Adăugând la aceste date și faptul că, în România, doar 7% dintre tineri își doresc să moștenească afacerea familiei (la nivel mondial media este chiar mai jos, la 5%), ne întrebăm: ce se va întâmpla pe viitor cu afacerile începute în familie și ce ar trebui să avem în vedere în momentul în care există un moștenitor dornic (și demn) de a ne duce business-ul mai departe?
Am aflat de la Peter Englisch, Lead Partner EY Global & EMEIA Family Business, care sunt cele patru dimensiuni ale succesiunii, menite a vă asigura o tranziție facilă a afacerii din mâinile voastre, către familie.
Leadership
Succesiunea ar trebui făcută ținând cont de nivelul de competență, nu neapărat pe linie de sânge. Astfel, următorul CEO al companiei ar putea fi chiar și un specialist din afară, familia rămânând doar în acționariatul acesteia. E important de reținut faptul că unul dintre principalele motive pentru eșecul predării ștatefei în cazul unei afaceri de familie este lipsa de încredere în puterea următoarei generații de a dezvolta compania pe viitor.
Adoptarea unei structuri de guvernanță
Un set clar de reguli și proceduri care ar trebui urmate este vital încă de dinainte de a se realiza succesiunea afacerii. Astfel, eventualele conflicte și neînțelegeri între familie și business pot fi reglementate încă dinainte de a se manifesta. Un exemplu în acest caz este cel al implicării rudelor prin alianță în afacerea de familie și eventualitatea unui divorț (situația poate fi reglementată printr-un contract prenupțial). Totodată, trebuie avută în vedere și posibilitatea ca un membru al familiei să dorească un exit din afacere, sau chiar listarea pe bursă.
Valori și moștenire
Un alt element important de care trebuie să ții cont în cazul unei succesiuni este cel al valorilor pe care dorești să le transmiți generației viitoare. De accea este important și talentul pe care reușești să îl atragi în cadrul companiei, acesta contribuind la dezvoltarea și atractivitatea brandului.
”Mi-am învățat fetele că nimic nu-i de-a gata. Dacă vor merita să conducă business-ul, îl vor primi, dacă nu, pot face altceva cu el. Trebuie să învețe să fie apte să conducă afacerea, mai ales că ar fi responsabile pentru viețile a aproape 1.000 de persoane. Dacă nu vor fi competente, nu vor avea acest drept”, declara în cadrul evenimentului “EY Family Business - Next Generation” Cristian Covaciu, fondatorul companiei IPEC (unul dintre cei mai mari jucători la nivel mondial pe segmentul produselor din porțelan – deține o cotă de 1-2% din totalul pieței de farfurii), o firmă cu venituri anuale de peste 22 de milioane de euro.
Avere
Înainte de a avea în vedere o succesiune, antreprenorul ar trebui să facă o distincție clară între banii destinați investițiilor în afacere și averea familiei. Așa se poate asigura că, în cazul în care a doua generație nu va reuși să mențină business-ul, averea familiei nu va avea de suferit.
Cea mai mare provocare a oricărei afaceri de familie constă în tensiunea existentă între nevoile afacerii pentru dezvoltare și interesele familiei pentru păstrarea vitalității acesteia. De cele mai multe ori, familia are nevoie de resurse pentru a se susține, în timp ce afacerea are nevoie de fonduri pentru extindere și investiții. În același timp, familia are nevoi emoționale și personale care pot intra în conflict cu structura și obiectivele business-ului. Însă, afacerile de familie de succes reușesc să înțeleagă aceste provocări și să treacă peste ele. De aceea, peste 40% dintre antreprenori pun afacerea pe primul plan.
Afacerile de familie sunt cel mai vechi și mai des întâlnit model de organizare economică din lume. Astfel, în 2016 din cele 500 de afaceri mari de familie la nivel mondial, 232 erau în Europa. Acestea au reușit să genereze venituri de peste 2.700 de miliarde de dolari (14,8% din PIB-ul Europei), aveau o forță de muncă de aproximativ 8,8 milioane de persoane și o valoare de piață de circa 1.400 de miliarde de dolari.
Aflat la a doua ediție, Barometrul afacerilor de familie din România măsoară percepțiile antreprenorilor români în legătură cu aspectele tipice ale acestor afaceri. 274 de oameni de afaceri implicați în firme de familie au răspuns, în perioada 8 februarie – 5 martie 2017, celor 27 de întrebări din chestionarul online lansat de EY. Dintre aceștia, 80 conduc afaceri de familie cu o cifră de afaceri de peste un milion de euro.