În primul rând, trebuie să vezi ce venituri are businessul tău, pentru că este imposibil să îți faci bugetul dacă nu ai nicio idee despre fluxul regulat al banilor. Pentru a face asta, poți să te uiți la cifrele de vânzări.

Atunci când pui pe hârtie bugetul unei afaceri mici, trebuie să împarți veniturile în două categorii – venit recurent și venit anticipat. Venitul recurent este venitul regulat și fiabil pe care businessul îl generează din contracte de muncă și clienți. Venitul anticipat reprezintă predicțiile pentru câștigurile viitoare și este stabilit pentru 3, 6 sau 12 luni înainte.

După ce ai determinat care sunt veniturile lunare, trebuie să faci o listă și cu cheltuieli, iar aici intră salariul angajaților, costurile de închiriere a spațiului, costuri de mentenanță IT sau călătorii în interes de serviciu. Dacă ești un startup, probabil că ești nevoit să faci față inevitabil anumitor cheltuieli, cum ar fi costurile de tehnologie, administrare și marketing.

La acestea se adaugă și cheltuielile variabile. Aici putem vorbi despre munca de outsourcing sau un freelancer care gestionează un proiect pe o perioadă limitată. Așadar, aceste costuri pot varia de la o lună la alta.

Partea bună este că poți jongla cu aceste venituri și cheltuieli pentru a-ți scala businessul. De exemplu, dacă într-o lună ai venituri mai mari decât ai anticipat, poți investi acei bani în activitățile cu cheltuieli variabile, care, în cele din urmă, te vor ajuta să crești într-un ritm mai alert și să faci profit mai mare pe termen lung.

Pe lângă cheltuielile menționate mai sus, trebuie să vorbim și despre cheltuielile singulare, care nu pot fi evitate, precum înlocuirea unui laptop defect sau achiziționarea unui vehicul sau al unui echipament pentru operațiunile afacerii.

Dacă vei urma acești pași și vei lua în calcul toate cifrele care țin de venituri și cheltuieli, vei putea să îți faci un buget calculat. În caz contrar, ai putea fi luat prin surprindere de anumite situații neprevăzute, ceea ce este o situație mai greu de controlat în cazul afacerilor mici și poate fi fatală pentru business.

După ce ai stabilit toate aceste cifre, pune-le într-o foaie de calcul și aranjează-le în funcție de criteriile de mai sus, sugerate de Small Business Trends. În acest fel, vei avea o imagine de ansamblu mai clară cu privire la fluxul banilor. Comparând cifrele îți vei da seama care este profitul companiei sau dacă ești, de fapt, în pierdere. Astfel, vei putea lua decizii de business mai bune.

Orice afacere este un risc, dar elaborarea bugetului îți poate arăta unde mai poți tăia din cheltuieli și cum poți folosi banii rațional, astfel încât să fie un risc cât mai mic.