Despre aplicația Fast Order am mai scris pe start-up.ro. Pe atunci, însă, era gândită pentru restaurantele în care te duci să stai și pentru clienții care nu voiau să aștepte să vină ospătarul să le aducă meniul. A funcționat așa o perioadă până când Lucian Cramba, CEO și fondator al Fast Order, și-a dat seama că programul lui poate fi chiar mai util și că poate veni în sprijinul celor care lucrează în corporații. La urma urmei, care e situația în care te grăbești mereu să-ți primești mâncarea și să plătești nota? Pauza de masă de la birou.

Noua versiune a Fast Order asta face: îți permite să-ți comanzi mâncarea fără să stai la coadă și să o ridici fără să aștepți să se facă. Startupul promite că își poate ajuta utilizatorii să economisească 15-20 de minute în fiecare pauză de prânz, iar corporatiștii bucureșteni pot beneficia deja de aplicație, fiind lansată în cinci restaurante din Promenada Mall București. Restaurantele cu care Fast Order are parteneriat sunt Salad Box, Pep&Pepper, Taksim, Uncle John's Burgers și Donuterie, iar startupul susține că aplicația îi poate ajuta pe utilizatori să economisească peste 83 de ore pe an, ore pe care le pot folosi relaxându-se sau lucrând la alte proiecte.

Cum funcționează Fast Order

Pe Lucian l-am găsit în față la Salad Box, vorbind cu unul dintre angajații restaurantului, instruindu-l cum să folosească aplicația și ajutându-l să-și poziționeze cât mai bine tableta. ”Ieri am stat pe sub mese pe aici, încercând să trag cabluri”, îmi spune, râzând, antreprenorul clujean. Cu o maletă neagră și blugi albaștri, Lucian ține să-mi atragă atenția asupra faptului că e îmbrăcat ca Steve Jobs. Entuziasmul lui pentru business se vede nu doar din ținută, din ”idolii” pe care și i-a ales, ci și din faptul că se implică, fără rețineri, în toți pașii necesari integrării Fast Order într-un restaurant - de la negocierea cu patronii și comunicarea implementării, până la instruirea angajaților restaurantului și rezolvarea problemelor tehnice care pot apărea. ”Am avut probleme în Promenada, pentru că WiFi-ul pica la ora prânzului, când se aglomera, așa că a trebuit să cumpărăm SIM-uri pentru tablete. Am avut probleme și cu lungimea cablurilor de încărcare, dar le-am rezolvat”, explică Lucian.

Totuși, aplicația este ușor de folosit, atât pentru utilizatori, cât și pentru angajații din restaurante. ”Odată făcut trainingul inițial, nu mai avem probleme, angajații înțeleg rapid și nu mai au nevoie de noi. Tabletele le cumpără ei, noi doar le facem o sugestie. Aplicația nu are nevoie de foarte multe resurse ca să funcționeze”, explică Lucian. Pentru utilizatori, lucrurile sunt chiar mai simple. Pentru a-mi demonstra aplicația, Lucian m-a obligat să trăiesc un pic mai sănătos pentru o zi și a ținut să mă pună să comand o salată de la Salad Box. Procedeul a fost foarte simplu, aplicația localizându-mă automat și permțându-mi să aleg din restaurantele din zonă. Am continuat apoi, putând să adaug diverse ingrediente, iar plata s-a făcut cu cardul. După aproximativ 15 minute, aplicația m-a notificat că îmi pot ridica comanda, iar aceasta mă aștepta la casă, fără să fiu nevoit să mai stau la coadă. Dacă aș lucra în zonă, m-aș vedea folosind-o zilnic, dar așa mă voi mulțumi cu dățile în care sunt la shopping și știu că mi se va face foame.

”Publicul nostru e format din oameni cu salarii peste medie, care își primesc banii pe card și care își prețuiesc foarte mult timpul”, explică Lucian. ”Există companii care oferă reduceri angajaților, în parteneriat cu restaurantele de aici, iar aplicația noastră a fost adaptată pentru asta”, mai spune el.

Fast Order până în Egipt

”Ne-am chinuit doi ani și am luat-o pe toate părțile, dar acum chiar am găsit cheia succesului”, spune antreprenorul. ”Am găsit un model care funcționează: prima dată găsim magazinele care chiar înțeleg ce le aducem noi în plus. Apoi după asta, imediat după, îți cauți utilizatori. Avem un mecanism, un manual cu checkmark-uri și de fiecare dată când urmăm manualul, totul iese bine”, explică el. Aplicația a fost instalată de peste 45.000 de utilizatori, circa 65% fiind posesori de Android. Versiunea veche a aplicației funcționează în 100 de restaurante românești, dar startupul nu câștigă nimic din asta, fiind un fel de beta testing. Noua aplicație le aduce venituri celor de la Fast Order, restaurantele plătind un abonament de 50/100 de euro pe lună pentru fiecare locație. ”În cel mai scurt timp ne vom extinde în toate punctele lanțurilor de restaurante pe care le avem disponibile Promenada, însemnând că vom avea peste 100 de restaurante plătitoare dintr-un singur foc”, a spus Lucian.

Același ”manual” a fost folosit pentru a extinde afacerea și în Spania, dar și în Egipt, iar de aceste piețe se ocupă Moe Zidan, noul COO al companiei, fost angajat Facebook și Food Panda. În Egipt, echipa are șase oameni și aplicația funcționează în 36 de restaurante. Am stat un pic de vorbă și cu Moe, care ne-a spus care sunt avantajele și dificultățile pieței din Egipt.

”Provocările pe care le întâlnim în Egipt țin de diversitatea pieței și a comportamentului utilizatorilor. Diferența dintre diferitele categorii sociale este mare și au gusturi diferite când vine vorba de orice. Sunt peste 100 de milioane de oameni, iar utilizatorilor le place să plătească cash, încă nu au încredere în cardurile bancare”, a explicat Moe.

Cu toate astea, există avantajul costurilor operaționale mici, al numărului foarte mare de potențiali utilizatori. ”În Cairo sunt 21-26 de milioane de oameni, majoritatea sunt mereu pe drumuri. Nu pot comanda mâncare care să le fie livrată, pentru că nu au timp să aștepte o oră. Fast Order rezolvă această problemă”, mai spune Moe Zidan.

Break even la final de 2018

”Presupunem că vom ajunge la break-even în septembrie/octombrie, dar pregătim demersurile pentru runda a treia de investiții. Sperăm să strângem între 500.000 și 1 milion de euro, ca să ne consolidăm poziția pe piață și ca să ne putem extinde către piețe noi, asta ne interesează” - cam astea ar fi planurile Fast Order pentru viitorul apropiat.

Aplicația Fast Order poate fi descărcată de aici (iOS) și de aici (Android).