Însă, și în lumea afacerilor, teoria lui Darwin legată de supraviețuirea celui mai puternic se aplică cu brio. Există multe teorii privind numărul startup-urilor care dau greș și perioada de timp în care ajung să se scufunde. Fie nu au echipa potrivită, nu reușesc să își facă produsele cunoscute, sau pur și simplu, nu se orientează spre ceea ce își doresc clienții. Oricum ar sta lucrurile, se pare că doar 25% dintre afaceri reușesc să stea pe piață măcar 15 ani.

Am aflat de la Max Kelly, managing director Techstars London, câteva detalii despre călătoria antreprenorială a fondatorilor de startup, despre ceea ce îi așteaptă odată ce lansează o afacere, dar și ce ar trebui să facă pentru a răspunde provocărilor mediului de business și pentru a reuși să se dezvolte. Și da, nu vă așteptați să curgă doar lapte și miere. Pentru că vă veți bate cu mulți alți antreprenori pentru aceeași oameni și, de cele mai multe ori, va trebui să veniți cu ceva cu adevărat disruptiv pentru a câștiga cotă de piață.

”Dacă te concentrezi pe o nișă, poți face destul de ușor profit în ziua de azi”, spune Max Kelly.

Peste 900 de companii au trecut prin Techstars, unul dintre cele mai mari programe de accelerare pentru startup-uri early stage (considerat a fi în top 5 acceleratoare din Statele Unite), primind finanțări totale în valoare de 3 miliarde de dolari. Pentru a ajunge să fii unul dintre aceste startup-uri, ar fi bine să iei în considerare câteva detalii importante.

Fă un startup alături de oamenii potriviți

Pentru că după ce primește bani de la un VC, un fondator mai stă în startup între 7 și 9 ani, ar fi bine să își petreacă acest timp în compania unor oameni valoroși, alături de care poate dezvolta produsele sau serviciile companiei sale. De aceea, recomandarea lui Max Kelly este de a crea un startup alături de un co-fondator care te completează. ”E important să ai un partener bun, un om care să tragă de tine în momentele în care simți că nu mai faci față”, spune el.

În plus, dacă vizezi intrarea într-unul dintre programele derulate de Techstars, un co-fondator te poate ajuta să ajungi pe listă: preponderent, în programele Techstars sunt incluse startup-uri care au cel puțin doi fondatori.

Nu mai face un alt meetup app sau ceva la fel de banal

În ziua de azi, internetul și tehnologia ne permit să facem și să conducem un startup din orice colț al lumii: avem aplicații care ne pot ajuta cu diverse alte aspecte ale afacerii pe care le știm mai puțin (contabilitate, legal), putem folosi servere special create pentru acest gen de lucruri (de exemplu, Amazon Web Services), așa că nu mai avem nevoie de o infratructură specială de IT pentru business-ul nostru iar datele pot sta în cloud. Așa că, nu mai există nicio barieră pentru a face un startup. Însă pentru a reuși pe piață, trebuie să găsești ceva inovator, sau măcar să o faci mai bine decât competitorii tăi.

”Dacă ți-ai propus să faci ceva ce există deja, atunci e cazul să aduci ceva distinct pe piață”, afirmă Max Kelly.

Intră în afaceri cu mentalitatea potrivită

Succesul giganților este o raritate, este de părere managing directorul Techstars Londra. Sunt, într-adevăr, câțiva unicorni la nivel mondial, însă în afara lor, suma medie pe care a primit-o un fondator pentru un exit la nivelul lui 2016 a fost de doar 20 de milioane de dolari. Ai fi tentat să spui că e suficient și așa. Însă, dacă te hotărăști, totuși, să lansezi un startup, ar fi bine să o faci pentru că ești pasionat, nu doar pentru bani.

Țintește spre o afacere globală. Sau măcar regională

Înainte de a te lansa, ai grijă să identifici clar care este piața căreia te adresezi. Dacă crezi că nu vei putea avea o afacere ce merge extinsă la nivel global, ar fi cazul să te orientezi măcar pe o nișă care are potențialul de a-ți aduce o cotă de piață de 60%. De ce este important acest lucru? ”Dacă vrei bani, investitorii se vor uita la piața pe care o atingi”, spune Max Kelly.

Nu neglija contactul uman

Dacă crezi că poți sta în turnul tău de fildeș iar clienții vor da năvală să îți cumpere produsele și serviciile, ar fi cazul să te gândești de două ori. ”Dacă vinzi B2B, pune mâna pe telefon și caută clienții”, este sfatul lui Kelly. În plus, dacă te extinzi la nivel european, ia-ți un om de vânzări britanic – are mai multă prestanță -, și american, dacă vizezi SUA – va ști mult mai bine piața.

Dacă poți, fă bootstrapping

Ar fi ideal să nu ai nevoie de banii altora, fie ei fonduri de investiții, investitori de tip angel sau bănci. Așa ai putea fi propriul tău șef și nu te-ai mai simți de parcă ai fi forțat să alergi pe o roată de hamster pentru a-ți ”umfla” business-ul. Evident, pentru a putea să le dai banii înapoi investitorilor.

”Dacă poți, fă bootstrapping. Este mult mai bine și în cazul unui exit. Un VC te împinge de la spate ca să fii cea mai mare companie pentru că vor să ajungă la următoarea rundă de finanțare și să facă un exit important din startup-ul tău”, spune Max Kelly.

Aici e important de știut și faptul că, în Statele Unite, investitorii sunt mult mai interesați de startup-uri cu produse B2B, în timp ce în Europa, finanțările sunt direcționate preponderent către startup-urile B2C.

Ai grijă de aspectele legale

Nu neglija avocații, plata taxelor, crearea unei structuri pentru companie, înregistrarea mărcilor și patentelor. Nu de alta, dar riști să pierzi tot din cauza statului sau a celor care vor să te copieze.

Gândește pe termen lung

Odată ce ai lansat un startup, gândul nu ar trebui să-ți fugă imediat la momentul în care vei ieși din companie și vei primi foarte mulți bani. ”Nu te concentra doar pe exit, însă este bine să te gândești unde își dorești să ajungi. Așa își vei da seama și cine ar putea fi interesat de tine mai târziu”, spune Kelly.

Călătoria antreprenorială este una cu hopuri. Asta este evident. Iar pentru a trece peste ele, un antreprenor trebuie să fie extrem de hotărât, să aibă încredere în puterea sa de a merge mai departe, dar și în echipă și în ajutorul pe care îl poate oferi oamenii alături de care lucrează. Iar dacă aveți nevoie de ajutorul celor de la Techstars, trebuie să știți că sunt în căutarea echipelor ce au de la 2 la 20 de persoane, dispuși să vină la Londra vreme de trei luni de zile și a startup-urilor care se află în stadiul de pre-produs și pre-venituri. ”În mod normal, avem în program 10 echipe”, spune Max Kelly.

În plus, mentorii din cadrul programului de accelerare apreciază foarte mult aplicațiile care conțin un video foarte bun al echipei, în care să se explice clar care este produsul la care lucrează și ce își doresc la finalul programului. Dacă mai completați și toate secțiunile aplicației, sunteți cu un pas mai aproape de intrarea în cadrul acceleratoarelor Techstars.