Moonhound Studio e primul studio de gaming din acceleratorul de business InnovX-BCR. Acest lucru a fost primul care mi-a atras atenția. A participat în 2023 în cohorta de Scaleups din program și la finalul anului am povestit cu Robert Drăgoiu despre parcursul său, dar și al acestui business, într-o lume competitivă, a studiourilor independente de jocuri.

Robert are 15 ani de experiență și a lucrat la branduri precum Asus, Nvidia, Playtika, dar se descrie ca gamer și artist de când se știe. A început cu design grafic, apoi cu design 3D, e artistul din Moonhound Studio, dar și CEO, a creat primul influencer 3D din România, Diana, dar și mental.os(), primul ARG din Romania (Alternate Reality Game) în jocul pe care-l dezvoltă.

Ce construiește Moonhound Studio?

Studioul lui Robert Drăgoiu vrea să creeze viață dincolo de joc. Acesta e și motto-ul lor.

“Creăm un joc survival crafting online (de supraviețuire) gândit ca o replică digitală a viitorului apropiat, în timp ce încercăm să blurăm linia dintre digital și real. Societatea învață din istorie, dar sunt de părere că avem vehiculul perfect pentru a învăța din viitor”, spune Robert.

Ei vor să spună o poveste într-un joc de supraviețuire, abordând totul din joc precum un sezon adevărat al serialului Black Mirror.

“Câteva premiere de mecanică în acest joc sunt un social credit system ce acționează ca un judecător al acțiunilor jucătorului, integrarea cu Apple Health ce traduce pașii în bonusuri de stamina pentru avatarul din joc, interacțiunea naturală cu NPC-urile prin inteligență artificială”, spune Robert.

Practic, o îmbinare dintre gaming-ul tradițional și lumea reală. Pentru că Robert consideră că gaming-ul este o lume imaginară unde se poate fugi o perioadă, dar odată cu vârsta și cu evoluția industriei, sentimentul de comunitate scade. El vede o industrializare a studiourilor mari și modele conservatoare de a genera resurse.

“Viitorul este despre comunitate. Privim jucătorul ca parte din companie, prin transparența traseului nostru și a deciziilor, prin implicarea sa în mecanică și experiența produsului”, explică Robert. De altfel, industria jocurilor e una unde modelul de early access funcționează excelent.

În prima parte a existenței Moonhound, când au investit chiar fondatori în joc, au creat un MVP ce demonstrează conceptele, iar următorul pas este o finanțare de 400.000 de euro.

În echipă sunt 6 fondatori. Robert Drăgoiu este CEO & lead game designer, iar alături de el sunt Nicolae Scarlat (Nephronik), lead game artist & charactwer artist, Dragoș Dincă (dragos3d), lead graphic designer și 3D, Vladimir Zlate, senior motion artist & editor video, Alex Iancu, lead marketing & community și Dragoș Bunescu, CCO și business developer.

În 2024 planul pentru Moonhound Studio e să se extindă la 25 de persoane, iar în vara lui 2024 vor avea un program de internship.

Dacă vrei să te înscrii la internship, poți să le scrii celor de la Moonhound aici.

De asemenea, Moonhound Studio își propune să devină un publisher de jocuri. “Știați că România nu are un publisher? Mă gândesc că sunt studiouri care au o idee revoluționară, dar nu au oportunitatea de a transforma visul în realitate”, spune Robert.

Cum a funcționat un studio de gaming în acceleratorul InnovX-BCR?

În mod tradițional în lumea companiilor de tehnologie lucrurile sunt destul de împărțite. Gaming-ul cu gaming-ul, tehnologia generalistă cu tehnologia generalistă. Aceste două lumi se întâlnesc rar, de parcă nu ar avea nimic în comun. Deși au foarte multe.

Cum a funcționat Moonhound, un studio independent de gaming, într-un accelerator de business?

“Sunt o persoană destul de anxioasă în medii noi, iar InnovX s-a asigurat că <<abuzează>> de asta la maximum. Cu fiecare pitch, workshop și networking aduse în fața mea am depășit bariere mentale”, spune Robert.

Legat de companie, explică faptul că InnovX-BCR “ne-a maturizat. Rapid. Am început să avem o altă abordare față de organizarea task-urilor, am învățat cum să ne împărțim în funcție de cine ne dorim să fim, nu doar în funcție de cine suntem acum. Am învățat cum să ne adaptăm discursul în funcție de audiență”.

Deși produsul nu s-a schimbat în accelerator, Robert spune că s-a schimbat relația dintre produs și studio.

“Produsul este cartea de vizită, însă compania este tușul, foaia, imprimanta și oamenii care o creează”.

El mărturisește că un lucru dificil pentru un fondator e să accepte feedback-ul, mai ales dacă este îndrăgostit de ceea ce face.

“Și i se mai spune accelerator pentru că te ia ca o mașină de spălat. Te îmbibă cu informație, te dă de toți pereții și după aceea te întinde pe sârmă. Rămâne treaba ta să dai cu fierul de călcat. E un challenge, în special management-ul priorităților, dar toate companiile care rezistă sunt de două ori mai mature și mai pregătite de piață”, face Robert Drăgoiu una dintre cele mai bune descrieri ale unui accelerator de business.

El consideră că odată cu participarea la InnovX-BCR au setat un precedent important, pentru ca gaming-ul să fie luat în serios la adevărata valoare în cadrul competițiilor de business.

Provocările studiourilor de jocuri independente în România

Gaming-ul nu e o piață mică. Industria din România a depășit 300 de milioane de dolari anul trecut, dar piața este în continuare dominată de studiouri internaționale mari care angajează specialiști în țară. Cu toate acestea, există numeroase studio-uri de jocuri românești.

Poți descoperi o listă a celor mai bune 30 de studiouri din România aici.

Pentru Robert, gaming-ul în România e un blue ocean. Interesul consumatorilor e imens, abia în anii recenți s-au concretizat câteva ambiții. Ce e un blue ocean? Un spațiu de creștere imens pentru inovatori.

“Gaming-ul e o piață globală prin definiție, prin existența distribuției digitale. Dar nu a fost încă luată în serios la nivel instituțional. Aceasta e provocarea. Să facem un efort comun să dovedim lumii de business că gaming-ul la nivel de România există, e imens și e aici să rămână”, spune Drăgoiu.

CEO-ul Moonhound Studio spune că încrederea și finanțarea lipsesc pe piață. Un studio indie concurează greu cu un studio corporate prin faptul că resursele sunt limitate. Eficiența e literă de lege.

“O altă provocare în lumea gaming-ului indie este compartimentarea între prietenie, spirit artistic și business”, spune Robet.

Dar el crede că lucrurile se pot schimba. De asemenea, și investitorii încep să se uite măcar puțin la această zonă. “Obișnuia să fie mai rău”, spune el. Astăzi, vede branduri atente la industrie și la comunitate.

“Vorbind despre VC și angels, aici e mai dificil. Există anxietatea unei industrii noi, iar investitorii caută să minimizeze riscul. Sfatul meu pentru fondatori e să stea fermi, cu coloana dreaptă și să inspire aceeași încredere care i-a făcut să pornească la drum”, încheie Robert, convins că timpul va schimba și perspectiva investitorilor.