Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de marți, 10 mai. Puteți să vă abonați la newsletter aici.

Am început ieri să urmăresc emisiunea ”Bullshit” pe Netflix, un game-show distractiv inspirat din jocul de societate cu același nume. Pe scurt, e un joc de trivia cu o răsturnare de situație: un concurent trebuie să răspundă unor întrebări alegând din 4 variante de răspuns - dar spre deosebire de alte formate de acest gen, unde un răspuns greșit înseamnă eliminare, în ”Bullshit” concurentul poate rămâne în cursă dacă poate convinge unul din trei membri ai unui juriu că răspunsul ales de el este, de fapt, corect. E un format foarte distractiv, pe care vi-l recomand, și care m–a făcut să mă gândesc la importanța minciunilor bine-construite în lumea afacerilor, dar și la posibilele repercusiuni.

Îți scriam, în urmă cu câteva luni, o scrisoare despre promisiuni și așteptări și importanța împlinirii lor. Așa e și cu minciunile - e în regulă să le folosești, ca antreprenor, în anumite contexte (în limitele legale, evident). Există un ”dar”, însă îl voi detalia un pic mai târziu.

Revenind la rah*t, majoritatea antreprenorilor pe care avem tendința să-i idolatrizăm sunt și maeștri ai manipulării și ai minciunilor constructive. Sunt oameni care promit mai mult decât pot livra, care au abilitatea de a te face să crezi în business-ul lor mai mult decât cred ei înșiși. Același lucru se aplică și politicienilor care ajung să conducă națiuni, prietenilor pe care obișnuiești să-i pui pe un piedestal, angajaților pe care îi ajuți să avanseze rapid.

Dar mâncatul de rah*t e o artă. E nevoie de precizie, de perseverență, de multă muncă pentru a ajunge în vârf, pentru a rămâne acolo. În emisiunea ”Bullshit”, fiecare întrebare te aduce mai aproape de un premiu de un milion de dolari, dar un răspuns greșit și lipsa încrederii din partea juriului te poate elimina. La fel ca în business. Dacă ești prins cu minciuna de prea multe ori - de către clienți, investitori, parteneri - vei pierde încrederea și castelul de cărți pe care ți-ai bazat întreaga afacere se va prăbuși imediat. De asta e absolut necesar să consolidezi orice minciună cu acțiuni ce pot transforma rah*tul în miere - adică să livrezi ceea ce ai promis, chiar dacă inițial nici tu nu credeai că vei reuși.

Investitorii te-au finanțat pentru că le-ai spus că piața ta potențială e mai mare decât era de fapt? Folosește banii primiți pentru a-ți crea de la zero respectiva piață. Le-ai promis clienților cea mai bună experiență când tu aveai un produs în beta? Cere-ți scuze, mănâncă și mai mult rah*t și apoi folosește-le banii pentru a dezvolta repede un update ce rezolvă problemele inițiale și fă-i să se simtă ascultați.

Pe scurt, în business, orice minciună trebuie transformată rapid în realitate. Asta este diferența între o poveste de succes și una despre înșelăciune. Și există numeroase exemple de rah*t care nu a fost transformat și care a împuțit totul în jurul lui (multe și ecranizate): Theranos, Fyre Festival, WeWork și lista poate continua.

Așadar, minte-mă frumos, dar nu mă lăsa să aflu că ai mințit până când nu mai există nicio diferență între miere și rah*t.