Au fost acceptați la acceleratorul Seedcamp de la Berlin și au schimbat și numele în Presslabs, pentru că domeniul inițial nu era disponibil. S-au mutat la Berlin, au dezvoltat produsul, s-au conectat la atmosfera berlineză, iar apoi au decis să se întoarcă la Timișoara, „unde să prindem rădăcini“.

Presslabs1

Au riscat pe atunci. WordPress nu avea cota de piață uriașă de astăzi, era un serviciu de nișă. „Ne-am concentrat la început pe ce serviciu să oferim – hosting foarte nișat de WordPress. A fost un pariu pe care l-am făcut“, spune Roșu. S-au îndreptat spre acest serviciu pentru că folosiseră platforma în cadrul proiectelor anterioare. Cofondatorii Presslabs au lucrat la un ONG împreună, Board of European Students of Technology, și tehnologia li se părea la îndemână. Apoi a venit primul client, care i-a lansat.

„Unul dintre primii clienți a fost Pidjin.net, proiectul lui Eugen Erhan și Tudor Muscalu. Ei foloseau WordPress și aveau probleme de hosting. I-am ajutat și de acolo au venit recomandări, referințe și clienți“, povestește Mile Roșu.

Investiție din primul moment

Presslabs a început „pe banii altora“, o metodă pe care Mile Roșu o recomandă, pentru că oferă mai multă liniște. Având bani, fondatorii s-au putut concentra pe dezvoltarea serviciilor.

„Am avut doi angel investors, unul din România, celălalt din străinătate, care au finanțat compania cu 100.000 de dolari în 2011. I-am folosit pentru a investi în tehnologie, în echipamente și pentru a ne finanța pe noi. Dar învățasem un lucru din firmele anterioare“, explică Mile Roșu.

„Ceream bani clienților pentru toate serviciile, încă din prima zi. Am făcut bani din ziua 0. Am vrut să luăm investiție pentru a porni la drum cu mai multă liniște. Am învățat că e mai bine să pornești cu bani care nu sunt neapărat ai tăi“, a spus Roșu.

Cât muncești într-un startup

Presslabs are astăzi 14 oameni care lucrează dintr-o mansardă superbă, un sediu care le place, amplasat în centrul orașului. Românii nu încep companiile în garaj, pentru că nu avem așa ceva, ci în apartamente. Nici Presslabs nu e diferit. Și dacă e să vorbim despre raportul dintre muncă și distracție, începuturile au fost foarte grele.

Noi mai mult refuzăm decât acceptăm oamenii care vin la noi

„La început munceam de la Călin de acasă. Începeam undeva la prânz și continuam până dimineața, atunci când plecam acasă, dormeam și apoi reveneam la Călin. Aveam un ritm de 12-16 ore lucrate. Dar ne-am dat seama rapid că ne vom arde în ritmul ăsta“, povestește Mile.presslabs 2

Apoi și-au dat seama că nu mai merge așa. Împreună cu Pedro și Călin și-au luat un birou și s-au structurat. „Acum sunt suficiente 8-10 ore. Odată cu primii angajați am trecut la un program de zi“, se amuză Mile.

Despre antreprenoriat și viață, Mile Roșu spune că totul e un maraton, nu un sprint, indiferent cât de mult entuziasm există pentru un proiect la început.

Presslabs se descrie prin patru valori astăzi: helpful, ambition, responsible și honest. De altfel, cei care vin la Presslabs caută un job complicat, nu unul simplu. „Noi mai mult refuzăm decât acceptăm oamenii care vin la noi, pentru că e complicat și greu“, explică Roșu.

Munca a adus și rezultate. Astăzi Presslabs are aproximativ 100 de clienți, o cifră de afaceri de aproximativ 440.000 de euro și o creștere anul acesta de 40%. Toate acestea nu au fost făcute cu o echipă de vânzări foarte mare. „Nu am investit noi foarte mult în vânzări și marketing. Cel mai important canal pentru noi e discuția directă pe Skype“.

Cei mai mari clienți sunt Cultofmac.com, iDownloadblog.com, SearchEngineJournal.com, dar și alte bloguri și publicații din zona tech. De asemenea, printre clienți sunt și site-uri cu știri și videoclipuri virale, care au avut în decursul timpului și un miliard de afișări într-o singură lună. De asemenea, Mile e mândru că o platformă de investigații din Mexic folosește Presslabs. „Cumva, noi suntem furnizori de hosting pentru presa liberă“.

Așteptări și viitor

Clienții așteaptă de la Presslabs să ofere un timp de răspuns rapid, iar site-ul să reziste la valuri mari de trafic. „Am înțeles ce înseamnă și un spike de trafic datorită Facebook, cu 50 de milioane de afișări în 24 de ore“, explică Mile. Cofondatorul Presslabs spun că au clienți care se bazează pe hosting pentru veniturile pe care le fac. Dacă un site are trafic mare, monetizarea se realizează prin publicitate – Presslabs trebuie să se asigure că are clienți ale căror site-uri funcționează permanent și eficient pentru a livra reclame și a monetiza.

Pentru viitor, Mile Roșu spune că Presslabs se pregătește să își schimbe filosofia. În premieră, pentru start-up.ro, fondatorul companiei a spus că de anul viitor vor face codul sursă public și vor trece spre un sistem open source. „Wordpress a crescut pentru că e open source. În viața firmelor de hosting cam totul e închis. O deschidere ne va individualiza și ne va credibiliza“, spune Roșu.

Vrem să intrăm pe piața enterprise, a corporațiilor care au un site. Vom face open source, o continuare a deschiderii față de alte părți de infrastructură deschise în timp

De anul viitor „vrem să intrăm pe piața enterprise, a corporațiilor care au un site. Vom face open source, o continuare a deschiderii față de alte părți de infrastructură deschise în timp. De exemplu, aplicația noastră de facturare e folosită și la Universitatea din Oxford“.

Momentan Presslabs a ajuns după cinci ani la un nivel bun, dar nu caută investiții – compania a trecut pe lângă multe propuneri de finanțare, ba chiar și de cumpărare. Mile este CEO, fiind permanent în această funcție de anul trecut, când au decis să se reorganizeze. Până atunci structura de conducere era una flexibilă, fără un „șef“ permanent. În plus, Mile nu a dat niciun om afară de când a deschis firma – au plecat angajați, dar politica lui e să crească angajați și nu să-i concedieze.

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".