China este țara cu cea mai mare creștere din lume în lumea startup-urilor. Giganții internetului de acolo, precum Alibaba sau Tencent domină ecosistemul asiatic și se extind rapid în toată lumea. Cum poți să concurezi din Europa?

La DMEXCO, am participat la un panel format din Philipp Justus, vicepreședinte Google, Eva Wimmers, CEO al brandului Honor (deținut de Huawei), Tugce Bulut, fondator și CEO al startup-ului Streetbees din Londra, care a primit 12 milioane de dolari investiție anul acesta, și Christoph Gerber, fondator al Lieferando, un business de livrare de mâncare cumpărat de către Takeaway.com.

Ce are Europa bun?

Ce avem aici? De ce afacerile din Europa ajung mai greu la finanțări de miliarde? "Europenii sunt pregătiți și la fel de competenți ca și cei din celelalte piețe, dar autoritățile nu sunt la fel de pregătite să lupte în această competiție globală.", spune Gerber.

El are o opinie destul de radicală despre mediul antreprenorial din Europa.

"De ce e așa de greu pentru un startup din Europa să se extindă în Statele Unite? Problema e despre bani. De unde vin banii? Sunt multe companii care sunt nevoite să se mute din Germania în Statele Unite pentru a se duce după investitori. Degeaba aici își face Angela Merkel selfie-uri, că nu contează.".

Și Tugce Bulut, care e din Turcia, dar are startup-ul la Londra, spune că diferențele tehnice sau de pregătire nu există între europeni și americani, dar mediul politic nu este la fel de pregătit să ajute inovațiile tehnologice.

"Avantajele europenilor sunt că putem executa foarte bine și știm mult mai bine mediul local. Din acest motiv startup-urile din India se descurcă mai bine acolo sau startup-urile din China, la ele. E nevoie să înțelegi nevoile locale, chiar dacă joci global.", spune Bulut.

Alegerea națională, europeană sau globală?

"Când pornești o companie în Europa trebuie să faci o alegere - o faci pentru o țară sau pentru mai multe țări? Multe startup-uri aleg să lucreze doar pentru o piață. Dacă nu ai ambiția de a o face măcar european, pentru 500 de milioane de persoane, va fi greu să ai acces la finanțare sau la creștere. Companiile din Silicon Valley au fost pornite pentru a funcționa în toată lumea. Aceasta a fost ambiția. Hai să facem ceva global. Piața din Statele Unite e mare, dar noi europenii, trebuie să ne gândim să facem o singură piață, să ne uităm la toată Europa.", a spus reprezentantul Google pe scena DMEXCO, Philipp Justus. El spune că la Google modelul este că produsul trebuie să fie global, dar partenerii să fie locali.

Când vorbește despre China, însă, Eva Wimmers, care e vicepreședinte Huawei și CEO al Honor, spune că acolo startup-urile au o altă evoluție în ultima vreme.

"Diferența în China față de alte locuri din lume e că oamenii pornesc o companie fără să aștepte ca research-ul să fie finalizat. Ei au o idee, văd o piață și după aceea descoperă dacă lucrurile funcționează sau nu. E o altă mentalitate, riscantă", spune Eva.

"Am primit multe sfaturi de la investitori să nu ne ducem din prima pe 87 de piețe. Mulți făceau ochii mari când auzeau că suntem pe 87 de piețe direct din Londra. Mi-au spus să testez ideea pe piața din Marea Britanie, dar clienții mei din UK nu aveau nevoie de date doar din UK, ci din China. Datele nu au granițe și dacă lucrezi cu ele nu poți să te limitezi doar la o piață", spune Tugce Bulut .

"Costul de a deschide o afacere a scăzut dramatic. Costul de a ajunge la clienți a scăzut dramatic. Înainte era mult mai greu.", a explicat el.

De ce e mai ușor în China și mai greu în Europa?

Eva Wimmers spune că datorită modului în care a fost dezvoltată China, plățile mobile sunt foarte dezvoltate. Totul se plătește prin WeChat, până și doi morcovi în piață. Dar, spune Wimmers, avantajul a fost că mai întâi Guvernul chinez a vrut o platformă unitară de plăți. În Europa? "Când am refăcut magazinul nostru online pentru Honor pentru Europa am integrat 22 de soluții de plăți.", a spus ea.

"Capitalul se duce după ușurința de a face afaceri. Pentru noi China a fost numărul 1, pentru că avea integrări extraordinare de plăți. A doua piață pentru noi a fost Africa, pentru că folosesc portofele mobile mult mai avansate decât în Europa. Germania e una dintre țările unde facem foarte puține afaceri pentru că adopția plăților cu cardul e mică și, în plus, oamenii sunt mult mai atenți la ce date își oferă.", a explicat și Tugce Bulut.

Christoph Gerber a ținut să distrugă mitul Silicon Valley. El a descris Silicon Valley, și vom folosi termenul în engleză, ca un "utopian shithole".

"E ostil, e scump, chiriile sunt uriașe. Oamenii nu sunt loiali, concurezi cu toate companiile mari. Dacă ai o problemă cu firma, oamenii dispar. Deodată. Trebuie să oferi enorm de multe subvenții pentru angajați. Nu există transport bun. Nu există grădinițe. Trebuie să creezi școli private. E un apetit mai mare pentru risc? Da.", a spus Gerber, fondator Talon.one și Lieferando.