Acest articol a fost publicat prima oară în rubrica „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro din data de 25 octombrie 2022. Abonează-te aici.


Dar business-ul de a avea o cafenea mi se pare cel mai greu din lume.

De ce? Păi în principal nu prea ai cum să inovezi. Tot ce era de inovat, s-a inovat deja. Cafeaua e aceeași, doar poți să o faci mai bine. Designul locurilor a devenit din ce în ce mai divers și spectaculos, multe dintre aceste cafenele fiind inspirate de ceea ce am văzut la Berlin. Nu ai un spațiu mare să te desfășori. Timing-ul și poziționarea contează, dar densitatea cafenelelor e foarte mare. Din acest motiv, câteodată mi-e mai simplu să mă gândesc că un startup va avea succes, nu o cafenea, deși știm că 9 din 10 startup-uri tech ajung să dea faliment.

Dar mă intrigă. Pe strada unde avem redacția avem ceea ce s-ar putea numi un „hub” de HoReCa. Cafenele, restaurante, băcănii. Toate pe o lungime de 700 de metri pe o stradă blocată aproape mereu de mașini. Și la un capăt și la celălalt sunt două cafenele de specialitate. Una e mai mereu goală. Alta e mereu plină, aproape atât de plină încât e greu să iei o cafea când ai nevoie. Și cea aglomerată e deschisă mai recent. Ce a făcut ca să aibă succes?

Cred că singura inovație pe care o poți aduce în lumea cafenelelor e client service-ul. Proprietara cafenelei știe destul de rapid ce dorește fiecare. Face recomandări de noi produse, fără să simți că vrea să le vândă mai mult.

Povestește cu clienții, le recomandă grupul ei de horoscop și tot felul de evenimente sau lucruri pe care le-a făcut chiar ea. Îți vorbește despre viața ei fără să dea multe detalii. E plin acolo. Maximum am stat 30 de minute ca să iau 4 cafele pentru mine și colegii mei. În timpul acesta oamenii povesteau despre cât de mult le place cafeaua, despre ce au mai făcut în acea zi, necunoscuți își vorbeau. Era un mic spațiu de dialog.

Va avea succes doar pentru acest lucru? Momentan are, dar rămâne cel mai greu lucru din lume. Lecția pe care mi-o iau eu zilnic este deschiderea față de oameni și dialogul constant, care aduce mult mai mult pentru afaceri decât produsul în sine. Acela este doar bun, dar nu diferit față de alte locuri.

Dacă ai un startup tech, de multe ori ți-aș recomanda să te duci la o cafenea populară și să înțelegi de ce funcționează. Nu ai cum să aplici mot a mot învățăturile, dar poți să te lași inspirat de relația cu clienții pentru a fi mai bun. Pentru că la o cafenea poți să descoperi cum poate avea succes cea mai grea afacere din lume, de fapt. O afacere fără inovație și cu o inflație de concurență, dar în care unii au succes.