Pragul de rentabilitate este punctul în care veniturile încasate din vânzarea producției acoperă, în totalitate, cheltuielile variabile aferente producției și cheltuielile fixe ale perioadei, fiind momentul de la care firma va începe să genereze profit.
”Pragul de rentabilitate reprezintă câte unități de produs sau de serviciu trebuie să vinzi într-o perioadă (o zi, o lună, un an) pentru a trece pe profit”, precizează Cristian Tudorescu, consultant financiar IMM-uri & startup-uri.
Cum calculezi pragul de rentabilitate
Potrivit consultantului financiar, condiția necesară ca să te apropii de pragul de rentabilitate, și la un moment dat să-l depășești, este ca prețul cu care vinzi serviciile să depășească costul variabil, sau costul direct al producerii și livrării lor. Adică să ai marja brută pe unitate > 0.
”De exemplu, dacă ți-ai deschis o cafenea, prețul tău mediu este 10 RON, iar fiecare cafea te-ar costa 2 RON (ingrediente, preparare, ambalaj, livrare), atunci marja unitară este 8 RON la fiecare cafea vândută”, spune acesta. Cristian Tudorescu, care este și unul dintre consultanții financiari pe care îi regăsiți pe platforma BizTool.ro.
Astfel, pentru a îți calcula câte cafele trebuie să vinzi într-o lună pentru a fi pe profit cu afacerea, trebuie să îți determini mai intâi cheltuielile fixe: salarii, chirii, utilități și altele care nu depind strict de vânzări.
”Să presupunem că valoarea este 12.000 lei/lună. Acel număr N de cafele necesar a fi vândute într-o lună pentru a trece pe profit este: 8 x N = 12.000 lei, adică cel la care marja brută acoperă cheltuielile fixe. Rezultă 1.500 cafele într-o lună, sau circa 50 într-o zi”, explică Tudorescu.
Acest nivel al pragului de rentabilitate este critic a fi determinat într-o afacere, iar mulți antreprenori comit greșeala de a subevalua costurile, de a nu le include pe toate în calcul. De aceea, mulți intră într-un business crezând că pragul de rentabilitate este mai aproape decât în realitate, crede consultantul financiar.
Conceptul de breakeven în tehnologie
Tudorescu vorbește și despre o nouă abordare, apărută odată cu business-urile tech. ”În business-urile de tehnologie, dacă demonstrezi că reușești creșterea numărului de clienți, adică a plătitorilor pentru serviciul pe care îl oferi, atunci business-ul poate sta o perioadă mai lungă de timp pe piedere. Exista finanțatori care încurajează mai degrabă creșterea vânzarilor și nu neapărat trecerea pe profit”.
Însă, din punctul său de vedere, și aici trebuie îndeplinite câteva condiții pentru viabilitatea business-ului:
- să ai marjă brută pozitivă din vânzări, adică prețul să depășească acel cost unitar. Există situații în care încasarea per client nu depășește costurile directe, incluzând aici și costul achiziției clientului. Practic business-ul acela nu se îndreaptă spre profit.
- să ai acces la finanțare pentru acest gen de creștere, finanțare care să îți dea timp să îți crești baza de plătitori. Iar la un moment dat să treci și pe profit, după ce ai o masă critică de clienți recurenți.
”Așadar, atunci când dezvolți un business bazat pe 'tech', a gândi "nu contează că nu fac profit" poate deveni o capcană la un moment dat. Este important ca acel prag de rentabilitate să se întrevadă încă de acum și să îl ai în vedere, chiar dacă prin investiții și prin extinderea business-ului îl impingi către mai târziu”, concluzionează Cristian Tudorescu.
---
Acest material face parte din proiectul ”Dicționarul de Afaceri”, realizat în colaborare cu BT. Banca Transilvania e un partener de încredere al antreprenorilor români, iar în ultimii ani s-a implicat activ pentru a face educație financiară clienților săi și nu numai. BT Club este Clubul Întreprinzătorilor Români și organizează constant evenimente pentru antreprenori, pe teme diverse, în toată țara. S-au alăturat demersului nostru pentru a vorbi pe limba antreprenorilor de orice vârstă.