Carmen Sebe a trăit într-o vreme în care carierele se împărțeau între Poli și Medicină atunci când venea vremea facultății. O epocă în care opțiunile erau destul de limitate când te gândeai la ceea ce vrei să faci în viață și deciziile nu se luau în balanța pasiunilor.

Și totuși, ea este femeia care mers mână în mână cu zona tech din România și a fost acolo la acele momente de cotitură ale ecosistemului. Carmen, după facultate, își imagina că va lucra într-o fabrică, însă instinctul și curiozitatea către nou au dus-o spre ceea ce atunci părea rupt din cărțile de SF care îi plăceau atât de mult în adolescență: software.

Inspirația către domeniu a dus-o pe Carmen în niște momente cheie ale tranzacțiilor importante din istoricul tehnologiei locale, cu tranzacții care au fost cap de afiș în piață, precum RAV (antivirus vândut către Microsoft în 2003), ePayment (vânzarea integratorului de soluţii de plăţi electronice Gecad ePayment către Naspers în 2010) şi Avangate (companie preluată în 2013 de fondul de investiții Francisco Partners).

Carmen Sebe a fost CEO al companiei Avangate din 2006 până în 2011, când a devenit COO. A mai condus şi GECAD ePayment, care a fuzionat în 2006 cu ePayment. Până în 2003 a condus echipele de marketing şi vânzări de la RAV, tehnologie vândută ulterior către Microsoft.

Carmen Sebe a fost inclusă pe lista anuală „50 over 50”, a celor mai importante femei din leadershipul din Europa și Orientul Mijlociu, alături de alte personalități precum actrițele Helen Mirren și Sophia Loren sau laureata premiului Nobel pentru literatură Annie Ernaux.

Dar Carmen Sebe este mai mult decât succesele trecute, de care, așa cum ne spune ea în acest interviu, nu trebuie să te agăți, ci trebuie să cauți succesul următor. Așa că, acum, o aducem în atenția voastră pe: ”Femeia care te învață cum să aduci comunitatea în investiții.”

Ce urmează să citești:

  • Chestionar despre Carmen Sebe, care a fost una dintre principalele motoare ale dezvoltării zonei de tech din România.
  • Despre software în anii '90 și cum o intuiție bună a dus-o către o carieră pe care o iubește de mai bine de 30 de ani.
  • Despre lucrurile care ăreau imposibile în cărțile SF pe care le citea Carmen în adolescență și cum multe dintre ele acum sunt parte din viețile noastre.

Carmen Sebe face parte din proiectul "Femeile strigă Bingo", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui joc interactiv de Bingo, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.

1. Nume și funcție actuală

Carmen Sebe, CEO Seedblink.

2. Copilărie:

Sunt născută și crescută în București. Am citit multe povesti în copilărie, pe tot ce am putut pune mâna. Visam la zâne și Feți-frumoși destul de mult. Probabil că așa mi-am dezvoltat imaginația. În copilăria mare, am trecut la literatura SF. Nu neapărat genul Fantasy, ci SF-ul pur. Nu știam diferența asta atunci, mai târziu m-am prins și cred că este relevant pentru că mă atragea ceva ce simțeam că ar putea exista cât de cât. Interesant e că am văzut cum, în câțiva zeci de ani, ceea ce citeam în cărțile science-fiction a devenit realitate. Cel putin unele aspecte. Aștept cu nerăbdare și continuarea.

Cred că prima profesie pe care am afirmat-o la școală a fost de astronaut. Atunci era o perioadă în care omenirea se uita spre stele parcă mai mult decât acum și cu mai multă speranță.

3. Educație:

Nu știu dacă neapărat potrivit cu firea mea, dar am urmat studii de mate-fizică și apoi de inginerie.

Liceul l-am făcut la Mihai Viteazul, super liceu, îmi aduc aminte cu plăcere de anii aceia, ne distram, dar și învățam. Cu bentița pe cap și matricola pe mână.

Am urmat Politehnica pentru că mi s-a părut că era mai ușor de intrat, erau numai 9 pe loc. Și eram mai bună la mate decât la chimie, ceea ce mi-ar fi trebuit pentru medicină. Perioada aceea era marcată mai mult de ‘trebuie să ai o meserie bună’ decât de ‘ce îți place să faci’.

M-am pregătit pentru o carieră în inginerie, mă și vedeam pe secție într-o fabrică sau la planșetă. Nu a fost să fie, am ajuns după Revoluție să lucrez în domeniul foarte nou al dezvoltării de software. Mi se părea că e interesant și mai ales, de viitor. Se pare că am avut intuiție bună.

Studiile le-am continuat apoi în direcția de management, pentru că eu conduceam oameni și făceam strategii de business. Chiar daca știi intuitiv ce să faci, este nevoie de structura unor cursuri ca să poți evolua. Așa că am mai făcut 4 ani de universitate de business, apoi diferite cursuri la școli ca London Business School și Harvard.

Cred că aș putea spune că m-am pregătit conștient pentru o carieră în business management bazată pe cunoștințe tehnice

4. Ce-ți place să faci când nu muncești?

Continui și azi să citesc foarte mult, ficțiune sau biografii sau cărți de dezvoltare personală. Îmi place să călătoresc, să explorez locuri interesante. Sport, plimbări - activitățile fizice mă relaxează. Prietenii și oamenii dragi din viața mea ocupă un loc aparte. Cu ei îmi petrec timpul în afara business-ului și sunt o sursă de inspirație și de încărcare pozitivă.

5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?

Am lucrat de la începutul carierei în domeniul acesta, dar a început cu adevărat să-mi placă și să devină foarte motivant pentru mine când m-am întors din UK și am intrat în echipa RAV. Și de atunci încoace sunt unul dintre acei oameni fericiți, care nu muncesc în nicio zi pentru că le place ce fac. Îmi place dinamica acestei industrii, faptul că poți reinventa roata, poți să faci același lucru ca și alții, dar să-ți iasă mai bine, poți să-ți pui amprenta pentru că nimic nu este bătut în cuie. Oamenii din acest domeniu sunt creativi și educați, motivați de mai mult decât de salariul de la sfarsit de lună. A fost și este o plăcere să lucrez cu ei.

Nu cred că am simțit nevoia să schimb ceva. Am simțit nevoia să fac ceva. Erau și sunt atâtea lucruri care trebuie inventate sau îmbunătățite. Dacă vezi că în afara țării tale se fac plăți online și la tine nu, cu echipa potrivită te apuci să vezi dacă-ți iese. Apoi, dacă vezi că ești pe drumul cel bun, iar piața internațională este ceea ce ai vrea să obții, te duci în acestă direcție.

6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona aceasta?

Nu neapărat pe zona de tehnologie, dar mama este cea care m-a ambiționat și îndrumat spre a învăța cât mai mult posibil și să nu mă mulțumesc cu puțin.

7. Îți amintești de vreun role model feminin de-a lungul vieții tale care să fi avut vreo contribuție la traseul tău profesional?

Recunosc că în domeniul meu profesional, reprezentarea modelelor feminine a fost destul de limitată. Și nu este vorba numai de domeniul meu, în general, în România anilor 90-2000, nu erau prea multe modele, sau nu au ajuns la mine. În plus, țara a fost extrem de închisă în ceea ce privește comunicarea internațională, nu ajungeau la noi modelele feminine din alte țări ca să putem să le urmărim.

8. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut aceasta în domeniul în care activezi.

Sunt extrem de mândră de echipa pe care am făcut-o la Avangate și de succesul pe care l-am avut împreună în această companie. Am fost parte integrantă a unei echipe dedicate și talentate, care a lucrat din greu pentru a atinge obiectivele propuse și pentru a depăși așteptările clienților noștri. Unul dintre cele mai mari succese ale echipei noastre a fost extinderea internațională a companiei și creșterea puternică pe piața globală. Am reușit să dezvoltăm și să implementăm strategii eficiente de expansiune în noi piețe, să înțelegem nevoile și cerințele specifice ale clienților din diferite regiuni și să livrăm soluții inovatoare care să răspundă acestor cerințe.

9. Un impas din traseul tău profesional: cum ai trecut peste acesta și cu ce lecții ai rămas.

Un impas de care-mi amintesc mereu este revenirea în țară, din biroul Avangate din California, unde am învățat foarte mult cum se face business în Silicon Valley. La întoarcere, organizația, cum era și normal, era schimbată, evoluase în altă direcție decât cea prognozată de mine si nu m-am mai regăsit. Probabil că și eu mă schimbasem. Contribuția mea a devenit mai mică, ceea ce nu mi-a plăcut și am decis că este momentul să merg înainte. A fost o decizie bună, dar dureroasă. Ca și lecție: schimbarea este bună, nu trebuie să te agăți de sucese trecute, ci să cauți altele.

10. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta.

Că am făcut ceva semnificativ pentru industria de tehnologie din România, că am format echipe performante ale căror membri au făcut mai departe lucruri senzaționale.


Dorința generației noastre: să contăm

Ca să înțelegeți mai bine evoluția lui Carmen Sebe, trebuie să întoarcem caseta cu 20 de ani în urmă. Așa cum ne povestește chiar ea: ”acum avem startups, o noțiune care nu era atât de cunoscută și nici pe departe promovată acum 20 de ani. Cred că mediul de business sănătos, bazat pe valori etice și morale corecte s-a dezvoltat într-o direcție bună, cel puțin în domeniul tehnologic pe care-l cunosc. Acum există șanse reale ca o idee să fie transformată într-o companie de succes. Antreprenorii sunt educați în ceea ce privește finanțările, există surse de finanțare, știu să-și prezinte în mod profesional afacerea și știu să o conducă și să o crească cu respect față de parteneri și angajați. Diferențele sunt mari și se văd și în companiile de succes care au evoluat din România.”

Dar până să ajungă piața aici, Carmen a prins fix momentul tranziției. A făcut facultatea imediat după Revoluție, când ea și colegii ei de generație erau încă suficient de tineri cât să reușească să se orienteze spre ceva mai lucrativ. Deși studiile universitare au pregătit-o pentru o muncă de inginer în fabrică, fără niciun fel de noțiune de business sau management de oameni, a știut că nu trebuie să renunțe.

”Noi, ca generație, mai aveam ceva extrem de important: dorința enormă de-a reuși să ajungem ‘ca în Occident’, să contăm, să creștem. Eram extrem de motivați. Ne-am prins repede și că tehnologia este bună, mai ușor de făcut decât de vândut. Marea problemă a fost să învățăm business, cumva din mers. Ceea ce am și făcut. Eu am avut oportunitatea să lucrez în UK un timp, iar la intoarcere, am aplicat ceea ce am învățat acolo.”

Cele mai multe și cele mai bune lecții și le-a luat chiar din echipele în care a avut șansa să lucreze, spunând că: ”de fiecare dată am avut colegi senzaționali, unii dintre ei sunt și acum alături de mine, ceea ce cred că spune multe”.

”Tehnologia e o alegere pentru femei”

Carmen a fost într-o lumea preponderent dominată de bărbați, așa că am vrut perspectiva ei, pe-o arie de timp cât mai extinsă, despre femeile din tech, atunci și-acum.

”Ca și peste tot în lume, sunt procentual mai puține femei în tehnologie, dar cred că este o alegere pe care ele o fac. Da, sunt încurajate mai multe femei să intre-n acest domeniu, sunt programe dedicate, însă în realitate procentul mare de femei în lumea tehnologică este în marketing, suport, vânzări, nu neapărat în programare, dacă considerăm tehnologia ca fiind programarea sau crearea de produse hardware sau software. E clar că există o evoluție în bine, în aceeași măsură în care tot sistemul a evoluat.”

Cât despre antreprenoriat, ea o consideră o chemare și ceva la care visezi toată viața. Nu o vede ca pe un lucru pe care îl faci sub presiune externă. Mai crede că există presiunea succesului pentru femei, dar nu o vede ca o extensie și spre alegerea unui drum în antreprenoriat.

Acum, în noul rol de CEO al Seedblink, Carmen are terenul de joacă unde poate îmbina dezvoltarea de software, unde are zeci de ani de experiență, cu zona de finanțare a startup-urilor, domeniul în care a activat în ultimii ani. Misiunea ei aici este să construiască o echipă performantă care să creeze o companie de succes.

Pe lângă echipa internă, ce a mai reușit Seedblink să facă este să aducă investițiile mai aproape de oameni, să nu mai pară o activitatea greoaie și innacesibilă. Mai mult, a reușit să creeze o comunitate în jurul unui concept care părea disponibil doar unei categorii de oameni.

”Comunitatea pe care a creat-o SeedBlink, cea de investitori, se alătură în mod natural unui ecosistem în creștere. Sunt atât fonduri de investiții, cât și comunități de Angel Investors ca și canale de finanțare, precum și incubatoare, acceleratoare, corporații care au divizii de investiții. Acestea se alătura conferințelor și evenimentelor specifice domeniului.”

Prin Seedblink, echipa creează deschidere către investiții, atât pentru investitori care au acces la companii de tech din toată Europa, cât și pentru companii care văd că pot accesa finanțare.

”Suntem o platformă autorizată european, cu investitori de peste tot și companii de peste tot, ceea ce înseamnă că suntem o prezență în lumea finanțărilor private europene.”


În mediul antreprenorial din România, femeile sunt acționare în 47% dintre firmele active cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, potrivit unui studiu realizat de ING Bank România, Impact Hub și Bravva Angels. Una din patru companii este deținută 100% de către femei. Așadar, peste 260.000 de firme locale au în structura lor o femeie antreprenor, iar 145.000 sunt conduse în întregime de femei. Alături de start-up.ro, vă invităm să cunoașteți o mică parte din poveștile lor de succes.

ING sprijină femeile care schimbă România zi de zi și, în acest an, va lansa un program de mentorat creat special pentru femeia antreprenor.