În retail, se vorbește de ani buni de o tranziție către online în detrimentul retailului clasic, în paralel cu dezbateri despre omnichannel și strategii integrate de vânzare, care combină online-ul cu offline-ul în moduri inovative și eficiente. Mall-urile s-au aflat cel mult în planul al doilea al acestor dezbateri, fiind de multe ori văzute ca ca o entitate care pierde teren în fața tehnologiei.
Pe plan local, conceptul de mall online este o noutate, însă pentru Veranda Mall, aceasta a fost modalitatea prin care reprezentanții și magazinele își pot respecta promisiunea față de comunitate și față de angajați, aceea de a continua să fie un mall de zi cu zi, chiar și pe vreme de pandemie.
Shop.verandamall.ro poate fi accesat începând cu data de 12 iunie, iar echipa Veranda Mall declară că nu îl consideră nicidecum o soluție temporară: „ Online-ul este aici să rămână, nu este ceva temporar. Este o viziune pe termen lung a comerțului, iar principalul său scop, în acest moment, este să ajute comercianții parteneri aflați în dificultate să își repornească afacerea.”, spun reprezentanții mall-ului.
Acțiunea Veranda Mall este menită să arate că mall-urile pot deveni un actor digital relevant într-o strategie omnichannel și potența vânzările retailerilor parteneri chiar și online, profitând de baza de clienți existentă, catchment area, de brand și de capabilitățile operaționale dezvoltate offline.
„Principalul său scop, în acest moment, este să ajute comercianții parteneri aflați în dificultate să își repornească afacerea și să își crească vânzările”, a declarat Alexandru Dincovici, director de comunicare al Veranda Mall.
Mall-ul online a venit ca o idee de la începutul pandemiei
Echipa Veranda Mall și-a concentrat eforturile pe crearea acestei platforme încă de la apariția primelor cazuri în România.
Analizând măsurile luate și în celelalte țări, aceștia au fost conștienți că închiderea mall-urilor urma să fie doar o chestiune de timp. Veranda Mall s-a văzut astfel nevoită să anticipeze nevoile magazinelor partenere pentru ca acestea să își continue activitatea.
„Dorim să ne menținem promisiunea asumată și să fim în continuare un Mall de zi cu zi, chiar și în această perioadă.”, a mai declarat Alexandru Dincovici. „Servim și în acest context comunitatea, prin parteneriatele civice cu inițiativa „Cumpărături la ușa ta”, am păstrat deschise câteva restaurante care acum lucrează cu servicii de livrare, iar implementarea platformei online a fost concepută cu gândul atât la clienții noștri, cât și la chiriași”.
Marketplace dezvoltat în două luni
Platforma de e-commerce dezvoltată de Veranda Mall a prins viață în mai puțin de două luni. „Am investit în crearea unui marketplace online, cu parteneri de încredere și cu know-how-ul necesar pentru a realiza un produs durabil, sigur și atractiv atât pentru comercianții cu care lucrăm cât și pentru pentru clienții lor finali.”
Astfel, soluția de e-commerce este implementată de VTEX, procesarea plăților se face prin PayU, iar partenerul de livrare este Poșta Panduri, care avea deja pachetomate în Veranda, urmând ca acestea să fie modernizate și redimensionate în foarte scurt timp.
Dezvoltând astfel de platforme online - care vin în primul rând în ajutorul chiriașilor care nu beneficiază de un site propriu - Veranda Mall creează o punte de legătură între întreprinzătorii mai mici, de cele mai multe ori locali, și clienții care de asemenea trebuie încurajați să rămână responsabili și să respecte măsurile de siguranță.
Mall-urile au fost încă de la început spații polivalente, nefiind gândite exclusiv pentru cumpărături. Acestea înglobează atât nevoi de socializare, de entertainment, de relaxare, precum și cele de shopping, depășind astfel oportunitățile impuse de online în vremuri obișnuite. Însă în situația actuală acestea sunt nevoite să se reinventeze pentru a-și putea susține chiriașii într-o perioadă dificilă.
Chiriașii își pot crea o pagină a magazinului pe platforma respectivă pe care să vândă produsele din magazinul din mall.
„În contextul actual, trecerea la online nu trebuie să vină ca o schimbare completă a modelului de business, ci ca o evoluție. În acest fel, ne adaptăm atât la prezent, cât și la viitor, întrucât întoarcerea la așa-zisa normalitate s-ar putea să vină mai târziu decât ne-am aștepta, dacă o să mai vină. E bine să fim conștienți de acest lucru și să spunem că suntem la un moment de cotitură pentru retail”, explică Alexandru Dincovici, reprezentantul Veranda Mall.
Soarta multor magazine depinde de mall-uri
Ideea de bază din spatele acestei inițiative este adaptabilitatea. Chiar și în vremuri de criză cum este această pandemie, business-urile trebuie să găsească resurse pentru a supraviețui, iar singura metodă de a face acest lucru este să se adapteze la context.
Scopul platformei online este să ajute atât magazinele din Veranda Mall să treacă cu bine peste criză, cât și clienții pe care i-au deservit de-a lungul timpului.
Deși o parte dintre magazinele chiriașe beneficiau de platforme online, soarta multor magazine din mall-uri depinde strict de vânzările din magazinul fizic respectiv și un canal suplimentar de vânzare gândit ca o extensie a acestuia le va aduce avantaje.
Platforma online oferă de asemenea și oportunități pentru angajații din mall, ale căror joburi erau de asemenea periclitate datorită măsurilor luate de autorități. Cu ajutorul noilor implementări, putem vorbi despre o reinventare a acestora, angajații putându-se implica în task-uri precum procesarea comenzilor și ambalarea coletelor.
Veranda Mall își propune ca platforma online să fie ceva definitiv, pe care să îl dezvolte și după ce lucrurile se vor liniști. Totodată, implementarea ei le va oferi comercianților o plasă de siguranță în situația în care vom fi loviți de un alt val de măsuri similare.
„Online-ul este aici să rămână, nu este ceva temporar pe perioada stării de urgență”, a mai declarat Alexandru Dincovici. „Marketplace-ul nu este doar o soluție pe termen scurt, și pe termen lung luăm în considerare și atragerea unor parteneri noi, care nu se află încă în Veranda”, a adăugat Alexandru. Această mișcare se bazează pe o viziune pe termen lung a comerțului, care ia în calcul schimbările de paradigmă provocate de pandemie și implicațiile sale asupra modelelor de dezvoltare din retail.