Situația cauzată de coronavirus a schimbat modul în care ne facem cumpărăturile. Pe măsură ce retailerii offline și-au închis temporar activitatea pentru a reduce deplasările oamenilor, comerțul online înseamnă în momentul de față modalitatea prin care poți achiziționa produsele de care ai nevoie.
Pentru a veni în sprijinul magazinelor online din România, dar și a retailerilor care nu au făcut încă acest pas, VTEX, start-up.ro și wall-street.ro lansează proiectul Commerce School of the Future prin care aducem sfaturi, exemple și modalități prin care poți acționa rapid pentru a te adapta timpurilor.
- Urmărește aici primul extras din webinar cu tendințele introductive din comerțul online din ultima lună.
- Al doilea extras, despre logistică, poate fi urmărit și citit aici.
În perioada aceasta numeroase business-uri s-au reorientat. MiniPrix vinde produse alimentare, pizzeriile au început să vândă materia primă separat, dacă pizza nu se cumpără.
Am vorbit despre cum faci marketing-ul atunci când treci din mediul offline în online, dar și dacă te reorientezi și vinzi ceva nou pe magazinul tău. Se diluează sau nu brandul?
În al doilea episod al discuțiilor online din seria Commerce School of the Future, am discutat aplicat cu Bogdan Colceriu, CEO al Frisbo, companie care oferă fulfillment, adică depozitează și administrează marfa vânzătorilor, fără ca aceștia să aibă nevoie de un depozit propriu, cu Marian Alecsiu, CEO al F64, cel mai important magazin de accesorii foto-video, și Cristi Movilă, Country Manager VTEX, companie ce oferă soluții de comerț electronic pentru firme medii și mari care vor să facă pasul spre online.
În webinarul Commerce School of the Future de pe 9 aprilie am abordat subiecte precum logistica, marketing-ul, relația cu clienții și tendințele din piață, dar am vorbit și despre soluții concrete. Puteți urmări video-ul integral mai sus (și la finalul articolului), dar în următoarea serie de articole vom face un rezumat al celor mai importante aspecte discutate.
Marian Alecsiu, F64 despre cum trebuie făcut marketing pe timp de criză
E nevoie de o atenție mult sporită la ce produse oferi. Dacă mă întrebi pe mine e să oprești toate campaniile, ia una câte una și analizează atent fiecare campanie pentru a vedea dacă există interes în piață. Verifici care produse sunt de interes, pe ele le lași să ruleze ca ad-uri.
Oamenii nu sunt interesați de preț, pentru că putem face o reducere la ceva care nu e de interes și pierdem esențialul. Poți să faci orice reducere vrei că dacă nu există interes.
Am trecut consultanță online, de la consultanță în magazin. Sunt lucruri banale dar care sunt necesare.
Oprește campaniile și pornește-le la loc după ce le analizezi
Am oprit toate campaniile și le-am repornit în funcție de interese, adaptate acestor timpuri.
Cel mai mare efort a fost în zona creării de conținut. Am avut o serie de Photo Talks, unde am adus fotografi și videografi. Încercăm să fim aproape de ei.
Trebuie să înveți un pic, să ai idee despre ce înseamnă. Recomand clar o soluție SaaS, la a nu sta să dezvolți tu produse și platforme. Sunt o mulțime de soluții și trebuie să le explorezi.
Aș recomanda să angajezi o agenție decât să faci tu singur campaniile, dar trebuie să știi ce trebuie să ceri agenției.
Cristi Movilă: Dacă vinzi produse noi diluezi brandul? Cum comunici schimbările?
Dacă schimbi direcția business-ului, trebuie să fii atent ca să nu ai clienții care să creadă că e o mișcare oportunistă. Dacă vindeai haine și vinzi măști, poți să transmiți asta.
MiniPrix au deschis minimarket. Nu a fost o categorie nouă, pur și simplu știau că toți clienții lor aveau nevoile acestea, nu găseau produse. După care au făcut un parteneriat cu micii producători locali și au coșuri de legume și fructe și le livrează chiar ei și partenerii, nu trec prin firmele de curierat.
Văd business-uri de genul ăsta, să nu mai treci printr-o zonă centralizată, să direcționezi către clienții tăi pachetele.
Dacă identifici o nevoie pe care o au clienții tăi, important e să vezi dacă o poți adresa, dacă nu să îi îndrumi spre cel mai apropiat punct care o poate adresa cum trebuie. Cazul Zappos e cunoscut. Dintotdeauna, dacă nu aveau produsele, cumpărau sau plasau comanda clientului pe un site concurent. I-a interesat să-i țină pe clienți acolo.
Bogdan Colceriu: Poți schimba produsele de pe site dacă nu schimbi publicul țintă
Vedem că există o lărgire a ariei de produse vândute. Sunt aici câteva principii care dacă se respectă, nu se diluează brandul.
Nu ieși din zona de interes a publicului tău țintă. Să nu încerci după alt public țintă, nou. Dacă până ieri vindeai către femei tinere, probabil poți să vinzi și produse cosmetice acestui segment. Trebuie făcută un switch cu cap.
Dacă tu crezi că segmentul tău de femei tinere, mâine devine bărbat de 40 de ani, fail. Nu văd cum s-ar întâmpla asta. Trebuie să rămâi focusat pe a ști clientul. Nu trebuie să te duci pe zone de complet oportunist.