Noi am discutat cu Andrea Adamo, italianul care conduce 3minutesjob și care face afaceri în HR în România de mai mulți ani. Startup-ul din Brașov a pornit de la o nevoie pe care au identificat-o în piață: e foarte greu să angajezi străini dacă ești într-o altă țară. Așa că au gândit din start o platformă globală.

3minutesjob.com vrea să fie diferită de orice altă platformă de joburi, pentru că se adresează unei piețe globale și muncitorilor care vor să lucreze oriunde în lume. Publicul target e format din tinerii de 18-25 de ani care își caută un job. Aceștia au avantajul de a putea să încarce un CV video, pentru că 3minutesjob știe că tinerii nu pot trece multă experiență într-un CV internațional.

Andrea Adamo lucrează de 10 ani în resurse umane, fiind asociat la o agenție de muncă temporară cu sediul în Brașov, care are peste 400 de angajați. „Agenția se ocupă cu detașarea de oameni, români care vor să lucreze în străinătate. Am văzut astfel procedura de a angaja oameni și de a-i trimite în străinătate”, spune Andrea Adamo pentru start-up.ro.

Prin agenția de ocupare a forței de muncă a căpătat experiență și și-a dat seama că e nevoie de o schimbare digitală. „Acum 3 ani am generat ideea de a sprijini mobilitatea internațională, de a sprijini oamenii care vor să se mute dintr-o parte în alta”, explică Adamo. Granițele sunt mult mai ușor de trecut azi, dar să cauți de la distanță un job în Italia, Germania sau chiar Islanda e complicat. Da, 3minutesjob are pe platformă și joburi din Islanda.

Inspirația pentru 3minutesjob și oportunitățile puse la dispoziție

Andrea își amintește că și el a avut dificultăți în a-și găsi joburi potrivite. Plus că oamenii caută acum flexibilitate și locuri de muncă pentru care să nu facă două ore dus și întors. „Lucram în Anglia în 2007. Stăteam în nordul Angliei și făceau o oră cel puțin dus până la muncă. Câtă nevoie de barmani e dacă cineva face 2 ore dus-întors?”, spune Andrea Adamo.

Astfel, 3minutesjob a dezvoltat mai întâi ideea de apropiere geografică și toate joburile au și locația pe platformă. În plus, pentru a se adresa generației tinere, au fost primii din România care au adăugat video CV pentru candidați, dar și video job description pentru angajatori.

„Segmentul nostru sunt tinerii. Un tânăr nu are ce să scrie într-un CV. Cum sunt recrutați oamenii aceștia? Prin cum arată, prin cum vorbesc. Le-am dat șansa să-și facă un video CV în orice limbă doresc pentru joburi în străinătate”, explică Andrea Adamo.

Crede că 3minutesjob are potențial pentru că încearcă să înțeleagă mentalitatea noii generații. Astfel, crede Andrea, tinerii „vor să schimbe lumea de acasă” și nu mai sunt dispuși să facă efort foarte mare pentru a se angaja. Astfel, trebuie să aibă lucrurile cât mai clare.

Pentru recrutori, platforma e utilă pentru că permite căutarea de candidați peste tot în lume, permite introducerea în descriere a pachetelor de relocare și a altor beneficii oferite angajaților. Astfel, un recrutor de la o firmă din Londra, de exemplu, nu trebuie să folosească 20 de platforme locale din fiecare țară din Europa, ci poate folosi 3minutesjob pentru a se adresa candidaților din mai multe țări. Cei care caută un job vor putea vedea oferta, pentru că ea este localizată în funcție de candidat.

Oportunitate nu doar listare

Andrea consideră că piața platformelor de joburi este una care mai poate crește și mai poate să se dezvolte. Spune despre 3minutesjob că „Oferă oportunități, nu doar listăm”. Crede că platformele actuale sunt o colecție de lungi liste de joburi disponibile și e foarte greu de selectat dintre ele.

„Dacă eu sunt un angajator din Viena și știu că Bratislava e aproape, de ce ar trebui să postez pe un site din Slovacia? Mă duc pe 3minutesjob și selectez de unde aș putea avea candidați”, spune el. În plus, crede că mobilitatea muncii încă nu s-a dezvoltat atât de mult, pentru că ar putea fi angajați care anul acesta să lucreze în Bulgaria, iar la anul la Mamaia, doar că e foarte greu să găsești aceste oportunități.

„Avem inclusiv badge-uri pentru angajatorii care menționează că oferă pachete de relocare pentru oamenii din alte țări”, spune Andrea Adamo.

Statisticile 3minutesjob

Platforma e în creștere în momentul de față și începe să aibă primii clienți plătitori. Se dezvoltă prin pachete gratuite pentru companii, pentru a le demonstra cât de ușor pot găsi candidați. Ultimele date arată că pe 3minutesjob sunt 2.000 de firme, clienți plătitori printre ele și 24.000 de utilizatori.

Andrea spune că s-au concentrat pe creștere, nu pe clienții plătitori. Astfel, au ajuns să aibă utilizatori foarte mulți pe piețele din India, Nepal, Africa de Sud sau România. Se uită după aceste piețe mari care au o mobilitate mare a joburilor.

În momentul acesta au dezvoltat platforma pentru a fi foarte vizuală, ca utilizatorii să vadă toate oportunitățile într-un singur loc, să-și facă un profil care să fie inspirat de cel al apartamentelor de vânzare pe platformele de specialitate. De asemenea, se pot urca CV-uri video, există integrare cu LinkedIn și se pot pune filtre multiple pentru căutarea de joburi.

„Avem mai mulți oameni care fac business development în alte țări. Suntem activi în India și ne promovăm intens acolo. Dezvoltăm mai multe piețe internaționale mari. Vrem să adăugăm inclusiv alte avantaje pentru companii, cum ar fi generarea de formulare pentru viză direct din platformă”, spune Andrea Adamo.

Cum a fost la acceleratorul InnovX-BCR?

Andrea recunoaște că acceleratorul InnovX-BCR a fost o provocare enormă, mai ales că nu are un background de IT. El știe HR și a vrut să digitalizeze și să simplifice procesele.

„A fost greu, dar benefic pentru că am învățat lucruri pe care nu știam că trebuie să le fac. InnovX-BCR îți dă tot ce trebuie de la mentori. E ca o cutie de Lego. Tu trebuie să vrei să o asamblezi și să o construiești”, spune Adamo.

El consideră că mentorii au fost foarte pregătiți, iar pentru startup-urile participante singura cerință e să-și dorească să crească și să învețe. Iar el chiar a vrut să învețe. Ba chiar 3minutesjob a primit cel mai bun punctaj la temele acordate de mentori în accelerator.

De altfel, ca să se descurce bine în accelerator și să nu dezamăgească mentorii care i-au ales în cohorta Grinders au pus la muncă 6 oameni din echipă pentru a rezolva toate temele și a îmbunătăți produsul în funcție de feedback-ul primit.

În plus, o provocare mare pentru 3minutesjob e să facă o impresie bună în fața investitorilor, mai ales că aceștia din urmă caută multă tehnologie. „Investitorii au fost dați un pic în spate de faptul că nu avem inovație tehnologică, dar noi avem inovație socială”, mărturisește Andrea Adamo. Cu toate acestea vor să ridice o rundă de investiții care să le permită să crească în mai multe țări din lume și să angajeze oameni pentru business development, provocarea fiind să împace cererea cu oferta. Până acum startup-ul a fost finanțat din bugetul propriu și dintr-o investiție de 50.000 de euro.

Legat de celelalte startup-uri din accelerator, Andrea Adamo mărturisește că i-a plăcut foarte mult Comarket, pentru că lucrează în segmentul HoReCa și poate vedea mai multe integrări pe care le pot face. De altfel, un avantaj al acceleratorului e că poate crea legături de business între startup-uri, dar și cu firmele partenere. Astfel, 3minutesjob lucrează cu Modex și Microsoft pentru integrarea serviciilor acestora în platfrorma sa.