Antreprenorii familiarizați cu metodologia Lean Startup cunosc conceptul de MVP – minimum viable product (produs minim viabil) de acolo. Acesta descrie necesarul minim al ideii de business care poate fi scoasă pe piață și testată de utilizatori. Produsul trebuie să fie funcțional, având doar câteva caracteristici de bază ce pot fi prezentate clienților pentru ca aceștia să le testeze utilitatea.
Ce este un MVP
”Un MVP este esența afacerii. Demonstrează că echipa poate face ceva împreună și arată ce poate face, în cât timp și cu ce costuri, validează măsura popularității - nu e necesar să o valideze în numere mari dar cu cât sunt mai mari, cu atât sunt mai relevante-, arată căile de monetizare și indică modalități de creștere”, ne-a precizat Mălin Ștefănescu, angel investor și președintele TechAnges, cea mai importantă asociație de investitori business angel din România.
Am putea spune că MVP-ul este o versiune a unui produs ce permite unei echipe să primească o cantitate maximă de cunoștințe validate despre clienții săi cu un efort minim depus.
Un MVP este esența afacerii
La ce te ajută un MVP
Un MPV (Minimum Viable Product) este un produs ce conține un set minimal de funcționalități cheie ce permit lansarea pe piață a conceptului la care lucrezi într-un timp cât mai scurt cu efort și costuri minime. MVP-ul este un mod rapid de a intra pe piață, fără a cheltui toți banii pe un produs care ar putea avea nevoie de alte iterații pentru atinge curba de creștere.
Conceptul de MVP este diferit de prototip. În esență, pot exista mai multe prototipuri până în momentul în care un startup decide să scoată pe piață un produs minim viabil care să fie testat de utilizatori.
În urma feedback-ului obținut de la aceștia, echipa startup-ului începe să lucreze la o nouă variantă a produsului.
Prin lansarea în piață a unui MVP puteți evita costurile uriașe ce pot deriva din construcția în totalitate a unui produs care poate ajunge să nu fie utilizat de niciun client. Un MVP te poate ajuta să crești șansele de succes ale produsului la care lucrezi.
Larry Page, fondatorul Google, vorbea cândva despre testul periuței de dinți. Este poate cel mai simplu test pentru viabilitatea unui produs, întrebare pe care ar trebui să ne-o punem imediat ce o idee strălucită ne-a apărut în minte: „Este ceva ce oamenii ar folosi cel puțin de două ori pe zi și le-ar aduce un beneficiu clar?”.
---
Acest material face parte din proiectul ”Dicționarul de Afaceri”, realizat în colaborare cu BT. Banca Transilvania e un partener de încredere al antreprenorilor români, iar în ultimii ani s-a implicat activ pentru a face educație financiară clienților săi și nu numai. BT Club este Clubul Întreprinzătorilor Români și organizează constant evenimente pentru antreprenori, pe teme diverse, în toată țara. S-au alăturat demersului nostru pentru a vorbi pe limba antreprenorilor de orice vârstă.