Cu ei am discutat despre cum deschizi o afacere cu accesorii din lemn în cadrul proiectului „Fișă de Antreprenor”. Proiectul susținut de Visa România aduce ghiduri realizate chiar de antreprenori pentru deschiderea afacerilor. Așa cum proiectul „Marile Afaceri Mici” by Visa oferă antreprenorilor uneltele digitale și de cunoștințe. Descoperă „Marile Afaceri Mici” aici.


Ce vei afla din acest material:

  • cum poți diversifica portofoliul de produse
  • cum te diferențiezi în segmentul de accesorii handmade
  • cum poți deschide o afacere cu o investiție minimă
  • avantajele de a vinde preponderent în online
  • cum crești anual cifra de afaceri cu cel puțin 10%

Mokko este unul dintre acele business-uri despre care voiam să scriu de ceva timp, să descopăr și povestea oamenilor din spatele brandului odată ce le-am descoperit produsele. I-am găsit pentru prima dată la un târg handmade prin 2019 și, pe lângă faptul că erau o multitudine de broșe în formă de inimă, cu tot felul de culori, m-a fascinat la ei tocmai acest motto despre care aminteam mai devreme: ”cu inima la purtător”. Așa că am luat o primă broșă inimă, roșie, pe care am purtat-o cu mândrie în acel an în călătoria mea prin Japonia.

Două jumătăți ale unei inimi

Mokko este o afacere pornită de Oana Brătilă și de soțul ei, Alex Mareș, amândoi absolvenți ai Facultății de Comunicare și Relații Publice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative din București, locul în care s-au și cunoscut, de altfel.

În timp ce Oana a ales o carieră în comunicare online și ONG-uri, a fost printre primii bloggeri din România și a construit o comunitate dedicată implicării sociale (donări de sânge, voluntariat, strângeri de fonduri pentru cazuri sociale, cursuri de prim ajutor etc.), Alex s-a dus spre zona de corporație, unde a avut o carieră de un deceniu, dar și-a păstrat în tot acest timp pasiunea pentru lucrul cu lemnul, o activitate pe care o făcea în timpul liber.

”Eu sunt jumătatea Mokko pasionată de antreprenoriat, iar Alex a venit cu pasiunea pentru lucrul cu lemnul, din cele două născându-se Mokko”, ne povestește Oana.

”Lucrul cu lemnul este pasiunea lui Alex încă din adolescență, o pasiune pe care însă a dorit să o păstreze ca o activitate de destindere în timpul liber. El este jumătatea familiei care s-a împăcat mai bine cu ideea unui program fix de lucru, astfel încât a ales un job într-o corporație, fiind, de altfel, angajat al aceleiași companii de peste 10 ani, de la absolvirea facultății. A adus astfel și stabilitate și o plasă de siguranță care mi-a dat și mai mult curaj să încerc să fac din Mokko un business”, continuă Oana povestea de început a Mokko.

Și pentru că, inițial, Mokko a pornit cu o casă de dar și cu mărturii create de Alex și Oana pentru nunta lor, lucrate pe balconul apartamentului, locul în care Alex își făcuse un mic atelier de meșteșugărit în timpul liber, investiția a fost minimă. În esență, doar pentru a cumpăra lemnul necesar.

”Am continuat apoi cu o serie de jucării Montessori și alte produse personalizate din lemn, până când business-ul a căpătat amploare și Alex nu se mai putea ocupa în timpul liber de partea de prelucrare a lemnului. Am căutat să dezvoltăm afacerea pe o zonă care să-mi permită, pe de-o parte, externalizarea prelucrării de lemn și, pe de altă parte, să îmi faciliteze și participarea la târguri, altele decât unele nișate, cum ar fi fost târgurile de nunți”, mai spune Oana, precizând faptul că, pe măsură ce au început să vândă produse au reinvestit banii.

”Putem spune că Mokko a fost profitabil încă din ziua 1. Nu a fost nevoie să apelăm la credite bancare, nu am vrut să avem investitori (am simțit că mi-ar fi îngrădită libertatea pe care mi-am dorit-o prin alegerea antreprenoriatului), iar de fonduri europene am beneficiat o singură dată, în timpul pandemiei, și am redirecționat întreaga sumă către firma cu care colaboram la momentul respectiv pe partea de prelucrare a lemnului, ca să ne asigurăm un stoc mai mare de materie primă”, completează ea.

Oana Brătilă ne povestește că simbolul inimii a fost mereu prezent în tot ceea ce au lucrat. Pe lângă broșele ușor de recunoscut ca fiind creațiile Oanei și a lui Alex, colierele din colecția #CuInimaLaPurtător au apărut cât se poate de natural în portofoliul lor de produse, devenind în foarte scurt timp cele mai iubite și cunoscute creații Mokko.

Stil minimalist și recognoscibil

”Cel mai simpatic moment a fost acum doi ani, când am aflat de la membrii ai comunității (mi-au scris mai multe persoane la rând, într-o singură zi) că pe un banner LIDL de pe Bd. Magheru, cu un mesaj de recrutare internă, fata de pe afiș purta, ce să vezi, un colier Mokko”, ne povestește Oana cu entuziasm.

De altfel, fiecare moment în care vede pe stradă sau la televizor pe cineva care poartă o inimă Mokko este unul memorabil pentru cei doi fondatori ai Mokko.

”Sau atunci când îmi scrie cineva că a văzut pe cineva pe stradă sau la televizor purtând o inimă Mokko”, adaugă ea.

Accesoriile Mokko ies în evidență și sunt recognoscibile prin caracterul minimalist. ”Nu avem produse multe și nu căutăm activ să aducem produse noi în portofoliu, dar ne diferențiem printr-o diversitate a culorilor în care accesoriile pot fi comandate. Avem în acest moment peste 20 de nuanțe în paletarul Mokko”, mai spune Oana.

Au avut încredere că este momentul să treacă la „nivelul următor” în dezvoltarea Mokko ca business când, în februarie 2018, au primit prima comandă corporate: 200 de coliere albastru electric.

Mokko, un business cu creștere anuală de 10%

”Am făcut atunci trecerea de la PFA la SRL și am hotărât să ne concentrăm pe zona de accesorii fashion. Anul trecut am depășit pragul de 10.000 de inimi trimise în lume”, menționează Oana.

Mokko este un business care a ajuns în 2022 la o cifră de afaceri de 131.000 de lei, cu 10% mai mare față de anul anterior.

Așa cum ne preciza anterior Oana, Mokko a fost de la început un business profitabil, iar în ultimul an marja de profit a fost de 40%, cu 10% mai scăzută față de 2021, în contextul externalizării aproape complete a componentei de producție.

De altfel, anul 2021 a fost cel în care Oana și Alex au adus ajutoare în echipa lor de producție, atât pe partea de manoperă cât și în ceea ce privește colaboratorii care prelucrează lemnul.

”M-am confruntat cu niște probleme de sănătate cauzate de ultimii ani de zile în care lucrasem mult în poziții ”nesănătoase” să le spunem, căci este, din păcate, imposibil să reușești să pictezi accesorii migăloase în poziții care să nu îți afecteze coloana cervicală. Dar pentru Mokko asta a însemnat o oportunitate de dezvoltare, căci m-a motivat să renunț în cele din urmă la dorința de control absolut și să îmi caut colaboratori și pe partea de manoperă și, implicit, să pot preda tot ce ține de producție”, explică Oana.

În momentul de față Oana și Alex lucrează prototipurile de produse manual, în atelierul lor, apoi le produc în volum mai mare la colaboratorii care prelucrează lemnul la laser.

”Lucrăm cu FabLab, o firmă din București, iar pentru manopera ulterioară – șlefuire și vopsire, colaborez din primăvara anului trecut cu 4 fete. Mai lucrez și eu, căci pictatul inimilor încă mă relaxează, și sunt și situații în care volumul de comenzi este foarte mare (în general înainte de târguri sau când avem comenzi corporate) și este nevoie de încă o pereche de mâini. Dar am grijă să nu mă mai suprasolicit, iar acum, de când am născut, oricum nu-mi mai permite nici timpul să fac asta. Practic, în echipa Mokko sunt acum 6 persoane – eu, Alex și „fetele mele”, ucenicele Mokko cum îmi place mie să le spun, pe care le-am găsit, de altfel, foarte ușor, în urma unui anunț dat pe un grup de freelancing și antreprenoriat. Nu sunt angajate, nu avem, de altfel, niciun angajat în firmă, dar colaborăm cât se poate de legal, prin PFA-urile pe care le au”, detaliază cofondatoarea Mokko.

Avantajul din online

În ceea ce privește planurile de business pentru 2023, Oana menționează faptul că nu și-au propus o creștere a cifrei de afaceri. Tot ce-și doresc este să mențină volumul de vânzări și marja de profit la nivelul actual, în contextul în care implicarea ei este și va fi una mult mai scăzută, ”prioritate având creșterea nou venitului din familia Mokko, bebelușul nostru născut în ianuarie”.

Un lucru pe care îl fac de câțiva ani pentru a diversifica portofoliul este reprezentat de colaborările cu alți creatori români pentru colecții în serie limitată.

”În acest moment avem pe site o colecție de tricouri făcute în colaborare cu ilustratoarea Mădălina Matache și una de coliere, în colaborare cu ilustratoarea Paula Rusu”, spune Oana.

În plus, fondatorii Mokko lucrează și cu magazine partenere, în București, Sibiu și Timișoara, în care sunt vândute produsele lor, și și-ar dori să extindă această rețea și în alte orașe din țară.

”Un magazin propriu ar presupune multe costuri suplimentare – cele mai mari fiind acelea ce țin de chirie și de angajarea a cel puțin unui lucrător comercial, dar și o investiție constantă în promovarea magazinului, astfel încât varianta colaborărilor cu magazine partenere este pentru noi o variantă mult mai bună din punct de vedere financiar”, explică Oana decizia de a expune produsele Mokko în alte magazine în detrimentul investiției în propriul showroom fizic.

Dezvoltarea Mokko în acești ani nu a venit fără provocări. Ca pentru orice business, și în special pentru un business creativ, pentru care participarea la târguri de profil era o parte importantă, pandemia a venit la pachet cu lipsa târgurilor, vânzări mai scăzute și în magazinele partenere și, implicit, o sursă de venit în minus.

Totuși, în viziunea Oanei și a lui Alex, a fost motivația de care aveau nevoie să-și pună și mai bine la punct site-ul Mokko și să crească vânzările online. ”Anul 2020 a fost, în final, chiar mai bun ca 2019 din punctul de vedere al profitului și cifrei de afaceri”, menționează ea.

Din punctul lor de vedere, prezența în online este plină de avantaje, cel mai mare fiind acela că pot ajunge la clienți din întreaga țară – ”am avut livrări inclusiv în sate mici din România, iar chiar săptămâna trecută o livrare specială la viile Budureasca”.

Vine, totuși, și cu dezavantajul de a nu le permite clienților să interacționeze cu produsul și cu creatorul acestuia.

”Culorile se văd altfel în realitate decât se văd pe un ecran, textura nu se poate simți decât la fața locului, iar entuziasmul creatorului nu se poate transmite la fel de bine prin cuvintele scrise cum se poate prin expresia feței”, spune Oana.

Cofondatoarea Mokko menționează faptul că acest dezavantaj este cel pentru care, deși vânzările online sunt cele mai profitabile și cu consumul cel mai mic de resurse, incluzând aici resursele de energie și de timp, participă în continuare la târguri cel puțin de patru ori pe an.

O altă provocare este legată de modul în care clienții pot plăti pentru produsele pe care le achiziționează.

Un mesaj de iubire

După cum menționează Oana, în ultimul an, în urma unor experiențe neplăcute pe care le-au avut cu clienți care s-au răzgândit cât coletele de la Mokko erau în tranzit și nu au mai acceptat preluarea lor, au luat decizia de a renunța complet la varianta de plată ramburs.

În acest moment, singurele variante acceptate pe site-ul Mokko sunt plata online, prin mobilPay sau plata în avans prin transfer bancar, peste 90% dintre clienți alegând varianta de plată online.

”În medie, avem în jur de 40 de astfel de tranzacții / lună”, spune Oana, adăugând faptul că și cheltuielile lor, printre care se numără plățile de facturi către furnizori și colaboratori, sunt făcute tot exclusiv prin Internet Banking.

În ceea ce privește extinderea portofoliului de produse, Oana precizează că pun un accent foarte mare și pe propunerile venite din partea comunității Mokko.

”De exemplu, anul trecut, de Crăciun, ne-am îmbogățit colecția de seturi de coliere pentru mamă / tată și copil / copii cu un model pictat în 6 nuanțe desprinse din curcubeu”, completează ea.

Cine face parte din comunitatea Mokko? Oameni care aleg să ”wear their heart on their sleeve”, oameni cu care Oana și Alex împărtășesc aceleași valori – ”oameni care cred în bunătate și aleg conștient să fie mai buni și să transmită în lume, inclusiv prin accesoriile pe care le poartă, un mesaj de iubire”.