La sfârșitul săptămânii trecute a avut loc conferința BCR-InnovX Tech Conference, ou Pipera), evenimentul de închidere a primului Bootcamp al Acceleratorului BCR-InnovX. Acolo au fost prezente cele 10 startup-uri care au trecut prin program și au fost prezenate cele pentru etapa de Grinders, care vor intra în următorul bootcamp, pe 1 iulie.

Am fost și noi la eveniment și am vorbit cu câțiva mentori și membri ai juriului, care ne-au povestit despre experiența din Bootcamp, despre principalele nevoi ale startup-urilor și au oferit câteva sfaturi pentru antreprenorii la început de drum.

Antreprenorii trebuie să viseze la lucruri fezabile

Bogdan Mănoiu, fondator BCR-InnovX, spune că pentru el a fost o onoare să aibă șansa de a lucra cu startup-urile din accelerator. „Observându-le de la început - când au venit doar cu niște idei de afaceri, fără modele de business foarte clare - am văzut cum în câteva luni toate acestea s-au schimbat și s-au cristalizat, iar acum mă uit la ei și văd că nu mai sunt niște startup-uri, ci le văd ca pe niște companii mari cu potențial de a crește și de a schimba lumea”, spune el.

Referitor la nevoile pe care startup-urile le aveau când au intrat în bootcamp, el recunoaște că este un pic dificil să generalizeze, pentru că fiecare dintre ele au avut nevoi diferite, fiecare dintre cele 10 activând și în domenii diferite. Totuși, întrucât majoritatea dintre ele vin dintr-un background tehnic, poate spune cu certitudine că partea de go-to-market, partea comercială a fost una unde le-au oferit ajutor, să înțeleagă cine sunt clienții lor, care sunt nevoile acestora, cum poate fi monetizat produsul și cum poate fi comercializat.

Sunt foarte multe povești, foarte multe vise și lucruri pe care le citești în ziare despre finanțări, însă realitatea de multe ori este alta.

„Consider că toți care am avut discuții cu ei și care le-am explicat cum se desfășoară o rundă de finanțare, care sunt etapele și cât durează fiecare. Cred că îi ajută să nu mai viseze la chestii care sunt de multe ori nerealizabile și să fie cu picioarele pe pământ, la chestii care sunt fezabile și posibile să se întâmple.”

În acest context, el le sugerează tuturor să caute o piață care este suficient de mare astfel încât să aibă loc și în care să poată să genereze un venit suficient de mare. De asemenea, recomandă antreprenorilor să intre cât mai devreme în contact cu clienții sau ceea ce cred ei că vor fi clienții lor, pentru a obține feedback, a discuta și a înțelege dacă produsul lor este într-adevăr o nevoie reală. „Am văzut foarte mulți oameni care își imaginau că au creat un produs bun, dar după ani de zile și-au dat seama că era un produs nedorit de piață. Discutând cu clientul, poți să vezi exact care este nevoia lui și să dezvolți produsul potrivit”, adaugă el.

„Nu mai puneți carul înaintea boilor”

Ciprian Păltineanu, investitor și mentor la BCR-InnovX, spune că experiența de mentor a fost foarte interesantă. În opinia lui, este important la un moment dat să se implice toți membrii ecosistemului în cultivarea startup-urilor și ale altor companii inovatoare, fie că sunt scale-ups ori grinders.

„Este interesant pentru că vedem o multitudine de companii, cu diverse tipuri de businessuri, cu diverse modele de afaceri, cu echipe diverse; vedem cum interacționează startup-urile între ele, membrii echipei între ei, vedem cum intereacționează cu terți – mentori sau alți membri din ecosistem – și cred că acest lucru îi ajută pe ei, cu siguranță, pentru că putem să transferăm din experiența noastră și din cunoștințele pe care le-am acumulat. De asemenea, ne ajută și pe noi să evaluăm mult mai bine nivelul real al comunității antreprenoriale din România și să dăm ceva înapoi comunității.”, afirmă el.

Toate startup-urile doresc finanțare, este mantra generală.

În ceea ce privește nevoile antreprenorilor, el spune că toate startup-urile doresc finanțare – „este mantra generală”. Totuși, în urma discuțiilor și a analizelor, și a introspecției pe care și-au făcut-o, multe startup-uri au realizat că, de fapt, au nevoie de clienți sau au nevoie de parteneri, sau au nevoie de alți membri în echipă.

Într-un fel, cred că rolul acestor acceleratoare este să îi ajute pe membrii startup-urilor să înțeleagă exact ceea ce au nevoie. Pentru că că dacă ai toate ingredientele necesare succesului, banii vor veni. Fonduri există, e important, în schimb, să poți să-i convingi pe cei care îți oferă fondurile că investiția în businessul respectiv este una profitabilă.

Pornind în experiența aceasta, el crede că este foarte important să fii open-minded. „Vorbim de open-innovation, open-banking în servicii financiare, trebuie să fii și open-minded ca investitor și pur și simpul să fii pregătit să vezi exact cum arată ecosistemul. Cred că a fost un reality check; am învățat foarte multe. Am văzut că sunt și startup-uri foarte bune și unele care au nevoie să-și îmbunătățească performanța, pitch-ul, planul de afaceri.”

El mai spune că ceea ce a văzut, în general, a fost niște oameni dedicați, antreprenori și potențiali antreprenori care într-adevăr vor să facă o diferență și să aleagă această cale, care nu este una ușoară, „dar de care avem mare nevoie dacă vrem să recuperăm din decalajul de dezvoltare față de vestul Europei.”

Avem nevoie de genul acesta de antreprenori care își asumă riscuri economice și personale.

„Munca de antreprenor sau cofondator este extrem de dificilă, chiar dacă rewarding uneori, dar îți ia foarte mult din timpul liber și din timpul personal. Deci, principala realizare este că am văzut, într-adevăr, oameni determinați și dedicați, echipe care, chiar dacă acum nu au businessul poate optim finanțării, îl vor putea duce la nivelul potrivit pentru a ridica fonduri externe sau sunt suficient de maturi să poată pivota în urma sfaturilor primite de la mentori către o altă direcție de business sau una complementară, ca să poată să-și atingă țelul final.”, adaugă el.

Antreprenorii navighează pe întuneric în zona financiară

Bogdan Hristescu, Director Regional Euronet, mentor și parte din juriu la BCR-InnovX, remarcă faptul că startup-urile din accelerator sunt deja în etapa în care au nevoie de infuzie atât de know-how, cât și de finanțare, dar trebuie să știe cum să facă asta, aici fiind și cea mai mare nevoie a lor, cel puțin pe partea lui de expertiză.

De asemenea, el spune că startup-urile au nevoie de o ghidare către ce servicii ar trebui să aibă deja ca să poată să scaleze. O altă parte prea puțin dezvoltată este cea financiară. „Business-urile sunt foarte bine structurare, dar nu au experiență în zona financiară și e precum ar naviga pe întuneric – nu prea știu cum stau cu partea financiară.”, continuă el.

Business-urile sunt foarte bine structurare, dar nu au experiență în zona financiară și e precum ar naviga pe întuneric.

Sfatul lui pentru antreprenori este să meargă la cât mai multe astfel de evenimente - care sunt din ce în ce mai des pe piața din România – pentru că nu știi niciodată când ajungi la evenimentul care ți se potrivește, unde găsești oameni care te pot ajuta, fie cu un sfat, fie cu finanțare sau expertiză într-un anumit domeniu. „Însăși experiența de a fi într-un astfel de accelerator, de a-ți prezenta ideea este un lucru care îl ajută pe antreprenor și îl face să fie mai încrezător în propriul lui business”, conchide Bogdan Hristescu.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.