Situația cauzată de coronavirus a schimbat modul în care ne facem cumpărăturile. Pe măsură ce retailerii offline și-au închis temporar activitatea pentru a reduce deplasările oamenilor, comerțul online înseamnă în momentul de față modalitatea prin care poți achiziționa produsele de care ai nevoie.
Pentru a veni în sprijinul magazinelor online din România, dar și a retailerilor care nu au făcut încă acest pas, VTEX, start-up.ro și wall-street.ro lansează proiectul Commerce School of the Future prin care aducem sfaturi, exemple și modalități prin care poți acționa rapid pentru a te adapta timpurilor.

În al doilea episod al discuțiilor online din seria Commerce School of the Future, am discutat aplicat cu Bogdan Colceriu, CEO al Frisbo, companie care oferă fulfillment, adică depozitează și administrează marfa vânzătorilor, fără ca aceștia să aibă nevoie de un depozit propriu, cu Marian Alecsiu, CEO al F64, cel mai important magazin de accesorii foto-video, și Cristi Movilă, Country Manager VTEX, companie ce oferă soluții de comerț electronic pentru firme medii și mari care vor să facă pasul spre online.

În webinarul Commerce School of the Future de pe 9 aprilie am abordat subiecte precum logistica, marketing-ul, relația cu clienții și tendințele din piață, dar am vorbit și despre soluții concrete. Puteți urmări video-ul integral mai sus (și la finalul articolului), dar în următoarea serie de articole vom face un rezumat al celor mai importante aspecte discutate.

Vom începe cu impactul și tendințele văzute în ultima lună pe piață de cei trei speakeri, de când a început izolarea oamenilor din cauza pandemiei de coronavirus. De asemenea, ei au vorbit și schimbările făcute în interiorul afacerii lor în această perioadă.

Aveți întrebări pentru business-ul vostru? Scrieți-ne direct aici, pe sli.do, pentru a răspunde punctual la ele sau pentru a vă pune în contact cu specialiștii prezenți la webinariile Commerce School of the Future.

Bogdan Colceriu, Frisbo:

Când a început izolarea am simțit o înghețare și cumva știam că urmează un val de mutat a business-urilor din offline în online, am început să discutăm pe ideea asta, am discutat cu diverse companii din mall. La început companiile erau înghețate. Acum lumea și-a dat seama că aceasta e noua realitate și simțim într-adevăr că tot mai multe business-uri încep să caute o reinventare, o nouă variantă de a vinde, o nouă variantă de a fi prezenți.

Au început să vină cereri de la business-uri tradiționale care nu aveau treabă cu online. Cafeaua e un exemplu bun. Nu prea își comanda lumea cafeaua online. Consumul nu scade, dar trebuie să o comanzi de undeva. E un domeniul care va crește, toată lumea e conștientă că trebuie să fie acolo. Au început să miște.

Mai sunt și produsele de food, home, fitness.

Acum vine un val de companii din offline, cu foarte multe necunoscute, cu foarte multe întrebări, ce e aia plată online, curierat, fullfilment, platformă? Avem altfel de dialog cu noul tip de clienți, mult mai educativ decât până acum.

Marian Alecsiu, F64

Pentru noi am fost scoși din priză, poate nu chiar atât de rău ca alte industrii. Vânzările au scăzut dramatic în cazul nostru. Traficul suferă, pe lângă închiderea magazinului.

Am descoperit că e o piață în zona de cursuri online. Ne-am apucat să facem consultanță online, prin video. Ne-am adaptat. Nu cred că vom putea recupera. E exagerat spus că vom face aceleași lucruri. Dar a trebuit să ne repliem și noi. În momentul de față impactul asupra business-ului e major. Nici noi nu ne-am fi așteptat la așa schimbări majore deodată. Sunt sigur că asta se întâmplă la toată lumea.

Am făcut schimbări pe care ni le doream, dar altele au venit de la sine. Implementăm categorii noi. Ne doream categorii noi de multă vreme, pe gustul clienților noștri. Noi vindem echipamente foto-video. Și eram blocați în nișa asta. Suntem 150 de oameni. Am redus costurile fixe și înțelegere de la furnizori. Suntem un magazin apropiat comunității. Ne-am dus aproape de interesele lor. Există oportunități pentru fotografi pe care nu le-ar fi bănuit. Mă refer la consultanță, critică fotografică, cursuri online. Săptămâna aceasta avem primul curs online.

Cristi Movila, VTEX

Lucrurile s-au adaptat treptat în ultima lună. Am adoptat în cinci zile schimbări echivalente cu câțiva ani. Nu ne-am așteptat să fie atât de multă dorință a unor comercianți să fie în online.

Cunosc retaileri foarte mari care spuneau că preferă decât să lanseze un magazin online să deschidă un magazin în mall, pentru că profitabilitatea e imediată și aveau lucruri palpabile pe care le făceau de o viață.

Parcursul business-ului a fost parcursul virusului: China, Italia, Spania, Franța, UK și România. Acum și America Latină și Statele Unite sunt în aceeași situație. La început explodează vânzările pe alimente, apoi în zona pharma, companiile lansează categorii noi. Companiile care atrăgeau foarte mult trafic au început să listeze produse de la alți comercianți și le livrează comercianții respectivi. Foarte multe companii au mers către partea de fullfilment, au închis depozitul. Nici măcar nu știau că se poate. Dacă reprezenta 5% online-ul pentru ei, fix 5% era focusul. Nu știau să înghită un vârf atât de mare de logistică, nu știau să înghită un vârf atât de mare de call center, cum să se organizeze, cum să facă livrarea, cum să integreze curierii.

Apar tot felul de surprize. Avem un magazin în Brazilia cu peste 50.000 de comenzi pe zi cu 60-70 de produse maximum, ouă de ciocolată și produse de ciocolată. Sunt creșteri de 50-70 de ori față de săptămâna anterioară. Exemple de companii de tipul acesta care s-au transformat. La fel a fost și cu băuturile comandate online. A fost o rată de adopție a unor categorii online. Suntem mai dispuși să comandăm alimente online, produse de casă, băuturi. Dincolo de produsele de care avem nevoie în casă.

Cred că va fi totul schimbat radical schimbat. Spunea Iulian Stanciu zilele trecute că partea de muncă de acasă se așteaptă să ajungă la 50%, față de 5% unde se poate lucra de acasă, nu vorbim de retaileri sau alte industrii.

Unde se poate lucra, cum e cazul nostru, consultanță, cursuri, se poate face online, dincolo de avantajele deplasării. A apărut o nevoie mare de training și pe partea asta, pentru că oamenii nu știu să lucreze de acasă sau să managerieze de acasă.