Cu Antonia am discutat despre cum deschizi o afacere ce reinterpretează simboluri tradiționale în cadrul proiectului „Fișă de Antreprenor”. Proiectul susținut de Visa România aduce ghiduri realizate chiar de antreprenori pentru deschiderea afacerilor. Așa cum proiectul „Marile Afaceri Mici” by Visa oferă antreprenorilor uneltele digitale și de cunoștințe. Descoperă „Marile Afaceri Mici” aici.


Antonia Negrău a crescut la țară, pe lângă Vălenii de Munte în județul Prahova. Pentru că părinții munceau, bunica era cea care avea grijă de ea. O poveste tradițională pentru generația de după ‘90. Așa că Antonia era acolo și când bunica făcea de mâncare, dar și când țesea și cosea.

”Așa am deprins o pasiune pentru portul popular românesc și pentru elementele tradiționale din vestimentație”, ne povestește Antonia.

Nostalgia copilăriei la țară

Și tot bunica a fost cea care a ajutat-o la crearea primelor fote reinterpretate, produsele cu care ani mai târziu după copilăria petrecută la țară, Antonia a început business-ul Aceeași Mărie.

Dar să o luăm pas cu pas, întocmai ca într-o poveste spusă pe prispă într-o seară de vară.

Înainte ca Antonia să se dedice în totalitate propriei afaceri, au fost alte experiențe, mai ales din postura de angajat. Nu regretă parcursul de până la înființarea Aceeași Mărie, toate experiențele ajutând-o la dezvoltarea ei, ”în ceea ce fac acum”.

A absolvit SNSPA, secția de publicitate, și are un master în marketing online. A avut câteva joburi și în facultate, iar după ce a terminat studiile a ajuns să lucreze în publicitate.

”Am trecut prin câteva agenții de advertising, de digital, am lucrat și în organizare de evenimente la un moment dat, ba chiar am trecut și la client, ca Marketing Manager al unui importator de ceasuri elvețiene”, spune Antonia.

Dar în tot acest timp, chiar de la venirea la facultate, a resimțit un dor puternic de casă. ”Din acest dor s-a născut Aceeași Mărie. Am vrut să am lângă mine o parte importantă din viață care să-mi amintească de bunica și de locurile în care am copilărit”, afirmă Antonia Negrău.

Business creionat de la o lucrare de licență

A pus bazele a ceea ce avea să devină Aceeași Mărie, un business de modă și accesorii ce reinterpretează elemente tradiționale, încă din facultate, în urmă cu 10 ani.

”Mi-am creat lucrarea de licență îmbinând comportamentul consumatorului cu moda, una dintre pasiunile mele. La master, o profesoară extrem de implicată mi-a sugerat să merg mai departe și să propun un proiect de magazin online pentru dizertație. Lucrurile s-au conturat foarte frumos, așa că am creat brandul, l-am înregistrat și am început primele teste. Aici a început greul”, explică Antonia, precizând faptul că au urmat 2-3 ani pe care i-a petrecut pe drumuri între furnizori de materiale, ateliere care să o poată ajuta cu prototipurile, și testarea ideilor pe care le avea.

Și chiar dacă ideea pentru Aceeași Mărie era conturată de câțiva ani, abia în 2020, cu puțin ajutor din partea apropiaților, ”s-a născut cu adevărat”, când a lansat magazinul online.

”Un salt în gol”, spune ea despre decizia de a fi antreprenor full time, chiar dacă inițial s-a împărțit între două business-uri: Aceeași Mărie și AMB Digital, un boutique de comunicare digitală (A.M.B. tot de la Aceeași Mărie Brand).

”Am simțit nevoia să fac în continuare ceea ce știu foarte bine – comunicare online, pentru a nu pune presiune pe bugetul Aceeași Mărie”, detaliază Antonia Negrău.

Investiția inițială în lansarea Aceeași Mărie a fost de aproximativ 5.000 de euro, banii fiind investiție în materiale, crearea stocurilor (producție), crearea firmei, magazinul online, toate elementele de packaging. Potrivit fondatoarei, în total, începutul ajunge la 10.000 de euro, însă o parte din suma asta a fost cheltuită în timp.

”Ulterior am reinvestit fiecare bănuț produs de brand în noi colecții, în crearea de stocuri, în ședințe foto. Momentan nu am apelat la surse externe de finanțare și nici nu iau în calcul asta, vreau să văd unde pot ajunge cu forțe proprii. Știu că primii trei ani sunt cei mai grei din viața unui business, așa că mă concentrez pe dezvoltare, urmând să iau decizii privind o creștere accelerată începând din 2024”, completează Antonia.

Nimeni nu are o rețetă perfectă

Aceeași Mărie este un business pregătit în timp și construit pas cu pas, tocmai pentru că, deși ajutor și sfaturi au existat din partea cunoscuților și altor persoane care au experiență în fashion, ”nu îți oferă nimeni rețeta perfectă, pe care o iei și o aplici”.

”Am înființat firma, apoi am primit recomandări de furnizori, pe care a trebuit să îi validez singură. Lucrurile funcționează diferit de la caz la caz, dar m-au ajutat sfaturile pe care le-am primit. Mi-au dat niște idei legate de ce presupune un business de fashion. Însă cel mai mult a ajutat să învăț din experiențele mele cum funcționează lucrurile. Una e să fii pasionat de haine și să creezi niște obiecte vestimentare, e total altceva să ai un business de producție, care face stocuri și desfășoară toată operațiunea de la idee la vânzare”, afirmă Antonia Negrău, fondatoarea Aceeași Mărie.

În acest moment, Antonia nu are propriul atelier, însă lucrează cu mai multe ateliere din București și din împrejurimi, mai ales că produsele din portofoliul Aceeași Mărie sunt diverse, având nevoie de specializări diferite pentru crearea lor. ”Aș avea nevoie de mulți oameni și de multe utilaje”, explică ea.

O colecție completă

În ceea ce privește materialele pe care le folosește, acestea provin din România, Italia, Turcia în mare parte.

”Ne dorim să lucrăm doar cu materiale naturale, de bună calitate, așa că procesul în sine este unul de durată. După fiecare prototip urmează o perioadă de testare, în care port chiar eu produsele, le spăl, le testez în condiții normale ca să-mi dau seama cum se vor comporta pe termen lung. Obiectivul este să producem haine care să aibă o durată lungă de viață”, detaliază Antonia.

Referitor la portofoliul de produse, fondatoarea Aceeași Mărie ne spune că încearcă să lanseze produse de două ori pe an, primăvara și toamna, ”însă depind de mai mulți factori externi.”

”Până acum au fost mai mult ”drop-uri” de produse, nu neapărat o colecție în adevăratul sens al cuvântului. Adică am lansat produsele pe măsură ce era gata stocul pentru fiecare”, declară Antonia, mândră de faptul că în acest an, pentru prima oară, a reușit să lanseze o colecție completă, pe care a numit-o ”Flori românești”.

”E inspirată de cele mai iubite flori românești: bujorul, floarea de nu-mă-uita, păpădia. E cea mai complexă colecție Aceeași Mărie, cu fuste, bluze, rochii și accesorii în componență. Și îmi e cea mai dragă pentru că am reușit să aduc la realitate multe dintre ideile pe care le aveam, într-un concept coerent, cu elemente comune pentru toată colecția. Am multe idei în zona de fashion, sper să reușesc să le pun în aplicare pentru anii următori, aș vrea să cresc și diversitatea de produse din zona de bărbați. În momentul de față am mai multe idei decât pot pune în aplicare”, mai spune fondatoarea Aceeași Mărie.

Clienți fideli

Aceeași Mărie a ajuns acum să aibă câteva zeci de clienți lunar, numărul clienților recurenți fiind în creștere. ”Avem clienți care au dat 6-7 comenzi până acum, adevărați fani ai brandului, ceea ce în 2 ani și jumătate de existență mi se pare extraordinar”, spune Antonia.

Și pe lângă clienți, Aceeași Mărie mai înseamnă un business anual de circa 43.000 de euro, cifra de afaceri din 2022, ”mai mult decât triplu” comparativ cu 2021, după cum ne precizează fondatoarea sa.

”Însă e normal ținând cont că în 2021 încă eram angajată, iar produsele Aceeași Mărie se rezumau la câteva modele de bluze, hanorace și tricouri. Odată cu diversificarea ofertei, a crescut și cifra de afaceri”.

Aceeași Mărie este și un business profitabil, întregul profit fiind, în continuare, reinvestit în stocuri.

”Momentan obiectivul este ca Aceeași Mărie să producă haine de calitate și să mulțumească cât mai mulți clienți. Fiind vorba de reinvestiție pentru toți banii produși, nu am făcut calcule de profitabilitate, mi-ar fi destul de greu să estimez cât valorează munca și timpul meu pentru acest proiect”, adaugă ea.

Și deși Aceeași Mărie a pornit ca un business cu prezență în online, începând de anul trecut, produsele create de Antonia Negrău se găsesec și în câteva magazine offline, în Brașov și Timișoara.

Visul unui showroom

Tot preponderent online sunt și plățile, atât cele ale clienților, cât și cele realizate pentru furnizori.

”Avem atât plata online, cât și cash la livrare. În ultimul an cred că am ajuns la 70-80% plată cu cardul. Oamenii au început să aibă încredere în brand, știu că produsele ajung foarte repede (oferim și opțiunea de livrare la Easybox), avem expediere în aceeași zi, returul este gratuit, toate aceste lucruri ajută. Absolut toți furnizorii cu care lucrez sunt plătiți cu cardul, online sau offline. Abonamentele la softul de facturare sau alte softuri pe care le folosesc, firmele de curierat, tot ce ține de accesorii”, completează Antonia Negrău.

Ce planuri are pentru 2023 și următorul an în ceea ce privește dezvoltarea Aceeași Mărie? Mai întâi să găsească noi parteneri prin care produsele să ajungă la nivel național și într-un format fizic. Dar și să mizeze în continuare pe online pentru a ajunge și la clienți din internațional, iar pentru asta plănuiește să traducă site-ul Aceeași Mărie.

Iar un plan pe termen lung și un obiectiv major pentru creșterea Aceeași Mărie o reprezintă deschiderea propriului showroom.

”Vreau să ajung și în punctul în care să existe și un showroom propriu în București, astfel încât oamenii să poată proba produsele Aceeași Mărie și să le descopere calitatea”, concluzionează Antonia Negrău.