România traversează un context favorabil pentru comerțul online, având în vedere creșterea din 2020. Accelerat de pandemia COVID-19, sectorul de ecommerce din România a crescut cu 30% anul trecut față de 2019, iar pentru anul 2021 se preconizează o creștere între 20% și 30%.
Prin comparație, vânzările tradiționale cu amănuntul au scăzut, iar retailerii offline au înțeles că online-ul a devenit o necesitate pentru a securiza un comerț modern funcțional.
Concepte precum omnichannel, multichannel, marketplace, mobile shopping, social shopping sunt noile puncte de interes pe harta retailului românesc, toate urmând a fi dezbătute și radiografiate pe 12 mai, la European Digital Commerce, eveniment organizat de VTEX, ajuns la a doua ediție anul acesta.
”Ponderea vânzărilor online din totalul vânzărilor din retail a fost în jur de 10% în 2020, iar în 2021 va crește spre 15%, susținută de creșterea accelerată a vânzărilor online, dar și de stagnarea și incertitudinea din offline. Pandemia a dat un nou imbold pieței de ecommerce, forțând retailerii să-și regândească modelele de business și să fie acolo unde consumatorii au migrat, în online. Însă lucrul acesta nu a venit de la sine, a presupus energie, înțelegere, resurse importante financiare, implicarea unor specialiști de top, care să îi ajute să înțeleagă o piață extrem de dinamică și efervescentă”, declară Cristi Movilă, Growth Leader Eastern Europe VTEX.
Tot în cadrul European Digital Commerce (EDC) vor fi prezentate concluziile unui prim studiu B2B din ecommerce, realizat de iSense Solutions și VTEX România. Participanții vor afla cât ar investi retailerii din România în platformele online, cum au fost afectate de pandemie, dar și cât alocă magazinele pentru mentenanță.
“Din Studiul VTEX, realizat împreună cu iSense Solutions, pe care îl vom prezenta în premieră în cadrul evenimentul EDC, rezultă faptul că 20% dintre companiile participante și-au început activitatea de ecommerce în anul pandemic. De asemenea, 3 din 5 companii ar fi dispuse să investească într-o platformă de ecommerce, acest lucru însemnând că există o dorință mare de transformare digitală sau îmbunătățire a platformelor online deja existente”, adaugă Cristi Movilă, Growth Leader Eastern Europe VTEX.
Blocările granițelor au împins consumatorii în online
Atât pe plan național, cât și global, comerțul electronic este la un nivel record. Blocările granițelor, interdicțiile de călătorie și închiderile magazinelor fizice au împins consumatorul în online. Totodată, și cei mai mari retaileri au fost obligați să aplice pentru prima dată comerțul electronic. Dar nu toți nou veniții în ecommerce au avut infrastructură la dispoziție, pentru a oferi experiența necesară clienților.
”Pandemia a atras cu sine o schimbare importantă în comportamentul consumatorilor, dat fiind nevoia imediată de a-și îmbunătăți confortul casei, transformată peste noapte în epicentrul tuturor activităților. În special în lunile de lockdown, aceștia s-au îndreptat cu precădere către achizițiile online, ceea ce în sine a venit cu două mari provocări – pe de-o parte, cea legată de disponibilitatea produselor, cea de-a doua legată de user experience pe platformele existente ale retailerilor”, declară și Luiza Novac, Managing Director - Country Leader Romania & Bulgaria, Whirlpool Corporation.
Potrivit Luizei Novac, disponibilitatea produselor a fost și încă este una dintre marile provocări ale industriei, luând în considerare cererea exponențial mai mare decât capacitatea lanțului de producție, corelat mai departe cu o creștere accelerată a costurilor materiilor prime. Iar în ceea ce privește experiența clientului, aceasta a fost strâns corelată cu funcționalitățile platformelor existente în piață la acel moment.
”Noul trend a atras după sine atât nevoia retailerilor de a-și consolida platformele de operare și serviciile conexe oferite consumatorilor, cât și necesitatea ca fiecare producător în parte să pună la dispoziție informații mai detaliate și mai relevante pentru consumatori, într-o varietate de digital assets net superioare perioadei anterioare”, adaugă reprezentantul Whirlpool.
În ceea ce privește modul în care retailerii au gestionat provocările generate de contextul pandemic, potrivit Luizei Novac, fiecare jucător a căutat să accelereze eforturile în direcția optimizării, fie că a fost vorba de investiții în infrastructură digitală, de consolidarea lanțului de aprovizionare sau de îmbunătățirea experiențelor oferite online consumatorilor.
Cât despre viitorul ecommerce-ului, așa cum este văzut de Albert Davidoglu, CEO al Macromex, el consideră că va avea loc o creștere foarte mare în următorii ani – atât în direct consumer, dar și în zona B2B. Astfel, Macromex urmărește să fie mai aproape de clienții lor din Retail și HoReCa, prin realizarea unei platforme online/B2B, prin care clienții să poată să-și gestioneze comenzile, facturile și plățile către ei.
“Provocările principale din ecommerce pe care le-am întâmpinat de la începutul pandemiei au fost acumularea rapidă de know how, coordonarea unei echipe dedicate și angajarea unor oameni cu experiență pentru promovarea și comunicarea noului site. Pe lângă acestea, cel mai important lucru a fost să ne adaptăm rapid și să desprindem activitatea acestei echipe de compania mamă astfel încât să funcționeze independent, precum un startup. Sectorul ecommerce este cu siguranță în creștere și cred că beneficiile transformării digitale se vor vedea începând cu acest an”, încheie Albert Davidoglu, CEO al Macromex.
Mai multe informații despre provocări, soluții și inovații digitale de la speakeri precum Luiza Novac, Managing Director - Country Leader Romania & Bulgaria, Whirlpool Corporation, Cristi Movilă - Growth Leader Eastern Europe VTEX, Albert Davidoglu - CEO Macromex, vor fi discutate online, pe 12 mai, la European Digital Commerce, powered by VTEX.