Acest articol a fost publicat ca o scrisoare către cititorii newsletter-ului start-up.ro, în secțiunea Nota Redacției, în data de 14 februarie 2023.

Pentru acesta, niște cercetători de la Harvard, în 1999, au rugat participanții să urmărească un video în care 2 echipe pasau mingea de baschet de la una la alta și să numere câte pase făceau. În acest timp, pe teren, a apărut un om îmbrăcat în gorilă care se plimba de colo-colo.

La finalul experimentului de la Harvard University, cercetătorii i-au rugat pe participanți să spună câte schimburi de mingi au existat în teren. Jumătate au răspuns exact câte pase au numărat, jumătate au menționat și gorila. Pentru cealaltă jumătate, gorila era invizibilă, ca și când nu ar fi fost acolo.

Ce ne spune experimentul care a devenit apoi o unitate de măsură a atenției și percepției umane? Că atunci când te concentrezi pe un lucru, riști să ratezi ce se întâmplă în jur.

Aplicat la podcastul de parenting de la care am început, părinții tind să rateze lucruri importante pentru că se concentrează prea mult pe alte lucruri importante: să mănânce copilul, să fie curat copilul, să aibă program de somn copilul.

Dar uneori, gorila invizibilă vine la pachet cu lucruri distractive, care sunt la fel de importante. Că a învățat un lucru nou copilul, că îl amuză ceva pe copil sau că și-a găsit un nou mod de-a se juca.

Gorila invizibilă apare peste tot în viețile noastre, unde ne setăm niște obiective pe care noi le considerăm esențiale. Cu mintea la a număra și a bifa pașii ca să ajungem acolo, ratăm chestii pe drum. Chestii care ne pot da indicii prețioase că suntem bine sau că putem fi și mai bine.

La fel se întâmplă și în business unde nu lași loc de obiective flexibile.

În media, unde am lucrat cea mai mare parte din viață, obiectivul sfânt era cel al traficului. Cât mai mulți oameni care să te citească. Asta neadaptat pieței, momentului sau specificului publicației.

Nu conta, trebuia să numeri câți oameni făceau click și apăreau în Analytics. Gorila invizibilă apărea de multe ori: un material mișto care nu făcea cifre, dar făcea aprecieri; oamenii potriviți care reveneau și reveneau; oameni care apreciau calitatea.

Ignorând toate aceste gorile invizibile, vedeai doar că nu crește traficul, dar nu țineai cont de alte aspecte care îți puteau crește produsul.

Așa că azi vreau să-ți spun să fii atent la gorilele care apar în viața și afacerea ta, sigur te va ajuta și te va distra să vezi că nu totul e o aruncare de minge de la unul la altul.