Acest articol a fost publicat ca o scrisoare către cititorii newsletter-ului start-up.ro, în secțiunea Nota Redacției, în data de 18 ianuarie 2023.


Un lucru este important aici la nivel de fondatori, din punctul meu de vedere. Un moment de recesiune nu este o ocazie pentru a bloca totul. Iar asta e o chestiune de piață generală. Deciziile poate se vor duce către acțiuni calitative, nu atât de cantitative, dar focusul în recesiune nu trebuie să fie unul de interiorizare, ci unul de exteriorizare. O ocazie și mai bună să ieși în evidență, să fii în față, să nu fii uitat.

Și cred că anul acesta ar trebui să ne amintim foarte bine de anul pandemiei 2020, momentele de lockdown. În momentul acela multe business-uri și-au închis porțile cu totul, unii s-au speriat, oamenii erau în casă. Dar din acea criză generală în care brusc eram toți părtași, s-a născut un sentiment de comunitate și de ajutor.

Unul nu bazat pe caritate, ci pe calitate.

Și dincolo de această idee, aș vrea să vorbesc astăzi, în prima mea scrisoare către voi din 2023, despre curajul de a te schimba. Din fericire, din ce în ce mai puțini antreprenori sunt îndrăgostiți maladiv de ideile lor și sunt dispuși să le schimbe. Așa cum zicea fondatorul kiwi.com într-un interviu publicat pe start-up.ro, important e să știi să identifici o idee proastă și să nu te ții de ea. Poate nu ai o idee proastă. Poate doar trebuie transformată puțin. Poate ai o tehnologie excelentă, dar ceva nu funcționează. 2023 e un moment potrivit să schimbi.

În limbajul startup-urilor ar fi, de fapt - să pivotezi.

Dar indiferent de cum îi zici, poți să faci schimbări radicale fără să investești enorm. E mai eficient decât să dai în gol. Iar acum a venit momentul să-ți dau niște exemple de oameni care nu s-au îndrăgostit de produsele lor, pentru că altfel istoria s-ar fi scris altfel (n.r. - exemplele sunt luate dintr-un thread de Twitter al jurnalistului Jon Erlichman de la Bloomberg, publicate în august 2022).

  • LG a vândut prima oară cosmetice.
  • Samsung a fost o simplă firmă de import-export de fructe și pește.
  • Sony a început prin a fabrica un fierbător de orez prima oară.
  • Nokia e o companie istorică și care a pornit prin a fabrica prima oară hârtie igienică.
  • Lamborghini a făcut mai mulți bani în istoria sa din tractoare, primul lor produs, decât din mașinile de lux.
  • Iar Toyota a început în industria confecțiilor.

Așadar, mesajul meu pentru antreprenori, investitori și companii mari este format din două părți.

  1. Investește. Nu e caritate, e calitate.
  2. Nu-ți fie frică de schimbare. Chiar și cei mai mari au făcut-o.