Business-urile Maidan Group, două bistro-uri în Capitală și Moșia Corbeanca, amplasată pe 11.000 de metri pătrați, cu restaurant dar și spații pentru evenimente, team-building-uri, zone de relaxare, s-au numărat printre cele lovite din plin de starea de lockdown.
”Criza a afectat modul în care urma să dezvoltăm cele 2 Stații și planurile pe care le aveam pentru Moșie, dar și planurile care nu țin neapărat de Maidan. Sunt implicat și în organizarea de evenimente printr-o altă companie și a trebuit să anulăm festivaluri mari programate pentru anul acesta”, ne spune Bogdan, care este și organizatorul SolidarLocal, cel mai mare festival de muzică online, care a avut loc pe 1 mai și la care lumea a putut participa chiar din propriile sufragerii.
În ceea ce privește afacerea Maidan, la momentul intrării în starea de urgență, Bogdan a închis Stația Universitate și Stația Floreasca, bistro-urile pe care le are în cadrul a două clădiri din București ce găzduiesc și spații de coworking, și a amânat deschiderea Moșiei pentru vizitatori și evenimente.
”Sunt câteva industrii foarte afectate de criză, cum ar fi HoReCa, din care facem și noi parte, turism, transporturi și cred că acolo impactul se vede deja. Sunt multe business-uri care au murit, oameni care s-au trezit în șomaj sau fără loc de muncă, însă sunt și multe care s-au reinventat și au arătat creativitate și curaj”, afirmă Bogdan.
Însă tocmai pentru a pune lacătul pe ușă de tot și a se asigura că mai are un business la care să se întoarcă și să-l dezvolte, fondatorii Maidan Group au adaptat afacerea la noile cerințe și nevoi ale pieții.
Astfel, pe 27 martie anunțau faptul că Moșia Corbeanca lansa serviciul de livrări de meniuri flexibile și à la carte, având capacitatea de a produce 500 de porții zilnic. Totodată, lansau atunci și un serviciu de donații pentru susținerea familiilor vulnerabile din Corbeanca.
Planuri de întoarcere
Acesta a fost disponibil până de curând, iar în pregătirea redeschiderii restaurantelor și teraselor, Bogdan a început să lucreze la noile planuri pentru Moșie și bistro-uri.
”La început vom face pași mici și vom lua constant toate măsurile să creăm un mediu sigur pentru clienții noștri. La o astfel de criză nu se aștepta nimeni și încă învățăm să ne adaptăm, dar am reușit să ne reorganizăm rapid și am comunicat constant cu cei care ne urmăresc”, povestește el, conștient de faptul că recuperarea pe zona de HoReCa va fi foarte lentă și un proces de durată.
”Oamenii încă vor fi reticenți să iasă într-o cafenea sau să călătorească. Va trebui să acceptăm că vom avea pierderi și să luăm decizii asumate despre modul în care va continua să funcționeze business-ul”, completează el.
Modelul cloud kitchen
Chiar dacă înainte de pandemie livrările nu făceau parte din planul de afaceri al fondatorilor Maidan Group, componenta de livrări a fost o mișcare strategică pentru business-ul lor. De aceea, Bogdan se așteaptă ca segmentul de delivery să continue să crească la nivel local, iar planurile lor includ de acum urmarea acestei tendințe.
”Modelul de cloud kitchen se va dezvolta și el, motiv pentru care avem în plan adaptarea unuia din spațiile pe care le deținem pentru a deservi exclusiv piața de delivery din București”, explică Bogdan Doltu.
Cum vor arăta afacerile grupului odată ce se vor redeschide locațiile din portofoliu? Bogdan se așteaptă ca una dintre principalele probleme cu care se vor confrunta toate companiile, nu doar ei, să fie de cash flow.
”Pe perioada suspendării activității am reușit să susținem salariile angajaților și cheltuielile recurente pe care nu le-am putut amâna dintr-o linie de credit, care era destinată investițiilor la Moșie”, declară el, menționând că, pentru a putea continua investițiile programate le-ar fi de folos o linie de finanțare garantată de stat și câteva facilități fiscale pentru reducerea temporară a taxelor și a impozitelor pe care urmează să le plătească la buget în primele 3 luni de la demararea activității.