Profitabilitatea business-ului poate fi urmarită la mai multe nivele, iar primul dintre acestea este marja brută, ne spune Cristian Tudorescu, consultant financiar IMM-uri & startup-uri.

”Ca regulă, marja brută a unui produs sau serviciu este egală cu prețul net de vânzare, din care se scad costurile directe de realizare și de livrare către client. Practic, aici antreprenorul trebuie să-și determine cât mai bine toate costurile care au legatură cu realizarea și livrarea unei unități de produs sau serviciu”, afirmă Cristian Tudorescu, care este și unul dintre consultanții financiari pe care îi regăsiți pe platforma BizTool.ro..

De exemplu:

  • dacă ești producător de sucuri naturale, marja brută cu care rămâi la o vânzare este de tipul:

Preț vânzare

(-) cost achiziție ingrediente per unitate

(-) alte costuri direct legate de producția și livrarea sucului, de pildă ambalarea și transportul până la client.

  • dacă organizezi traning-uri, marja brută după un eveniment este dată de încasări minus cost traineri, cost realizare materiale, promovare aferentă evenimentului, transport, practic toate cheltuielile direct atribuibile livrării serviciului numit "training".
  • dacă livrezi un serviciu de tip SaaS, marja brută este data de pretul de vânzare (sau abonamentul) oferit clientului, minus costurile direct legate de acea vânzare.

”Așadar, e bine ca antreprenorul să își facă propriile calcule și să surprindă toate costurile aferente”, mai spune Cristian Tudorescu.

Marja brută se poate exprima și ca procent față de cifra de afaceri.

Dupa ce determinăm marja brută, mai sunt alte costuri de scăzut până la profitul net. Cel puțin următoarele marje de profit sunt, de asemenea, importante pentru management:

- marja operațională sau marja EBITDA, adică ce profit îți rămâne după ce scazi și salariile cu contribuțiile aferente, utilitățile, chiriile și alte costuri cu terții. EBITDA se mai numește și profit înainte de amortizare, dobânzi și impozit pe profit.

- în final, rămâne marja profitului net, care îți arată cu cât rămâi ca profit net față de cifra de afaceri.

---

Acest material face parte din proiectul ”Dicționarul de Afaceri”, realizat în colaborare cu BT. Banca Transilvania e un partener de încredere al antreprenorilor români, iar în ultimii ani s-a implicat activ pentru a face educație financiară clienților săi și nu numai. BT Club este Clubul Întreprinzătorilor Români și organizează constant evenimente pentru antreprenori, pe teme diverse, în toată țara. S-au alăturat demersului nostru pentru a vorbi pe limba antreprenorilor de orice vârstă.