Prodplast nu e un startup. E o companie fondată în 1957 în România, care s-a concentrat pe producția de produse din plastic. În ultimii ani, pe fondul tranziției către materiale care nu solicită mediul înconjurător atât de mult, firma a luat decizia de a se duce și spre ambalaje compostabile, biodegradabile sau chiar unele produse din plante, sub brandul Biodeck. start-up.ro a discutat cu Tudor Georgescu, directorul companiei listate la Bursa de Valori București, despre tranziția aceasta și rebrandingul înspre Promateris.

Tranziția spre un viitor sustenabil

Tudor Georgescu spune că tranziția a început în anul 2018, când Promateris, pe atunci Prodplast, a achiziționat primele utilaje pentru producția de ambalaje compostabile.

„În momentul acela acest tip de ambalaje nu erau cunoscute publicului român, deoarece ele nu erau disponibile pe piață. Mai apoi, datorită reglementărilor UE, precum și cercetării și inovației din domeniu, aceste soluții au putut fi scalabile, iar acum sunt mult mai accesibile și mai răspândite”, spune Georgescu.

El menționează că au vrut să dezvolte produse cu valoare adăugată, cu impact de mediu redus. Așa au ajuns să producă ambalaje din materiale regenerabile, bio-based, și compostabile. Tranziția a fost una naturală, iar astăzi au ajuns la 75% din producție reprezentată de acest tip de produse.

Esențial pentru decizia de a se reorienta a fost trendul observat la nivelul Uniunii Europene, dar care nu ajunsese în România.

„În momentul acela acest tip de ambalaje nu erau cunoscute publicului român, deoarece ele nu erau disponibile pe piață. Mai apoi, datorită reglementărilor UE, precum și cercetării și inovației din domeniu, aceste soluții au putut fi scalabile, iar acum sunt mult mai accesibile și mai răspândite”, spune Georgescu. El consideră că decizia a venit la timp pentru că trendurile europene urmau să se materializeze și în România curând.

Investiții necesare pentru a deveni o companie sustenabilă

Orice reindustrializare și modernizare costă, iar Promateris și-a asumat investiția în viitor. În fabrica lor din Buftea, Promateris a investit 10 milioane de euro, iar majoritatea fondurilor s-au dus către achiziția de echipamente de producție, echipamente de laborator și instruirea personalului.

„În momentul de față avem cea mai mare capacitate de producție din Europa Centrală și de Est si exportăm produsele bio-based compostabile în țări precum: Grecia, Spania, Norvegia, Austria, Ungaria, Serbia, etc. Produsele noastre se găsesc fie în lanțurile mari de retail modern, fie prin rețelele de distribuție europene”, spune Tudor Georgescu.

În ceea ce privește instruirea personalului, Georgescu spune că experiența lor în zona materialelor convenționale i-a ajutat, dar i-a și încurcat pe alocuri. Spune că au ingineri competenți cu experiență și know-how în producție, ceea ce a fost important pentru a scala capacitatea de producție. Însă noi materiale aduc și tranziții și procese de producție noi, iar asta a dus și la o rezistență la schimbare.

„Am fost foarte preocupați de investițiile în oameni, atât în echipa de management, cât și în echipele tehnice: de la cursuri de project management, la programe de EMBA, la training-uri de specialitate pentru echipele de R&D și de producție, am parcurs toți acești pași pentru dezvoltarea și consolidarea unei echipe de profesioniști”, spune directorul Promateris.

75% biodegradabil

În momentul de față Promateris are 75% din producție bazată pe elemente biodegradabile. Tranziția a implicat o echipă dedicată de cercetare și testare, dar și training-uri.

„E un proces de lungă durată, încă în derulare. Ne-am bucurat de prezența celor mai buni specialiști europeni din Italia, Danemarca, Germania, etc, la fabrica noastră din Buftea, care au lucrat împreună cu echipele noastre în vederea transferului de cunoștințe pentru învățarea noului proces de producție”, spune Tudor Georgescu.

„Research-ul a constat în lecturi îndelungate și constante ale tuturor articolelor noi care apăreau pe acest subiect, dar și vizitarea unora dintre cei mai mari producători mondiali de produse compostabile. Cel mai important lucru în acest domeniu este să nu te oprești niciodată din învățat. Scopul nostru este să îmbunătățim constant produsele noastre, să fie mai performante atât funcțional, cât și din punct de vedere al sustenabilității. Asta presupune preocupare continuă, dar partea bună este că avem energia, curiozitatea și pasiunea”, adaugă directorul companiei.

Cu toate acestea, tranziția nu e mereu ușoară. Teoretic poți să faci asta, dar ai nevoie și de clienți care să achiziționeze produsele lor. Tudor spune că un client mare care a rămas alături de ei în această tranziție, și anume Dedeman, un vechi partener. Dar în rest au făcut eforturi de a găsi clienți noi pentru această categorie de produse.

„O parte din produsele noastre sunt distribuite de către Biodeck, companie de distribuție specializată în ambalaje sustenabile. A fost un efort susținut de a aduce clienți noi în portofoliul nostru, dar ne bucurăm că ne-au acordat încredere și că suntem pe drumul de a dezvolta parteneriate de lungă durată, cu planuri de extindere pe mai multe piețe europene”, spune reprezentantul Promateris.

Ca impact însă asupra mediului, lucrurile sunt evidente și se arată în cifre. Promateris a ajuns la 100% reciclare a deșeurilor tehnologice, ceea ce înseamnă că au 0% waste industrial. De asemenea, au redus cu 15% consumul de electricitate, pentru că temperatura de topire este mai scăzută, iar echipamentele sunt mai eficiente energetic. În plus, produsele au la bază amidon de proumb, iar restul sunt uleiuri vegetale și biopolimeri biodegradabili și compostabili.

„Ne propunem ca în 3 ani de zile să folosim în întregime energie regenerabilă pentru producția ambalajelor in ambele fabrici, Buftea si Crevedia”, spune Tudor Georgescu.

Promateris folosește astăzi un material numit Mater-Bi care este produs de italienii de la Novamont. „Acest material are la bază amidonul de porumb și bio-poliesteri cu conținut ridicat de material regenerabil. Novamont este un exemplu de bune practici în tot ceea ce înseamnă valorile economiei circulare și probabil cel mai important jucător în domeniul bioplasticelor din lume”, spune Georgescu.

Pe lângă Promateris, compania deține un pachet de acțiuni majoritar în firma Biodeck, specializată în producția de ustensile din plante. Aceasta s-a dezvoltat ca o companie de distribuție specializată în ambalaje sustenabile, prima din România. Pentru Biodeck, ambițiile sunt de consolidare a poziției pe piețele pe care activează și extinderea europeană.

Totuși, ce mai rămâne cu 25% plastic?

Promateris are încă un sfert din producție formată din produsele din plastic, la care nu a putut renunța datorită cererii de pe piață. Cea mai mare parte se duce în granulele pentru cablurile eletrice.

„În domeniul cablurilor electrice, prioritatea o reprezintă siguranța și durata de viață cât mai lungă a produselor. Cablurile electrice trebuie să fie rezistente la căldură și umiditate, iar în timp să nu se biodegradeze. Ori produsele bio-based compostabile, încep procesul de descompunere în prezența unui cumul de condiții, cum sunt: căldura, umiditatea și oxigenul”, spune Tudor Georgescu.

El menționează că în acest domeniu biodegradabilitatea nu este utilă și urmăresc cercetările privind folosirea unor granule pentru cabluri electrice fără halogeni, ce în timpul incendiilor vor limita efectul noxelor toxice din arderea acestora.

Deși viitorul nu mai este din plastic, el este esențial în multe domenii. Am vorbit cu Tudor Georgescu și despre aceste domenii unde încă există o anumită dependență. Pentru el plasticul e important, dar nu în zonele de produse de unică folosință, pentru a se reduce impactul asupra mediului.

„În industrii precum cea medicală, constructoare de mașini, hardware, etc plasticul este în continuare indispensabil, dar se fac eforturi la nivel de cercetare în vederea dezvoltării de soluții bio-based pentru aceste industrii. Bioplasticul realizat din materiale regenerabile (plant-based) are o amprentă de carbon redusă în comparație cu plasticul realizat din materiale fosile și este de preferat din considerente de sustenabilitate”, spune directorul Promateris.

Obiectivele Promateris pentru 2021

Pentru anul viitor, Promateris vrea să-și păstreze creșterea din acest an, chiar dacă a fost unul provocator. Cu toate acestea, au reușit să-și atingă obiectivele propuse.

Un element cheie pentru anul viitor îl reprezintă construcția unei noi unități de producție la Crevedia, în Dâmbovița, pentru îmbunătățirea exporturilor. De asemenea, Promateris va intra și pe zona de producție de mănuși de unică folosință bio-based compostabile, dar și pungi de curierat.

Pentru un viitor un pic mai îndepărtat, compania românească vrea să lanseze producția de produse pentru alimente. În plus, Promateris se uită și spre dezvoltarea zonei de reciclare industrială a deșeurilor tehnologice din material bioplastic, deoarece în acest moment nu există astfel de facilități de reciclare în România.

„Ne uitam cu interes si la achiziții de companii producătoare de ambalaje sustenabile din hârtie”, spune Tudor Georgescu.

În ceea ce privește forța de muncă, Promateris are 120 de angajați, iar unii dintre aceștia vin din zone defavorizate. Deși au existat perioade când angajările erau dificile, în ultimii ani nu au mai avut această problemă acută.

„Avem 45% din angajați femei și un grad de retenție al angajaților destul de ridicat, în special în poziții cheie sau în echipa de producție, ceea ce face problema recrutării mai puțin complicată pentru noi”, spune Tudor Georgescu.