Cautcurier.ro este un marketplace de livrări last mile. Simplu spus - poți să trimiți pachete mai rapid, fie că vorbim de o oră, două ore sau în aceeași zi. Miza marketplace-ului este să se integreze cu firmele de curierat și să le ajute să livreze la timp și la o oră convenabilă pentru utilizatori, lucru greu de atins astăzi.

Dar nu au doar atât. E un startup bicefal. trackXs este un produs pe care-l dezvoltă, o etichetă inteligentă care monitorizează coletele în timp real pentru localizare, șocuri, securitate, temperatură, umiditate sau căzături.

Povestea startup-ului începe, așa cum ziceam, cu un frigider. Cătălin Anghel aștepta un frigider, dar curierul nu a ajuns când trebuia, frigiderul a fost lăsat în fața ușii scării blocului și după ce a ajuns în apartament, mai era și îndoit. Povestea nu s-a terminat acolo. A continuat cu un nou frigider, un retur cu probleme, o aventură cu banii blocați o lună. Cam așa vin uneori ideile de startup-uri. S-a gândit Cătălin cum ar fi să construiască un produs care să rezolve aceste probleme, o aplicație de notificare în privința șocurilor de la livrare.

După această experiență s-a documentat, l-a contactat pe Flavius Demian, talentat în arhitectură software, și au început un product discovery interview. Așa s-a format echipa Cautcurier, una care a știut că trebuie să dezvolte și hardware, dar și software.

Startup-ul abia format a discutat cu ETA2U, Centrul de Transfer Tehnologic și au aplicat la fonduri europene prin măsura 1.1.C, Transfer Tehnologic. Așa au accesat un grant de 200.000 de euro cu 10% contribuție proprie. Cătălin era nou în lumea startup-urilor și a trebuit să învețe totul.

Acceleratoare pentru dezvoltare

În primă fază Cătălin a aplicat la Bright Labs Incubator, programul organizat de Make IT in Oradea, pe care l-au câștigat.

“Mi-am dat seama cât de puține știu despre crearea și scalarea unui business cu o componentă tehnologică. Partea de workshop-uri și mentoratul lui David Achim m-au ajutat să înțeleg dinamica și viteza cu care trebuie să se dezvolte startup-ul cautcurier.ro, deși eu aveam experiență de business clasic de 10 ani”, spune Cătălin.

Astfel a vrut mai mult. Și a aplicat la InnovX-BCR, unde a și fost acceptat. Pe măsură ce se întâmpla acest lucru, în echipă a venit și Călin Brandabur, un expert în prototipare și arhitectură hardware care a conceput numeroase produse, inclusiv imprimanta 3D Symme3D, una dintre cele mai bune la momentul respectiv de pe piață. Echipei i s-a alăturat și Iustinian Belghir, fost General Manager Glovo România și Moldova.

“Soluția cu care am aplicat și am fost acceptați la InnovX-BCR a fost marketplace-ul pentru last mile delivery cautucurier.ro și smart tag-ul tracXs. Am creat o soluție completă de monitorizare a coletelor care culege datele de interes și le prezintă într-o interfață friendly managerilor și membrilor C-level pentru a ajuta la luarea deciziilor de business într—un timp cât mai rapid și într-un context informat”, explică Anghel.

Practic, datele se colectează în mod sustenabil și firmele pot avea apoi o strategie pe termen lung pentru a reduce amprenta de carbon prin monitorizare în timp real. În plus, crește productivitatea firmelor de curierat.

“Pe scurt, ajutăm companiile să consume mai puțin combustibil, să reducă uzura pneurilor, să nu mai folosească și să imprime hârtie pentru AWB-uri. trackXs este un smart tag reutilizabil cu o durată de viață de până la 7 ani și cu un ecran eInk”, spune fondatorul cautcurier.ro.

Testarea pe piață a propunerii startup-ului

Marketplace-ul este deja lansat în Timișoara și urmează să se extindă, iar smart tag-ul a intrat în faza de execuție a seriei 0, o serie pilot de 100 de bucăți pe care cautcurier.ro o va testa cu partenerii săi. Și din interviurile avute cu reprezentanții firmelor de curierat, acestea sunt interesate de o soluție de monitorizare bună.

“O experiență proastă avută de un client care a comandat un produs online poate duce la pierderea a peste 5.000 de euro de către seller în viitoare achiziții. De asemenea, scad apelurile în centrală cu întrebări despre pachet. Procentul de scădere estimat este de 25% din numărul total, un asemenea apel având o valoare de 5 euro”, explică Anghel.

Practic, firmele de curierat ar pune acest tag pe pachet și clienții ar putea monitoriza pachetul în timp real. În același timp, intern, compania de curierat știe mai bine traseele și poate îmbina aceste surse de date pentru optimizarea traseelor și nu numai.

Datele din piață arată și nevoia. Valoarea unui produs care se întoarce la vânzător crește cu 65%. De asemenea, 1-20% din marfa transportată este distrusă sau afectată de manipulare.

În momentul de față Cautcurier.ro este în discuții de colaborare cu evoMAG, KLG, Orange, dar au deschis discuții și cu FAN Courier, Sameday, International Alexander, eMAG și alții. “Vrem să testăm produsul în mai multe medii ale lanțului de logistică, fie că vorbim de producători, platforme de ecommerce, transportatori, centre de logistică și grupaj, curieri sau clienți”, spune Anghel.

Planurile și dezvoltarea Cautcurier.ro și trackXs

Echipa Cautcurier este formată din Cătălin Anghel (CEO), Flavius Demian (CTO și software arhitect), Călin Brandabur (CTO și hardware arhitect), Iustinian Belghir (CCO - commercial and business development).

În momentul de față Cautcurier atacă pe două planuri. Marketplace-uri de curierat, dar și trackerul inteligent pentru pachete. Pentru 2023, Cautcurier dorește să scaleze la Timișoara, Oradea și București, iar în 2024 să fie în majoritatea orașelor mari din România.

“Din ianuarie și până-n prezent am avut o creștere de 600% în ceea ce privește numărul de comenzi și a veniturilor”, explică Anghel.

Pentru trackXs, echipa vrea să testeze soluția în mai multe industrii în 2023, să adune feedback și să construiască un produs fiabil. “La finalul anului vrem să ridicăm o a doua rundă de investiții care ne poate ajuta să atingem obiectivele propuse de scalare națională și internațională”, spune Cătălin Anghel.

De altfel, scalarea internațională a făcut parte din strategia de la început și Europa și Statele Unite sunt ținte.

Cătălin explică faptul că vor să îmbine soluțiile acestea, iar Cautcurier.ro să fie un partener pentru curieri care să ofere și facilități de tracking on demand.

Practic, produsul activează pe piața de last mile delivery și pe cea de RTLS (Real Time Location System). “Pentru noi competiția înseamnă parteneri. Nu vrem să fim în competiție cu firmele de last mile delivery, vrem să-i avem parteneri. Targetul este ca aceste companii, fie că vorbim de firme mici sau mari, să livreze prin noi”, explică fondatorul Cautcurier.ro.

Piața de RTLS este estimată a ajunge la 9 miliarde de dolari până în 2028, față de 3,3 miliarde cât este astăzi. “Este un blue ocean pentru noi și competiția este mică. Este loc de a crește când propui soluții inovatoare care sunt și eficiente, nu doar cool sau nice to have”, mai spune antreprenorul.