Ce vei descoperi în acest articol:

  • Care este investiția pentru a deschide și testa online un magazin de biciclete
  • Care sunt modalitățile de diferențiere pe o piață aglomerată și de unde aduci furnizorii
  • Cum treci de la un business online la un business fizic
  • Cum integrezi un procesator de plăți pentru a deservi toți clienții
  • Cum diferențiezi un magazin fizic de biciclete de celelalte prin alăturarea unei cafenele
  • Cum ajungi la 52.000 de lei cifră de afaceri într-un an printr-o afacere cu biciclete
  • Surse de fonduri rambursabile și nerambursabile pentru a dezvolta o afacere

Pe Cristian l-am cunoscut prin prisma meseriei de jurnalist în timp ce lucra într-o agenție de PR și am corespondat ani la rând pentru clienții pe care-i avea în portofoliu. Nici nu-mi închipuiam că aveam să ajung la momentul în care întrebările pe care i le voi trimite pentru realizarea unui material nu vor pleca mai departe, ci va el cel care-mi va oferi răspunsurile din propria experiență de fondator de business.

Și asta pentru că, după doi ani în care a îmbinat jobul de PR cu cel de antreprenor, în luna octombrie a anului trecut, Cristian Moldoveanu, a luat decizia de a se dedica în totalitate doar business-ului pe care l-a fondat în 2022, Hotbikes, un magazin în care vinde biciclete cu pinion fix (fixed gear).

”Este interesant. Cu siguranță este diferit față de ce am experimentat până acum”, îmi povestește Cristian la aproape o jumătate de an de când a rămas doar antreprenor după o carieră de 8 ani în comunicare și relații publice în agenție și la client.

Mai lucrează și acum în zona de comunicare alături de soția lui, Diana, în propria agenție de comunicare, însă timpul său este dedicat aproape în totalitate business-ului Hotbikes pe care l-a lansat plecând de la o ambiție personală și de la o pasiune descoperită pe parcurs.


Cu el am discutat despre cum deschizi o afacere de biciclete în România în proiectul „Fișă de Antreprenor”. Proiectul susținut de Visa România aduce ghiduri realizate chiar de antreprenori pentru deschiderea afacerilor. Așa cum proiectul „Marile Afaceri Mici” by Visa oferă antreprenorilor uneltele digitale și de cunoștințe. Descoperă „Marile Afaceri Mici” aici.


Mersul pe bicicletă se învață și ca adult

”În copilărie nu am învățat să merg pe bicicletă, așa că, după ce s-a născut fiul meu, mi-am propus să învăț să pedalez ca să pot să-l inițiez și pe el, iar pe măsură ce crește, să avem o activitate plăcută de făcut împreună”, povestește Cristian.

Prima bicicletă a fost un Mountain Bike cu 21 de viteze pe care i-a donat-o un coleg de muncă. ”Era o măsură prea mică pentru mine, dar pe ea am învățat să pedalez în parcuri, seara după ce terminam serviciul”, își amintește amuzat Cristian.

Și chiar dacă nu era pe măsura lui, i-a plăcut experiența de a pedala, iar în scurt timp a ajuns să meargă zilnic la job cu bicicleta. Între timp, și-a dus nou descoperita pasiune și mai departe.

”Am început să mă documentez despre cum se repară bicicletele, să-i fac tot felul de îmbunătățiri. În scurt timp am descoperit cultura bicicletelor cu o singură viteză, single speed, și cele cu pinion fix - fixed gear. Se remarcă prin simplitate, pasiunea lor pentru pedalatul urban, conexiunea pe care o au cu bicicletele lor. M-a fascinat. De atunci am mers numai cu biciclete single speed. Mi se par cele mai potrivite pentru București, unde nu ai nevoie de mai multe viteze, de furci cu suspensie și alte caracteristici pe care le găsești de obicei la bicicletele vândute în România”, afirmă Cristian Moldoveanu.

O afacere lansată în pandemie

Doi ani mai târziu, corporatistul care abia învățase să meargă pe bicicletă pentru a-l acompania pe fiul lui, a învățat suficient de multe despre domeniu, și avea să-și deschidă propriul business de profil, Hotbikes.

Avea toate șansele împotriva lui. Era primul an de pandemie, nimeni nu știa ce se va întâmpla, mai ales în cazul unui business nou apărut. Cu toate acestea, Cristian a avut curaj. În plus, s-a folosit de perioada de restricții pentru a învăța să creeze propriul magazin online destinat vânzării de biciclete.

”Am descoperit că există un gol în piața locală de biciclete, pe care m-am hotărât să îl umplu. Hotbikes a luat ființă în 2020, când, în timpul restricțiilor cauzate de pandemie, am învățat să creez un magazin online de la zero. Mi-a luat mai mult timp decât aș fi preconizat, se mișca destul de greoi, dar era ceva făcut de mine și eram mândru. Am contactat brandurile de biciclete și componente din Europa pe care le descoperisem în ultimii doi ani, precum Santafixie din Barcelona sau Brick Lane Bikes din Londra, care au fost deschiși la a colabora cu un magazin online nou înființat din România”, completează fondatorul Hotbikes.

Cât a investit având în vedere că a pornit la drum cu un magazin online?

Circa 5.000 de euro a fost investiția inițială, fondurile fiind din economiile personale. Cu acești bani, Cristian a achiziționat câteva modele de biciclete pe care să le poată promova online, în social media, social media, și pe care clienții să le poată vedea, testa.

”Am încercat să abordez un model de business diferit față de magazinele clasice de biciclete, nu avem un stoc mare de biciclete, ci lucrăm cu precomenzi. Ne ajută faptul că furnizorii sunt din Europa, iar comenzile ajung la clientul final într-un timp relativ scurt de 7-10 zile, câteodată și mai repede”.

Totodată, pe pe lângă biciclete gata asamblate, magazinul Hotbikes mai are la vânzare și componente și accesorii pentru cicliștii urbani.

Un model de business diferit

”Nu am vrut să fim la fel ca alte magazine de biciclete, consacrate, cu care nu puteam concura de la început, așa că am căutat produse și branduri pe care nu le găseai în România. Ne-am nișat, chiar dacă asta a însemnat un nivel al vânzărilor mai redus, însă ne-am asumat că piața pe care noi vrem să o deservim trebuie crescută tot de noi”, mai spune Cristian.

A luat decizia de a deschide un magazin fizic în toamna lui 2022 și vede în acesta un mod de a spori popularitatea brandului, de a crește baza de clienți care doreau să vadă și să testeze bicicletele înainte de lua decizia unei achiziții.

”Nu vindem biciclete pe care le găsești și la alți retaileri, dar mai ales vindem biciclete într-un anume fel. Înainte de orice achiziție, discutăm cu clientul în detaliu, pentru că este foarte important ca bicicleta aleasă să fie cea potrivită, atât ca stil de pedalat, cât mai ales ca mărime a cadrului. Dacă bicicleta este prea mare sau prea mică, nu te poți bucura de ea, devine inconfortabilă, iar acest lucru te va face să nu mai vrei să pedalezi. Desigur, ajustarea bicicletei este la fel de importantă. Având acum un magazin fizic, putem oferi și aceste servicii de consultanță în alegerea bicicletei potrivite, montarea și ajustarea acesteia, pentru nevoile fiecărui client”, precizează fondatorul Hotbikes.

Cristian precizează faptul că, în plin sezon de pedalat, Hotbikes are o medie de 30 comenzi online pe lună, plata realizându-se exclusiv prin card. Având furnizori atât din afara granițelor cât și naționali, Cristian menționează faptul că utilizează cardul bancar frecvent și pentru a realiza plățile pentru aceștia.

”Avem implementat un procesator de plăți în cadrul magazinului online, deci clienții pot achiziționa produsele în siguranță, cu cardul bancar. Pentru magazinul fizic suntem în curs de implementare a unui sistem POS”, spune el, adăugând faptul că, se așteaptă la o primăvară 2023 plină de clienți gata să-și facă upgrade la bicicletă sau să-și cumpere una nouă.

Pedalat urban și cafea

Ideea deschiderii și a unui magazin fizic Hotbikes a venit după ce a găsit încă doi pasionați de biciclete și pedalat urban.

Alături de ei a discutat despre un proiect comun care presupunea deschiderea unei locații fizice în București, în care să poată oferi clienților atât posibilitatea de a cumpăra biciclete, componente și accesorii pentru urban cycling, cât și un atelier de reparații profesionist, dar și un loc de socializare unde cei interesați pot savura o cafea de specialitate și pot împărtăși pasiunea pentru ciclism.

Așa a luat naștere FLAT.COFFEE&BIKES din Str. Lânăriei, 80A.

”Pentru a ne încadra într-un buget destul de limitat, ne-am ocupat personal de tot ce a presupus deschiderea locației: avize, autorizări, amenajat. Din acest motiv, poate că ne-am mișcat mai încet decât ne-am fi dorit, dar ne-am bucurat să putem deschide locația în septembrie 2022 și am fost impresionați de feedback-ul foarte fain pe care l-am primit din partea comunității de bicicliști și pasionați de cafea. Am simțit că facem un lucru bun, util, și asta ne-a dat un impuls necesar de a continua mai ales în extrasezon, când numărul ieșirilor cu bicicleta scade”, spune Cristian.

Acesta menționează faptul că, în locația curentă, în care funcționează cele trei entități - cafeneaua FLAT, magazinul Hotbikes și atelierul de reparații biciclete Hubworks - au fost investiți până în prezent circa 20.000 euro.

”Consider că magazinul fizic contribuie la întărirea încrederii și relației pe care o ai cu clientul. Pe de altă parte, prezența online ne ajută să deservim și clienții din afara Bucureștiului. După capitală, cele mai multe comenzi au fost din Cluj-Napoca și Timișoara, însă avem clienți și în Galați, Iași, Oradea sau Bacău”, adaugă Cristian Moldoveanu.

Vânzări încurajate de un magazin fizic

Momentan, Cristian este cel care se ocupă de magazin, însă, pe măsură ce activitatea se dezvoltă este convins că va avea nevoie de o echipă.

Hotbikes este un business de 52.000 lei cifră de afaceri la nivelul lui 2022, o creștere de aproximativ 13% comparativ cu anul anterior.

Cristian ne explică faptul că, momentan, marja de profit este una destul de redusă. A ținut prețurile la un nivel destul de scăzut, cu o marjă de profit de 10-20%, în funcție de produs.

”Lucrurile sunt diferite de când am deschis magazinul, chiar dacă au crescut costurile noastre, inclusiv cele de achiziție, acestea nu se regăsesc în prețul final al produselor din portofoliu. Ne dorim să încurajăm cultura fixie și single speed, nu să o descurajăm. Am însă încredere că va fi un business din ce în ce mai profitabil, pe măsură ce piața va crește”, spune el.

Însă, vede deschiderea magazinul fizic ca pe o mutare care îl va ajuta să crească atât din punct de vedere al popularității brandului Hotbikes, cât și a business-ului. Astfel, Cristian este convins că vânzările vor crește cu cel puțin 20% în 2023, ajutate de magazinul fizic din Capitală.

Totuși, nu ia în considerare, momentan, extinderea geografică cu noi magazine fizice sub brandul Hotbikes.

”Ne dorim să popularizăm conceptul lansat - cafenea de specialitate care înglobează și un hub pentru pasionații de biciclete, dar și să creștem comunitatea de cicliști urbani”, adaugă el, având în vedere dafaptul că, prin Hotbikes și-a dorit să promoveze pedalatul urban în București și în România, adoptarea bicicletei ca stil de viață și schimbarea mentalităților.

”Consider că Bucureștiul a făcut pași importanți în această direcție, însă este suficient loc de creștere”, completează Cristian Moldoveanu, care afirmă că a observat o reticență a oamenilor de a pedala în oraș, în special în Capitală, principalul considerent fiind acela că este periculos să pedalezi printre mașini în lipsa unei infrastructuri adecvate.

Hotbikes, mai mult decât un business cu biciclete

Ce planuri are Cristian Moldoveanu pentru dezvoltarea Hotbikes în acest an? Deși nu a apelat la credite sau alte forme de finanțare până în prezent, iar veniturile au fost reinvestite în stocuri și promovare, Cristian caută pentru anul în curs o formă de finanțare externă (fonduri nerambursabile, credite bancare) pentru a dezvolta magazinul fizic deschis anul trecut și organizarea de evenimente tematice care să contribuie la creșterea popularității deplasării pe bicicletă ca soluție de transport urban alternativ.

”Îmi doresc să cresc popularitatea pedalatului urban și a ciclismului în general, iar pentru acest lucru ne-am propus, alături de partenerii Hotbikes, să organizăm mai multe evenimente dedicate mobilității urbane în 2023: workshop-uri, ieșiri cu bicicleta, concursuri. Investițiile din acest an se vor duce către astfel de tipuri de activități și promovarea lor. Cred în reinventarea Bucureștiului, care poate fi un loc (mult mai) frumos dacă scăpăm de dependența de mașinile personale. Și acest lucru ne dorim să promovăm prin inițiativa noastră”, concluzionează Cristian Moldoveanu, fondatorul Hotbikes.