Situația cauzată de coronavirus a schimbat modul în care ne facem cumpărăturile. Pe măsură ce retailerii offline și-au închis temporar activitatea pentru a reduce deplasările oamenilor, comerțul online înseamnă în momentul de față modalitatea prin care poți achiziționa produsele de care ai nevoie.
Pentru a veni în sprijinul magazinelor online din România, dar și a retailerilor care nu au făcut încă acest pas, VTEX, start-up.ro și wall-street.ro lansează proiectul Commerce School of the Future prin care aducem sfaturi, exemple și modalități prin care poți acționa rapid pentru a te adapta timpurilor.

În al doilea episod al discuțiilor online din seria Commerce School of the Future, am discutat aplicat cu Bogdan Colceriu, CEO al Frisbo, companie care oferă fulfillment, adică depozitează și administrează marfa vânzătorilor, fără ca aceștia să aibă nevoie de un depozit propriu, cu Marian Alecsiu, CEO al F64, cel mai important magazin de accesorii foto-video, și Cristi Movilă, Country Manager VTEX, companie ce oferă soluții de comerț electronic pentru firme medii și mari care vor să facă pasul spre online.

Pentru a veni în întâmpinarea comercianților care trec din mediul offline, magazine mari care vindeau, de exemplu, în mall-uri, VTEX, Frisbo și F64 au pregătit o soluție comună prin care VTEX poate oferi platforma magazinelor mari și medii, F64 oferă asistență pentru documentarea fotografică, marketing și alte detalii despre cum să vinzi online, iar Frisbo se ocupă de zona de logistică.

De asemenea, am discutat cu cei trei în cadrul webinarului despre care sunt cele trei tendințe care vor urma după această pandemie. Iar una dintre cele mai interesante chestiuni menționate a fost posibilitatea ca în viitor mall-urile să nu mai fie ce erau acum o lună și unele chiar să se închidă.

Cristi Movilă, despre inițiativa VTEX de susținere a magazinelor online

Am văzut tot felul de dorințe de a companiilor de a intra online. Așa cum spunea Marian e important să analizezi înainte să iei decizia. Trebuie să vezi cum scalezi. E important să alegi un partener care poate oferi soluția de care ai nevoia.

Noi avem o integrare nativă cu Frisbo și comenzile ajung în mod direct acolo. Integrarea durează foarte puțin. Setarea unui magazin în modelul Minimum Viable Product, un magazin simplu, fără nimic complicat, e rapidă. Încep să vând și apoi adăugăm customizări.

Am venit și cu avantajul de a fi prezenți pe mai multe țări și de a avea soluții pregătite pentru zona de alimentare, avem o integrare nativă cu un sistem în care poți să adaugi livratori, flota ta sau să integrezi cu platforme de livrare. Sunt diverse lucruri pentru care ne potrivim, diverse pentru care alte platforme sunt mai bune.

Ce am propus noi, având o soluție premium și de o complexitate mare, a fost să lansăm acum un produs prin care să fiu prezent online. Nu e un produs, e o soluție. Integrarea cu Frisbo și cu ajutorul F64 pe partea de consultanță online, marketing, content marketing. Trioul ăsta poate să ajute companii medii și mari, nu companii mici, să aibe un produs și o soluție scalabilă în care poți să ai un număr de 50.000 de comenzi pe zi. Important e să înțelegem planul pe termen lung. Vreau să vând online.

Sarcina noastră e să vedem dacă ai nevoie de o soluție ca a noastră.

Bogdan Colceriu: Ce înseamnă să te integrezi cu o platformă online?

Ce înseamnă, de fapt, o integrare? Tu nu îți vezi marfa când lucrezi cu un fulfiller. Această integrare înseamnă că magazinul tău online înseamnă că dacă lucrezi cu VTEX, noi lucrăm direct cu platforma online.

Știi cât ai stoc, când vine comanda, ea intră direct în sistem, generează factură și AWB și întoarce în VTEX statusul de comandă deschisă sau livrată, din VTEX îți scade stocul pe toate magazinele pe care ești listat. Asta înseamnă o integrare. Tu poți să vinzi, dar în niciun moment tu să nu pui cumpărătorul când cumpără și tu să nu ai stoc.

Bogdan Colceriu: „Mall-urile se vor transforma și vor apărea multe abonamente online”

Va fi o migrare în online a produselor care nu erau în online până acum.

După ce ieșim totuși din casă, eu sincer cred că retailul va arăta diferit. Nu cred că mall-ul va mai fi ce a fost. Nu cred că numărul de mall-uri va mai fi cel care a fost, deci cred că acolo ceva se va reinventa major. Noi nu vom ieși din casă pentru că nu mai există virus, ci vom ieși din casă pentru că nu mai trebuie să stăm în casă și va trebui să conviețuim cu virusul.

Când aplici regulile de distanță nu vor mai arăta la fel nici restaurantele, nici pietonalele și nici mall-urile.

Eu cred că vor apărea foarte multe subscripții. Îmi iau cafeaua sau săpunul, lame de ras. De ce nu mi-aș face abonament la lame de ras? Nu mai vreau să le car în plasă. Știu cam cât consum, știu la cât timp, de ce nu ar veni cu un abonament?

Ne vom dezaglomera urban. Nu mai cred că ne vom cățăra în tot felul de turnuri. După ce ai stat 3 luni în bloc, la primul copac îți dă o lacrimă. Se vor căuta casele cu pământ și iarbă, case la țară. Aia însemnă că ne vom împrăștia mai mult, că vom comanda online, că vom lucra de acasă, mai multe magazine de colț. Vom reveni la lucruri mâncate de mall-uri. Cred că vor reînvia niște modele mai simple. Magazinul de colț vor reînvia.

Marian Alecsiu: Cursuri online din ce în ce mai numeroase

E vorba de cursuri online, care va schimba învățământul. Deja e foarte natural să ai lecții online. E totul atât de implicat și elevii nu sunt plictisiți.

Legat de retail, cu siguranță se resetează obiceiuri. Unii se vor simți confortabil să comande online. E un extemporal bun, dar din păcate, curierii au încă probleme. E de înțeles asta. S-ar putea să nu fie o experiență extraordinară. E posibil să se elimine și transportul gratuit pe termen mediu și lung.

Cristi Movilă: Digitalizarea va schimba totul și vor apărea noi modele de business

Mi se pare că va apărea o rearanjare a priorităților. Ne adaptăm la noul normal. Partea de digitalizare va schimba totul. Și partea de subscription, de a merge în online diverse modele. E clar că ne-a propulsat foarte mult și foarte rapid.

Pătrunderea în online, dincolo de faptul că va crește domeniul, înseamnă că vor avea nevoi diferite magazinele și oamenii. Vom avea nevoie de sisteme de teleconferință mai bune, de partea de training online mai clară.