Lectură de 3 min

Ce este organigrama unei companii?

Abonează-te pe  
O firmă, oricât ar fi de mică (sau de mare), are nevoie de o structură organizatorică pentru a funcționa. E nevoie să știi cine ce face și de cine răspunde. Iar această structură este reprezentată sub forma unei organigrame. Ce este organigrama unei companii?
Ce este organigrama unei companii?

Pe scurt, este o schemă în care sunt redate toate detaliile organizării, a subordonării și a legăturilor dintre departamentele firmei (sau ale unei instituții, organigrama nefiind doar un concept aplicat în business).

În esență, organigrama unei companii reflect modul de organizare al companiei, așa cum a fost conceput de manager sau de fondatorul acesteia. Este un document care poate suferi modificări pe parcursul existenței firmei, organigrama fiind schimbată în foncție de necesități, de departamentele și de angajații veniți în cadrul companiei.

Un lucru important pe care trebuie să-l rețineți este acela că angajările nu se fac în funcție de organigrama companiei, ci aceasta se schimbă în funcție de noii oameni aduși în echipă. De aceea, e nevoie să țineți cont de faptul că această schema se poate realiza și completa în funcție de strategia de business pe care o aveți, precum și de bugetul disponibil.

Ce este organigrama unei companii

Organigrama unei firme este reprezentarea grafică detaliată a modului de funcționare, bazată pe resursele de care dispune firma și pe relațiile de subordonare pe verticală sau orizontală între diferitele entități care o compun (vorbim aici despre compartimente, dar și despre posturi individuale).

Indifferent de tipul firmei, stabilirea unei structure organizatorice are o serie de avantaje în ceea ce privește derularea activităților. De exemplu, evidențiază modul în care se impart sarcinile în firmă, pe verticală și orizontală, clarifică posturile și sarcinile echipei pentru fiecare post, responsabilitățile și canalele de comunicare.

Proiectarea structurii organizatorice

În funcție de specificul fiecărui timp de firmă, structura organizatorică diferă de la o entitate la alta.

Proiectarea structurii organizatorice presupune o serie de elemente. Printre ele, analiza și corelarea unor factori esențiali, precum planul strategic pe care-l urmărește compania, sau statutul legal al acesteia, gama de activități și resurse care trebuie controlate, distribuția geografică a resurselor și piețelor.

Totodată, stabilirea criteriilor de grupare a sarcinilor se face pe baza diviziunii pe vertical (stabilindu-se nivelurile ierarhice) și orizontală (stabilindu-se sarcinile specializate, respective proiectarea posturilor).

Ale elemente importante pentru proiectarea structurii organizatorice sunt proiectatea compartimentelor (prin gruparea posturilor și stabilirea relațiilor dintre ele), stabilirea interdependențelor, la final făcându-se evaluarea funționarea structurii organizatorice rezultate.

Astfel, elementele structurii organizatorice sunt:

  • Aria de control
  • Delegarea de autoritate
  • Compartimentele
  • Posturile
  • Nivelurile ierarhice
  • Relațiile organizatorice

Modele ale organigramei unei companii

Având în vedere tipurile de firme existente, organigrama trebuie să reflecte cât mai bine și realist structura și tipul companiei. În acest sens, aveți de ales din câteva modele de organigramă pe baza cărora vă puteți structura compania.

Organigrama verticală (ierarhică)

Este o organigramă de tipul unei piramide, în care persoana din vârf, directorul general sau proprietarul afacerii, deține cel mai mare nivel de autoritate și are subordonați divizați în departamente.

În cadrul acestui model există și organigrama de tip evantai, în care, la fiecare funcție de conducere se regăsesc cel mult două compartimente.

Organigrama orizontală

Acest model de organigramă are o structură plată, laterală. Adoptarea unui astfel de model de organigramă creează un sentiment de independență printre colegii din companie, sugerează specialiștii LeaveBoard, un soft departamentelor de HR.

Totodată, în cadrul acestei categorii există și organigrama circulară, care situează în centru echipa de conducere, iar fiecărui segment îi corespund alte segmente ale cercului care reprezintă denumirea compartimentelor.

Organigrama matrice

Acest model de organigramă este un hibrid între cele de mai sus. În cadrul acesteia nu se pune un accent atât de mare pe autoritate și respectarea unei ierarhii. Acest gen de organigramă se folosește mai ales în companii în care se derulează proiecte în care sunt implicați angajații din toate departamentele.

După cum observați, există mai multe modele ale organigramei unei companii. În funcție de specificul firmei și de cultura pe care doriți să o promovați în cadrul companiei, va trebui să alegeți unul dintre aceste modele (nu înseamnă, însă, că acesta va fi cel care va rămâne pentru totdeauna).

Indiferent de modelul ales, e nevoie ca atât managerii din firmă, cât și angajații, să își cunoască rolul și sarcinile pe care le au de îndeplinit și să facă totul pentru ca firma și afacerea să fie una care crește, are clienți mulțumiți și este profitabilă.

---

Acest material face parte din proiectul ”Dicționarul de Afaceri”, realizat în colaborare cu BT. Banca Transilvania e un partener de încredere al antreprenorilor români, iar în ultimii ani s-a implicat activ pentru a face educație financiară clienților săi și nu numai. BT Club este Clubul Întreprinzătorilor Români și organizează constant evenimente pentru antreprenori, pe teme diverse, în toată țara. S-au alăturat demersului nostru pentru a vorbi pe limba antreprenorilor de orice vârstă.


Citeste mai departe:
mai multe despre:

Pe aceeasi tema: