Cohorta Grinders a acceleratorului InnovX-BCR este dedicată startupurilor aflate la început drum, celor care au un produs într-un stadiu incipient, dar cu un potențial ridicat de inovare. Acesta a fost cazul și cu Formaps, soluția cofondată de Camelia Rafiliu, Mihai Simioana (CTO) și Alex Anciu (COO).

Formaps este ”un serviciu online bazat pe inteligență artificială care automatizează procesarea, semnarea și arhivarea documentelor”, după cum explică cofondatoarea startupului. Practic, soluția înlătură birocrația din operațiunile de zi cu zi ale unei firme și ușurează considerabil munca administratorilor, dar și a firmelor partenere.

”Nu venim doar cu încă o aplicație care trebuie învățată și utilizată”

Formaps are un atuu considerabil față de alte aplicații similare. ”Ne propunem să ne integrăm direct în fluxul de comunicare al unei companii. Soluția noastră înțelege cererile de documente venite prin diverse mijloace de comunicare: mail, Zoom, Microsoft Teams. De asemenea, poate fi integrată cu alte sisteme software existente într-o companie și autocompletează documentele cerute (...) Cu Formaps adăugăm orice tip de document nou și putem defini flow-uri de documente”, explică Camelia. ”În zona această automatizare și simplificarea a proceselor birocratice mai sunt și alte start-up-uri și alte companii. Noi ne diferențiem prin faptul că noi nu venim doar cu încă o aplicație care trebuie învățată și utilizată. (...) Ne axam pe simplitate și ușurință”, continuă ea, vorbind despre funcționalitățile care diferențiază Formaps de competitori.

Proiectul a fost pornit din nevoia cofondatorilor pentru o astfel de soluție. ”În business-urile noastre avem de-a face cu mari cantități de documente pe care trebuie să le completăm și să le semnăm. Totul a pornit din dorința de a ne simplifica nouă sarcinile birocratice. Însă am observat această nevoie și la nivelul altor companii. În contextul pandemiei de COVID-19, acest lucru s-a acutizat, nevoia de digitalizare devenind din ce în ce mai mare”, punctează CEO-ul Formaps.

Experiență în business și software development

Echipa care stă la baza proiectului este una puternică, potrivit spuselor Cameliei Rafiliu. Cei trei se cunosc încă din facultate și au o experiență vastă în software development, dar și alte experiențe în zona de antreprenoriat.

”Mihai (n.red. - Mihai Simioana) a început ca și software developer, devenind mai apoi team lead și conducând o echipă de 20 oameni. Cu 5 ani în urmă a făcut pasul către antreprenoriat construindu-și o echipă puternică de 10 oameni. Alex (n.red. - Alex Anciu) a lucrat câțiva ani ca și avocat, iar apoi a făcut pasul către antreprenoriat. A avut business-uri în mai multe domenii iar în urmă cu 5 ani și-a construit un business puternic în zona de software. Eu (Camelia) vin din zona tehnică, am o experiență de mulți ani în dezvoltarea de software atât în companii mici cât și în multinaționale, mediul public și privat: Comisia Europeană, Visma, Continental. Mi-am dorit antreprenoriat, câțiva ani am lucrat în paralel cu job-ul, iar în 2019 m-am hotărât să îmi iau un an sabatic și să îl dedic exclusiv dezvoltării unui produs și al unui business”, povestește Rafiliu.

Drumul nu a fost unul lin întotdeauna, însă echipa a depășit împreună obstacolele, iar zilele bune se măsoară în funcționalități noi aduse clienților. ”Călătoria, până acum, a fost o provocare - sunt multe necunoscute și trebuie să ne adaptăm rapid la diversele situații care apar. ”O zi foarte bună pentru noi este atunci reușim să venim în întâmpinarea clienților noștri cu idei noi, funcționalități noi. O zi mai puțin bună, mai provocatoare este atunci când lucrurile nu merg cum am dori, iar din feedback-ul primit de la clienți reiese că sunt necesare schimbări”, explică Rafiliu.

Pandemia a accentuat nevoia pentru platformele digitale care simplifică efectuarea unor sarcini de la distanță, iar Formaps a avut o oportunitate de creștere. ”În contextul pandemiei, companii multinaționale au fost nevoite să își cheme angajații unul câte unul la serviciu pentru a completa și semna documente, acte. Nevoia mare de digitalizare a reprezentat o oportunitate pentru noi”, recunoaște antreprenoarea.

Experiența InnovX-BCR și rafinarea ideii inițiale

Participarea la acceleratorul InnovX-BCR a fost o etapă importantă în evoluția startupului. ”Ne-a pus în situația de rafina conceptul de business, de a ne depăși limitele. Am fost expuși la foarte multă informație, au fost foarte multe workshop-uri cu specialiști în domeniu. Am avut acces la o plajă largă de oportunități prin evenimentele care au fost organizate”, mărturisește antreprenoarea.

Iar faptul că acceleratorul InnovX-BCR s-a desfășurat online a reprezentat un avantaj pentru echipa Formaps, startupul fiind fondat în Timișoara.

Printre cele mai importante lecții pe care echipa le-a desprins din participarea la grupa Grinders a acceleratorului s-au numărat flexibilitatea, deschiderea către idei noi și abilitatea de adaptare din mers. ”Business-ul este o entitate vie, am învățat să îl privim din mai multe perspective, să nu ne fie teamă să ne adaptăm nevoilor pieții, să nu ne fie teamă să pivotăm”, explică CEO-ul.

Iar pitch-ul final a fost una dintre cele mai mari provocări, pentru că a presupus sintetizarea tuturor informațiilor într-o prezentare de un singur minut.

Oportunități și planuri de viitor

Cei de la Formaps și-au prezentat soluția câtorva departamente din BCR. ”Fiind o importantă multinațională, ei vin cu o mulțime de oportunități pe care de abia așteptam să le explorăm împreună”, spune Camelia Rafiliu.

Printre celelalte startupuri din cohorta de Grinders pe care Rafiliu le-a apreciat se numără Email Tree, BAAM, Izidoc, Universe, Avoteca și ARchiHype.

Planurile pentru viitor sunt ambițioase. Echipa Formaps lucrează la dezvoltarea unor soluții pentru IMM-uri din diverse domenii, dar și la soluțiile sale care reduc birocrația în departamentele de legal, HR, change management din marile corporații.