Întrebat ce lipsește pe piața de antreprenoriat din România, Bogdan Mănoiu, fondatorul acceleratorului InnovX, consideră că este mai important să pornească de la ceea ce nu lipsește. „În mod cert, ceea ce văd discutând cu foarte multe startup-uri care vin la InnovX, este că sunt foarte multe echipe talentate, foarte mulți oameni tehnici care înțeleg cum se dezvoltă un produs, care înțeleg niște piețe și niște nevoi reale.”, poveștește el.
Cu toate acestea, Bogdan Mănoiu spune că ceea ce lipsește de pe piață este curajul de a visa de a pleca un pic mai departe decât piața din România, curajul de a visa de a încheia un contract poate cu branch-ul sau biroul global al unei companii, în loc de branch-ul din România. „Frumusețea unui produs tehnic este că, finalizat și funcțional, el poate scala foarte repede la nivel global. Discut cu mulți dintre ei și aud că «business plan-ul nostru este să vindem anul acesta 100 de produse, să zicem, și anul viitor 180». Și eu zic bun, dar de ce nu 2.800 sau de ce nu 280.000, pentru că produsul este gata?”
Asta mi se pare diferența foarte mare dintre startup-urile din România și startup-urile pe care le văd oriunde în lume, pe unde mă mai duc, că au curajul de a visa direct la 280.000, sute de mii, milioane, de a cuceri întreaga planetă și mi se pare că nu au niște produse la fel de calitative și la fel de bine făcute ca cele pe care le-am văzut în România, la InnovX.
Experiența lui ca fondator InnovX, Bogdan o descrie ca fiind una „rewarding”. „Sunt tare bucuros și foarte mulțumit când văd cum s-au schimbat aceste startup-uri în câteva luni, când i-am cunoscut, versus acum; fiecare dintre ei s-a maturizat din punct de vedere business, din punct de vedere al strategiei, felul în care își prezintă proiectele. Realmente mă simt mândru. Sunt extraordinar de bucuros când văd felul în care au progresat și ce s-a putut întâmpla într-o perioadă atât de scurtă de timp, în câteva luni de zile, este incredibil.”, remarcă el mulțumit.
Cine are de câștigat din relația corporații ft. startup-uri?
În ceea ce privește relația dintre companiile mari și startup-uri, Bogdan este sigur că sunt niște beneficii mutuale pentru ambele grupuri, atât pentru startup-uri, cât și pentru companiile mari. „Chestia e că, ca companie mare, începi să te obișnuiești cu niște procese și afaceri într-un anumit fel. Pentru mine, spre exemplu, când mă duc la birou, în fiecare zi mă duc pe același drum, până când într-o zi îl văd pe un copil că a luat-o pe un drum diferit și zic: dacă aș lua-o și eu pe aici? În același fel, mi se pare că se întâmplă și cu startup-urile, care vin cu niște idei complet noi, la care în mod normal nimeni nu s-ar fi gândit că așa ceva e posibil. Iar ca companie mare, mie mi se pare că nu este doar o șansă extraordinară de a încerca lucruri noi, de a-ți cunoaște mai bine clienții, dar de a avea un rol activ în crearea unui viitor mai bun pentru toți.”, afirmă el.